خانهاخبار
بهترین روش افزودن قابلیت وایرلس به کامپیوتر؛ دانگل‌های USB یا کارت‌های PCI؟

بهترین روش افزودن قابلیت وایرلس به کامپیوتر؛ دانگل‌های USB یا کارت‌های PCI؟

برای اینکه در رایانه‌های PC هم این امکان را داشته باشید تا از امواج وایرلس استفاده کنید و دیگر دردسر کابل‌کشی‌های شبکه‌ای را نداشته باشید، نیازمند خرید یک قطعه سخت‌افزاری کوچک هستید که کار دریافت امواج وایرلس را برایتان انجام دهد. اگر به بازار مراجعه کنید. به دو انتخاب مختلف خواهید رسید: نوع PCI و نوع USB. اما واقعا کدامیک مناسب‌تر است؟
۱۳۹۶/۳/۱۴

امواج وایرلس بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما شده‌اند. حالا دیگر در هر کوچه و خیابان یا روستایی که باشید می‌توانید حداقل سیگنال چندین مودم وایرلس را در رایانه یا تلفن هوشمند خود مشاهده کنید.

اما یکی از تفاوت‌های رایانه‌های PC نسبت به لپ‌تاپ‌ها و یا تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند، عدم داشتن سخت‌افزار مربوطه برای دریافت سیگنال‌های بی‌سیم است.

به‌طوری‌که اصولا برای اتصال به اینترنت از طریق یک رایانه PC در خانه یا محل کار نیاز به یک کابل LAN و شبکه‌ای که به آن از این طریق متصل شوید خواهید داشت.

اما برای اینکه در رایانه‌های PC هم این امکان را داشته باشید تا از امواج وایرلس استفاده کنید و دیگر دردسر کابل‌کشی‌های شبکه‌ای را نداشته باشید نیازمند خرید یک قطعه سخت‌افزاری کوچک هستید که کار دریافت امواج وایرلس را برایتان انجام دهد.

اما اگر به بازار مراجعه کنید. به دو انتخاب مختلف خواهید رسید:

  1. دانگل‌های USB وایرلس که ازلحاظ ظاهری چیزی شبیه به یک حافظه‌ی فلش USB به نظر می‌رسند و به‌صورت External (خارج از محیط کیس کامپیوتر) مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  2. کارت‌های PCI وایرلس که ازلحاظ ظاهری همانند یک مودم Dialup به نظر می‌رسند و به‌صورت Internal (داخل فضای کیس کامپیوتر) می‌بایست نصب و مورداستفاده قرار گیرند.

احتمالا موقع خرید دچار سردرگمی‌خواهید شد که کدام گزینه برای شما بهتر است؟ چراکه معمولا فروشنده‌های سخت‌افزار با توجه به موجودی کالای خود هرکدام یکی از گزینه‌های فوق را به شما پیشنهاد می‌کنند که در این صورت سردرگمی شما بیشتر از حالت قبل خواهد شد.

در این مقاله مزایا و معایب هرکدام از این سخت‌افزارها را موردبررسی قرار می‌دهیم تا اگر در حال حاضر قصد دارید تا رایانه PC رومیزی خود را مجهز به دستگاه دریافت و ارسال امواج بی‌سیم wifi کنید بتوانید با اطلاعات جامع‌تری که از این مقاله به دست می‌آورید انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

 

کارت‌های PCI وایرلس:

قدیمی‌ترین نوع سخت‌افزار برای اضافه کردن قابلیت کار با سیگنال‌های وایرلس، کارت‌های PCI وایرلس هستند که همان‌طور که قبلا هم گفتیم به‌صورت Internal (داخل کیس کامپیوتر) و بر روی یکی از اسلات‌های سفیدرنگ مادربرد رایانه شما نصب می‌شود.

این مدل مجهز به حداقل 1 تا حداکثر 3 آنتن در پشت آن است.

image

image

مزایای کارت‌های PCI وایرلس:

با توجه به دارا بودن آنتن‌ خارجی بر روی این کارت‌ها، امکان ارسال سیگنال‌های قوی‌ وایرلس و همچنین دریافت سیگنال‌های ضعیف از مهم‌ترین مزایای این نوع هستند.

درحالی‌که در مبدل‌های USB که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد به‌جز چند مدل بسیار محدود که تنها یک آنتن خارجی کوچک دارند بقیه مدل‌ها فاقد آنتن خارجی هستند؛ اما در مدل‌های PCI حداقل یک یا دو و یا حتی در برخی مدل‌ها، سه آنتن خارجی ممکن است در پشت آن وجود داشته باشد. حتی در بسیاری از مدل‌های PCI این امکان وجود دارد تا آنتن خارجی را با چرخاندن آن جدا کنید و با یک آنتن قوی‌تر تعویض نمایید تا بتوانید حتی سیگنال‌های ضعیفی که در فاصله‌های دورتری از شما قرار دارند و به طول معمول نمی‌توانید به آن‌ها متصل شوید را دریافت نمایید درحالی‌که چنین قابلیتی در دانگل‌های USB وجود ندارد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از کارت‌های PCI؛ عدم استفاده از پورت USB رایانه شماست!

