خانهاخبار
اپل به طور جدی در تولید آیفون ۱۴ پرو به مشکل خورده است

اپل به طور جدی در تولید آیفون ۱۴ پرو به مشکل خورده است

اپل در روزهای اخیر با تعطیلی تقریبا کامل کارخانه فاکسکان خود در ژنگژو چین که تولید انحصاری آیفون ۱۴ پرو را به عهده دارد، به مشکل بزرگی برخورده است که امکان ندارد بتواند آن را در کوتاه مدت برطرف کند.
۱۴۰۱/۸/۲۱

براساس برآوردهای اخیر، حدود ۹۵ درصد از تمام آیفون‌ها در چین ساخته می‌شوند. اگر کمی به موضوع جزیی‌تر نگاه کنیم، ۸۰ درصد از تمام آیفون‌ها در کارخانه فاکسکان در ژنگژو چین ساخته می‌شوند که این موضوع وابستگی اپل به این کارخانه را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که در روزهای اخیر، اپل با مشکل تعطیلی این کارخانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال دست و پنجه نرم کردن است.

البته تعطیلی این کارخانه بیشتر بر روی آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس تاثیر خواهد گذاشت، حال در اقدامی بی‌سابقه اپل به طور رسمی هشدار داده که رسیدن به اهداف تولید در چند ماه آینده دشوار خواهد بود، زیرا کارخانه با ظرفیت تولید کاهش یافته در حال کار است. به طور معمول کوپرتینویی‌ها اینگونه مسایل را در درون شرکت نگه می‌دارند و نمی‌گذارند که به بیرون درز کند، اما ظاهرا این بار قضیه خیلی جدی و تاثیر‌گذارتر بوده که آنها را وادار به چنین کاری کرده است.

به گفته منابعی از دولت محلی که با رویترز صحبت کرده‌اند، شریک اپل فاکسکان، قصد دارد نیروی کار را در کارخانه‌های خود در هند به چهار برابر برساند. این بدین معنی است که تعداد کارگران از ۱۷۰۰۰ نفر فعلی به ۷۰۰۰۰ نفر افزایش خواهند یافت.

این منابع به رویترز گفته‌اند که دو مقام دولتی با اطلاع از این موضوع اظهار کرده‌اند که فاکسکان تامین کننده اپل، قصد دارد نیروی کار کارخانه آیفون خود در هند را در مدت دو سال چهار برابر کند و به تعدیل تولید به دلیل مشکلات موجود در چین اشاره کرده‌اند.

این گسترده‌تر کردن عظیم نیروها بدون شک زمان‌بر خواهد بود که طبق گزارش‌ها برآورد شده تا دو سال به طور خواهد انجامید، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که تصمیم اپل و فاکسکان بحران فعلی را حل کند؛ اما آخرین تحولات می‌تواند برنامه‌های اپل برای کاهش وابستگی خود به چین برای جلوگیری از بروز مجدد این وضعیت را تسریع بخشد.

تحلیل‌گران موسسع JP Morgan گزارش داده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ می‌توان ۲۵ درصد از تولید آیفون را به هند منتقل کرد که رقم خوبی به حساب می‌آید. کوپرتینو در حال حاضر گوشی‌های آیفون ۱۴ را در هند تولید می‌کند و این موضوع تنها چند هفته پس از شروع تولید در چین عملی شد. البته برای سال آینده اپل قصد دارد تا قدم را از این هم فراتر گذارد و تولید آیفون ۱۵ در هند را همزمان با چین آغاز کند.

image

 

بنابراین اپل برای تولید سری استاندارد آیفون‌هایش در حال تنوع بخشیدن به مناطق تولید است؛ در نمودار بالا می‌بینید که تولید آیفون‌های سری ۱۴ بین سه شرکت تقسیم شده است. با این حال همچنان مدل‌های پرو فقط توسط فاکسکان ساخته می‌شوند و این امر به طور انحصاری در ژنگژو چین انجام می‌شود؛ این کارخانه با حدود دویست هزار کارگر در ساخت آيفون، لقب «آیفون سیتی» را به خود اختصاص داده است.

اپل چند سالی است که به فکر تنوع بخشیدن به کارخانه‌های تولید خود برای انواع محصولاتش افتاده است، زیرا نه تنها شیوع ویروس کرونا، بلکه کشمکش‌های سیاسی میان آمریکا و چین هم به مانعی تبدیل شده تا آنطور که باید و شاید نتواند خروجی مناسبی از کارخانه‌های خود در چین دریافت کند، اما با وجود قوانین سرسخت و حجم وسیع پروژه متنوع کردن کارخانه‌ها، این امر بسیار زمان‌بر خواهد بود و نمی‌توان به عنوان یک راه حل کوتاه مدت روی آن حساب باز کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)