خانهاخبار
اپل کرنل تمام نسخه‌های iOS و macOS را متن باز کرد

اپل کرنل تمام نسخه‌های iOS و macOS را متن باز کرد

اپل در اقدامی کم سابقه کرنل تمامی نسخه‌های مک‌ او اس و آی او اس را به صورت متن باز روی سایت خود منتشر کرد تا علاقه‌مندان به کد کرنل سیستم‌عامل‌های این شرکت دسترسی داشته باشند.
۱۳۹۶/۷/۱۱
image

طرفداران نرم‌افزارهای آزاد و متن ‌باز دل خوشی از اپل ندارند. با اینکه مهم‌ترین پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای اپل بر مبنی نرم‌افزارهای متن‌باز ساخته شده‌اند، طرفداران Open Source اپل را به عنوان شرکتی با سیاست‌های بسته می‎شناسند که از اصول آزادی نرم‌افزار به دور است.

شرکت در اقدامی تحسین برانگیز کرنل تمامی نسخه‌های سیستم عامل iOS و macOS را به صورت متن باز روی سایت خود قرار داده است. به این ترتیب هر کسی می‌تواند کرنل سیستم‌عامل اپل را روی کامپیوتر خود دانلود کند و مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.

کرنل در واقع هسته مرکز سیستم عامل است که تمام آنچه در سیستم عامل اتفاق می‌افتد را تحت کنترل دارد. کنترل CPU، مدیریت رم، مدیریت حافظه، مدیریت لوازم جانبی، ورودی‌ها و خروجی‌ها و... همگی از وظابف کرنل است.

در حال حاضر کرنل macOS تا نسخه 10.13 و کرنل iOS تا نسخه 10.3.3 روی سایت opensouce.apple.com قرار گرفته است. علاوه بر این علاقه‌مندان می‌توانند کرنل Developer Tools تا نسخه 8.2.1 و کرنل OS X Server تا نسخه 3.0.2 را نیز از سایت اپل دریافت نمایند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حجت

۱۳۹۶/۷/۱۴
کرنل فایده نداره، چون کرنل یه قسمت خیلی کوچیکه و عملکرد و نحوه عملکردش تا حدودی مشخصه. مهم کد سرویس ها و لایه های بالایی سیستم عامله که جرئت افشا سازیش رو ندارن چون تا حد ممکن دارن از کاربران جاسوسی اطلاعاتی میکنن...

نیما

۱۳۹۶/۷/۱۲
امیدوارم به جای اینکه برن داخل کد ها تا ببینن چه جوری میشه iOS رو هک کرد ، برن ببینن در کدوم قسمت ها میشه تغییر ایجاد کرد تا بهره وری افزایش و مصرف باتری کاهش پیدا کنه.