این روزها ابزارهای مختلفی از طریق درگاه USB به رایانه شما متصل می‌شوند، ماوس و صفحه‌کلید، دوربین‌های دیجیتال، اسکنر، تلفن‌های هوشمند، حافظه‌های جانبی مثل کول دیسک‌ها و یا دستگاه‌های DVD درایو خارجی (External) و پنکه‌ها و چراغ‌های مطالعه که بااتصال به USB فعال می‌شوند تنها بخشی از ابزارهایی هستند که برای استفاده از آن‌ها نیاز به پورت USB دارید.

به همین دلیل ممکن است شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که همواره با کمبود پورت USB مواجه می‌شوند؛ بنابراین استفاده از یک کارت PCI وایرلس موجب صرفه‌جویی در مصرف یکی از پورت‌های پرکاربرد USB رایانه شما خواهد شد.

همچنین اگر نیاز به نقل‌وانتقال فایل‌های حجیم به‌صورت بی‌سیم دارید این مدل دارای سرعت به‌مراتب بهتری خواهند بود.

image

معایب کارت‌های PCI وایرلس:

  1. نیاز به یک متخصص برای نصب:
    اگر از کاربران آماتور رایانه باشید احتمالا برای نصب و راه‌اندازی این نوع سخت‌افزار نیازمند به یک متخصص یا فردی هستید که تجربه‌ی اسمبل کردن رایانه را داشته باشد. بااینکه این کار عمل ساده‌ای است و تنها کافی است با باز کردن پیچ‌های پشت کیس و باز کردن درب سمت چپ کیس و قرار دادن کارت PCI بر روی اسلات PCI سفیدرنگ موجود بر روی مادربرد و محکم کردن کارت با استفاده از پیچ مخصوص و سپس بستن درب کیس و روشن نمودن سیستم و نصب درایور مربوطه از کارت PCI خریداری‌شده استفاده کنید. بااین‌حال بسیاری از افراد مبتدی از باز شدن درب کیس و تغییر و تحول در آن هراس و واهمه دارند و ترجیح می‌دهند به دنبال یک فرد متخصص برای این کار باشند.
  2. عدم امکان جابه‌جایی:
    به خاطر ماهیت این نوع کارت که به‌صورت Internal هست و در داخل کیس رایانه نصب می‌گردد امکان جابه‌جایی مکرر آن و استفاده از آن در رایانه‌های مختلف توجیهی ندارد. درحالی‌که در نوع USB به‌راحتی می‌توانید تنها با جدا کردن مبدل USB از درگاه مربوطه آن را از رایانه جدا کرده و بااتصال به پورت USB یک رایانه دیگر از مبدل فوق در رایانه ثانویه استفاده کنید.
  3. نیاز به نصب درایور از دیگر نکاتی است که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از معایب دستگاه‌های وایرلس PCI به آن اشاره کرد.
  4. به دلیل فناوری ساخت قدیمی‌تر؛ این مدل نسبت به نوع USB کمتر رایج است و ممکن است برای پیدا کردن این مدل نیاز باشد مدت بیشتری در بازار قطعات رایانه‌ای جستجو کنید.
  5. از لحاظ قیمتی نیز کارت‌های PCI وایرلس،عموما نسبت به نوع USB دارای قیمت بالاتری هستند.

دانگل‌های USB وایرلس:

اما نوع و انتخاب دومی که دارید استفاده از دانگل‌های USB مخصوص برای این کار است که ازلحاظ ظاهری بسیار مشابه یک کول دیسک هستند این مدل‌ها عموما بدون آنتن خارجی بوده و تنها در برخی از مدل‌ها دارای یک آنتن خارجی کوچک هستند.

به دلیل ساختار ساده‌تر و مزایایی که این مدل دارد، برخلاف نوع اول عموما در بازار قطعات رایانه‌ای به‌راحتی یافت می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را خریداری نمایید.

مدل‌های اولیه دانگل‌های USB در مقابل کارت‌های PCI بسیار ضعیف‌تر بودند اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری ساخت دانگل‌های USB، عموم مشکلات قبلی آن‌ها حل‌شده است و با مدل PCI در حال رقابت هستند.

image

مزایای دانگل‌های USB وایرلس:

نصب و راه‌اندازی بسیار آسان مهم‌ترین ویژگی این مدل است. تنها کافی است همانند یک کول دیسک، آن را به درگاه USB رایانه متصل کرده و چندثانیه‌ای منتظر بمانید تا به‌صورت خودکار توسط سیستم‌عامل ویندوز مورد شناسایی قرارگرفته و آماده استفاده گردند. اکثر مدل‌های جدید حتی برای نصب نیازی به درایور سخت‌افزاری در سیستم‌عامل ویندوز ندارند و به‌صورت خودکار توسط ویندوزمورد شناسایی قرار می‌گردند. همچنین اگر از سیستم‌عامل‌های دیگری همچون لینوکس استفاده می‌کنید نیز عموما به‌صورت خودکار توسط نسخه‌های مختلف لینوکس شنایی می‌گردند و برخلاف نوع PCI نیازی به دردسرهای نصب و راه‌اندازی نخواهند داشت و به‌راحتی توسط سیستم‌عامل مورد شناسایی قرار می‌گیرند.

