خانهاخبار
آیا می‌دانید تلفن همراهتان همیشه شما را تعقیب می‌کند؟! (قسمت اول)

آیا می‌دانید تلفن همراهتان همیشه شما را تعقیب می‌کند؟! (قسمت اول)

تلفن همرا شما می‌داند که همین حالا کجاست، به چه شکلی آن را به دست گرفته‌اید، به او چه می‌گویید و با چه سرعتی با آن کار می‌کنید. از وقتی که سنسورهای مختلف در کنار و جلو اسمارت‌فون‌ها قرار گرفت و پیشرفت‌هایی از این قبیل حاصل شد، روزبه‌روز اطلاعات بیشتری از شما ثبت می‌شود. اما باید منتظر بیش از اینها باشید!
۱۳۹۴/۵/۱۳

تلفن همرا شما می‌داند که همین حالا کجاست، به چه شکلی آن را به دست گرفته‌اید، به او چه می‌گویید و با چه سرعتی با آن کار می‌کنید.

از وقتی که سنسورهای مختلف در کنار و جلو اسمارت‌فون‌ها قرار گرفت و پیشرفت‌هایی از این قبیل حاصل شد، روزبه‌روز اطلاعات بیشتری از شما ثبت می‌شود. اما باید منتظر بیش از اینها باشید!

در طول این چند سال تکنولوژی‌های متعددی از همین قبیل وارد دنیای گوشی‌ها و تبلت‌ها شده که حتی حرکت دستمان روی صفحه نمایش و چرخاندن دستگاهمان را هم دید می‌زنند! اما به‌هرحال این تکنولوژی‌ها برای تمام کاربران در طول همین 4-5 سال اخیر جا افتاده است.

اگر فکر می‌کنید شما از اولین افرادی هستید که این نوع محصولات تعقیب‌کننده را در دست گرفته‌اند، باید بدانید که اولین محصول از این نوع اصلا موبایل نبوده است! اولین بار کنسول Nintendo Wii بود که میلیون‌ها کاربر را وادار کرد به‌صورت بی‌سیم به سمت تلویزیون «توپ بولینگ» پرتاب کنند!

 

image

 

حس دادن به حسگرها!

احتمالا شما با تعدادی از این حسگرها آشنایی دارید، اما بد نیست بدانید تعداد خیلی بیشتری از این سنسورها در گوشی باریک شما نهفته است. از معمول‌ترین این سنسورها می‌توان به اینها اشاره کرد: شتاب‌سنج برای اندازه‌گیری شدت حرکت‌ها و تکان‌های گوشی و ژیروسکوپ برای اندازه‌گیری تغیر درجه موقعیت گوشه‌های بدنه که از سه جهت مقیاس‌گیری می‌شود.

سرویس‌های دیگری هم وجود دارد، از قبیل موقعیت‌یاب که از یک قطب‌نما استفاده می‌کند، برای تشخیص شمال و جنوب، و از یک سنسور GPS که به کمک آن موقعیت شما را روی نقشه نشان می‌دهد.

در قسمت جلویی گوشی یک سنسور مجاورت نیز وجود دارد که تشخیص می‌دهد چه زمانی گوشی‌تان را برای مکالمه به صورتتان نزدیک می‌کنید. در کنار آن سنسور نور محیط قرار دارد که برای تنظیم نور صفحه نمایش بر اساس میزان نور محیط است.

مثل تمام قطعات الکترونیکی دیگر، این حسگرها نیز روزبه‌روز قدرتمندتر، کوچک‌تر و ارزان‌تر می‌شوند. شاید هزینه تمام این حسگرها در تولید این محصولات میزان بسیار کمی از ارزش کلی محصول شما یا حتی به اندازه پول خرد بعضی افراد باشد! برعکس دیگر تجهیزاتی که در بودجه‌بندی و سایر جزئیات تولید بسیار تاثیرگذارند.

به‌عنوان مثال، هزینه قرارگیری سنسور شتاب‌سنج در گوشی iPhone حدود یک دلار است که هزینه بسیار ناچیزی است؛ اما به‌هرحال وجود سنسوری مثل آن از معیارهای مهم خرید گوشی محسوب می‌شود: فکر کنید تبلتی داشته باشید که با چرخاندنش صفحه نمایش تغییر زاویه ندهد یا صفحه نمایش موبایل هنگام صحبت کردن خاموش نشود!

 

image

 

 

پیشرفت حسگرها!

با پیشرفت تکنولوژی، سنسورهای بیشتری در راه‌اند که وارد دنیای موبایل شوند. به‌عنوان مثال، اپل در آیفون‌ها و آیپدهای خود ریزپردازنده‌هایی برای هر کدام از سنسورها تعبیه می‌کند که حساسیت سنسورهای موجود در دستگاه را می‌افزاید. این حسگرها می‌توانند مثلا تفاوت رانندگی کردن و دویدن را بفهمند و اگر هم جایی ثابت باشید، کارهای اصلی گوشی مثل روشن و خاموش کردن وای‌فای را زیر نظر می‌گیرند.

اما این سنسورها فقط برای تعقیب کردن شما ساخته نشده‌اند و بعضی مواقع هم به درد می‌خورند! مثلا وقتی در قطار در حال حرکتید، این سنسورها وضعیت را درک می‌کنند و از وصل شدن به آنتن‌های مختلف، جلوگیری می‌کنند. یا بعضی اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به مچ‌بند و ساعت هوشمند می‌توانند اطلاعات دقیقی از میزان تحرک شما در اختیارتان قرار بدهند.

اگر در چند سال اخیر به فعالیت شرکت‌های مختلف دقت کرده باشید، می‌بینید که سامسونگ از آوردن هرچه بیشتر امکانات و سنسورها به محصولات خود هیچ ابایی ندارد؛ از Galaxy S4 گرفته، که در دنیای گوشی‌های هوشمند یک انقلاب محسوب می‌شد، تا آخرین پرچم‌دار سامسونگ، Galaxy S6، که 9 سنسور دارد که در حال ردیابی لحظه به لحظه شماست.

 

image

 

پرچم‌داران امروزی سامسونگ می‌توانند اثر انگشت شما را اسکن کنند، ضربان قلبتان را بشمارند، دمای هوا را اندازه‌گیری کنند و... این اطلاعات در برنامه S Health یا ابزارThird-party  در یک‌جا جمع‌آوری می‌شود و نمایش داده می‌شود و گوشی‌تان را وادار می‌کند که لحظه‌ای از شما و محیط اطرافتان چشم برندارد!

علاوه بر اینها، حسگر Barometer (فشارسنج) فشار اتمسفر محیط را اندازه‌گیری می‌کند و سنسور Gesture نوع حرکت دست شما را (از طریق اشعه‌های اینفرارد) شناسایی می‌کند.

با وجود تمام این پیشرفت‌ها، فکر می‌کنید این حسگرها قرار است در آینده تا چه میزان به حریم شخصی‌مان وارد شوند؟ با ما همراه باشید تا در قسمت بعدی این مطلب آینده این حسگرها را از محققان این حوزه بشنوید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)