خانهاخبار
چگونه تعادل میان کار و زندگی شخصی را حفظ کنیم؟

چگونه تعادل میان کار و زندگی شخصی را حفظ کنیم؟

اغلب شاغلین چنان در کار و حرفه‌شان غرق می‌شوند که زندگی روزمره‌شان را هم گم می‌کنند. روانشناسان معتقدند برای موفقیت در کار و زندگی باید بتوانید میان آن‌ها تعادل ایجاد کنید.
۱۳۹۶/۵/۵

اولویت بخشیدن به شغل ممکن است برای اغلب افراد ساده باشد و بتوانند مسئولیت‌های حرفه‌ای‌شان را در رأس امور زندگی‌شان قرار دهند. کارآفرین‌ها معمولا با همین ویژگی‌شان شناخته می‌شوند چراکه تنها به سرمایه‌شان فکر می‌کنند و چیز دیگری برایشان مهم نیست؛ اما این سطح از تعهد هرگز بهترین راه برای دستیابی به موفقیت نخواهد بود.

برای دستیابی به موفقیت دائمی باید میان شغل و سایر فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایتان تعادل برقرار کنید و به سلامتی و تندرستی‌تان هم به همان میزان اهمیت دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که کارآفرینی و کسب‌وکار مانند دو استقامت است نه دو سرعت.

افراد موفق کسانی هستند که به‌خوبی میان زندگی شخصی و شغلشان تعادل برقرار کرده‌اند و اگر با آن‌ها هم‌صحبت شوی، درمی‌یابید که کارآمدی و بهره‌وری مناسب یکی از مهم‌ترین بخش‌های این روند است.

کارآمدی یعنی انجام بیشترین امور در کمترین زمان ممکن و همین موضوع باعث می‌شود شما زمان کافی برای خوش‌ گذراندن، استراحت، حفظ سلامتی و تندرستی‌تان داشته باشید. درواقع افزایش بهره‌وری یعنی تسهیل در ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی. هیچ‌کس نمی‌تواند کارایی و بهره‌وری‌اش را 100% در نظر بگیرد اما به نظر شما شاغلین حرفه‌ای چگونه مراقب تعادل میان کار وزندگی‌شان هستند؟

۱- مسئولیت‌ها را دسته‌بندی کنید

رینا آوادا بنیان‌گذار وب‌سایت معروف Healthy Fitness Meals و یک خانم خانه‌دار است که از چند فرزندش مراقبت می‌کند. قطعا ایجاد تعادل میان کودکان خردسال و کسب‌وکاری که به‌سرعت در حال پیشرفت است، کار ساده‌ای نخواهد بود.

آوادا همیشه کارها و فعالیت‌هایش را به‌صورت دقیق برنامه‌ریزی می‌کند. او حتی اگر موفق نشود کاری را در زمان معین و برنامه‌ریزی‌شده‌اش انجام دهد، آن را وارد مرحله بعدی و امور دیگر نکرده و همه کارها را طبق برنامه مشخصشان پیش می‌برد. آوادا هر روز صبح فرزندانش را برای رفتن به مدرسه آماده کرده و تا درب منزل بدرقه‌شان می‌کند؛ سپس حدودا یک ساعت ورزش می‌کند و بعدازآن تا وقتی‌که فرزندانش به منزل بازگردند، کار می‌کند. او دوباره از زمان ورود فرزندان تا شب که قرار است بخوابند، وقتش را به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

او متوجه شد وقتی که تازه مادر شده بود، وعده‌های غذایی ناسالم می‌‌خورد و زمان کافی صرف تهیه‌شان نمی‌کرد. آوادا در آن زمان با مشکل کمبود وقت مواجه شده بود و ورزش نمی‌کرد. نتیجه این تصمیم‌ها برای او تنها کاهش سطح انرژی و به وجود آمدن مشکلات سلامتی بود. او به همین خاطر تلاش می‌کند دیگر هرگز ورزش و استراحت روزانه‌اش را نادیده نگیرد.

ایجاد تعادل مناسب میان شغل وزندگی روزمره باعث بهبود سلامتی و افزایش کارآمدی می‌شود. آوادا می‌گوید که گاهی ممکن است نتواند کارهایش را در زمان معین به اتمام برساند اما بااین‌حال طبق همان برنامه تعیین‌شده پیش می‌رود چون معتقد است که کارایی و بهره‌وری‌اش در این صورت بیشتر خواهد بود.

image

۲- از حواس‌پرتی دوری کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش کارایی در زمان انجام کارها، غیرفعال کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها، بستن شبکه‌های اجتماعی و استفاده از دستگاه‌های هوشمند تنها در موارد ضروری است.

بنتون ترنر، محقق دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، تحقیقاتی درباره تاثیرات رسانه‌های دیجیتال بر روان اشخاص انجام داده و ادعا می‌کند که ذهن ما به دریافت نوتیفیکیشن اعتیاد پیدا می‌کند. هر نوتیفیکیشنی اعم از پیام متنی، ایمیل، لایک یا نظر که دریافت می‌کنیم، باعث ترشح دوپامین می‌شود و مغز هم در مقابل تمایل دارد دائما نوتیفیکیشن‌ها را چک کند.

وقتی نوتیفیکیشن دریافت می‌کنیم، تقریبا غیرممکن است که بتوانیم در مقابل وسوسه برای باز کردنش مقاومت کنیم. حتی وقتی سخت مشغول کار هستیم هم مغز ما مایل است نوتیفیکشن‌ها را چک کند. همین موضوع باعث می‌شود متوجه شوید که هر وقت پشت کامپیوتر نشسته‌اید یا گوشی‌تان را در دست گرفته‌اید، دائما در حال باز کردن و خواندن نوتیفیکیشن‌های فیسبوک، اینستاگرام و ایمیل‌های تازه‌ هستید.

این روند بر کارایی شما تاثیر منفی می‌گذارد و تنها راه برای کاهش این تاثیرات مخرب، محدود کردن استفاده از رسانه‌های دیجیتالی است. در هنگام کار حتما تمام نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال کرده و خودتان را از هر نوع عامل حواس‌پرتی دور نگه دارید.

۳- مثبت نگر و مثبت اندیش بمانید

تمرکز بر انجام کارها و حل مشکلات به‌خصوص در اولین مراحل شکل‌گیری و توسعه استارتاپ‌ها ممکن است ساده باشد. از طرفی منفی‌بافی و منفی نگری باعث از بین رفتن تمرکز شده و انجام اموری که در دست دارید را مختل می‌کند. این رویکرد همچنین انگیزه شغلی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به همین خاطر مثبت اندیشی همیشه باعث تقویت تعادل میان کار و زندگی شخصی می‌شود. مثبت نگری کارآمدی را افزایش داده و از بروز مشکلات روحی و روانی که ممکن است به تمام جوانب زندگی آسیب برسانند، جلوگیری می‌کند.

یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ رویکرد مثبت، تهیه یادداشت از تمام امور و کارهایی است که قصد دارید در کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام دهید.

اگر کارهای کوتاه‌مدت و اهداف بلندمدت خود را در کنار هم تنظیم کنید، حتی در صورت پیشرفت با سرعت بسیار کم هم شاهد افزایش اعتمادبه‌نفس درون خودتان خواهید شد و اطمینان حاصل می‌کنید که در حال طی مسیر مناسب هستید. علاوه بر این‌ها، باید در طول روز حتما بر تایید و گذراندن این موارد درون فهرست تمرکز کنید اما به کل فهرست فکر نکنید.

انجام امور با برنامه‌ریزی قبلی و به‌صورت تدریجی باعث کاهش حواس‌پرتی و ایجاد نوعی دید تونلی می‌شود؛ و در آخر گاهی به خودتان برای هرچه در این مسیر به دست آورده‌اید هرچند ناچیز، تبریک بگویید.

تصور کنید که دونده دو استقامت در مسابقات المپیک هستید. فرقی نمی‌کند که مادر، دانشجو، کارآفرین یا مدیر اجرایی باشید. زندگی شما طولانی خواهد بود و موفقیت چیزی نیست که تنها با توجه به یک یا چند روز به‌خصوص در این روند، ارزیابی شود.

همیشه سعی کنید در بهترین حالت و وضعیت ممکن باشید تا در ماراتن زندگی دوام بیاورید و از کاهش کارایی و سلامتی دوری کنید. برای کنترل وضعیت تعادل موجود میان زندگی و شغلتان زمان کافی صرف کنید تا مطمئن شوید همیشه در اوج قرارگرفته‌اید و می‌توانید هر مشکلی که پیش می‌آید را رفع کنید.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

هادی

۱۳۹۶/۵/۶
تو کشوری مثه امریکا و کانادا و اروپای غربی که تقریبا حقوق اشخاص برابره میشه این کارا رو انجام داد اما تو کشورهای جهان سوم اینا بی معنی اند.

فرهاد

۱۳۹۶/۵/۵
به این راحتی نیست وقتی که دیگران حقوق هم نوع خودشونو نگه نمی دارد و حتی اهمیتیم واسش قایًل نیستن