همچنین اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از باز کردن درب کیس رایانه هراس دارید استفاده از مدل‌های USB وایرلس بهترین انتخاب برای شماست.

از طرف دیگر اگر به رایانه‌ای دسترسی دارید که اجازه و یا امکان باز کردن درب کیس آن را ندارید (مثل رایانه محل کار یا دانشگاه و ...) استفاده از یک مبدل USB برای استفاده از سیگنال وایرلس بهترین انتخاب است.

درست است که بسیاری از مبدل‌های USB فاقد آنتن خارجی هستند اما در بسیاری از مدل‌ها در داخل جعبه‌ی دانگل، یک کابل افزایش طول USB نیز قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید مبدل را تا حدود 1.5 متر از کیس رایانه دورتر کنید و در نقطه‌ای قرار دهید که بهترین بازدهی را برای دریافت و یا ارسال سیگنال داشته باشد و بنابراین بتوانید با این ترفند موانعی که مزاحم دریافت و یا ارسال امواج بی‌سیم هستند (مثل دیوارهای ضخیم) را دور بزنید.

image

اندازه بسیار کوچک و قابلیت External بودن این مدل آن را تبدیل به یک ابزار سودمند و قابل جابه‌جایی برای افراد نموده است. کافی است یکی از این مبدل‌ها را در جیب خود همراه داشته باشید تا تنها با اتصال آن به هر رایانه در چند ثانیه امکان استفاده از امواج Wifi را برای رایانه فوق فراهم کنید. حتی برخی از مدل‌های USB تا اندازه یک بند انگشت، کوچک طراحی و ساخته شده‌اند.

image

مدل‌های USB نسبت به نوع PCI دارای قیمت مناسب‌تری هستند و خرید آن مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود؛ بنابراین این مدل عموما برای کسانی که برای خرید دچار کمبود بودجه هستند و یا قصد دارند تا مشکل وایرلس لپ‌تاپ خود را با کمترین هزینه جبران کنند بهترین انتخاب است.

image

معایب دانگل‌های USB وایرلس:

قابلیت External بودن این مدل همان‌طور که به‌عنوان یکی از مزایای آن ذکر شد، می‌تواند با توجه به نوع استفاده شما یکی از معایب آن نیز به شمار برود!
به‌طور مثال اگر قصد استفاده از این مبدل را در یک رایانه که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند (مثل رایانه‌های کافی‌نت، یا شرکت و یا کتابخانه و مدرسه) رادارید؛ به دلیل جداسازی بسیار آسان آن از پورت USB امکان مفقود شدن و یا سرقت آن به‌شدت بالا می‌رود.

به دلیل اندازه بسیار کوچک این مدل و استفاده از مدارات مجتمع  بسیار کوچک و ظریف، در صورت خرابی این مدل، امکان تعمیر آن بسیار ضعیف خواهد بود درحالی‌که مدل‌های PCI در اکثر موارد تعمیر می‌شوند.

قدرت سیگنال دهی و یا دریافت امواج این مدل نسبت به مدل‌های PCI به‌مراتب کمتر است؛ بنابراین به‌طور مثال اگر قصد استفاده از دانگل را در محیطی دارید که فاصله شما از مودم وایرلس بسیار زیاد است و در محیط کاری شما امواج ضعیفی دریافت می‌گردد احتمالاً این مدل جوابگوی شما نخواهد بود و می‌بایست از مدل‌های PCI استفاده نمایید که دارای آنتن‌های تقویتی خارجی هستند.

معمولاً مدل‌های USB در نقل‌وانتقال فایل‌های حجیم به‌صورت بی‌سیم دچار ضعف و کمبود سرعت می‌شوند.

 

نتیجه‌گیری:

با توجه به مطالب گفته‌شده در این مقاله به‌طورکلی نمی‌توان گفت برای استفاده از امواج وایرلس در یک رایانه PC استفاده از کدام نوع مبدل بهتر است. بلکه با دانستن مزایا و معایب هرکدام و نوع استفاده‌ای که شما از رایانه دارید و فاصله شما تا مبدأ یا مقصد امواج وایرلس و اینکه قصد استفاده دائمی از آن را در یک رایانه عمومی دارید و یا می‌خواهید به‌طور مکرر از مبدل در رایانه‌های مختلف با توجه به نیاز خود استفاده کنید؛ تصمیم شما مختلف خواهد بود. شما کدام مدل USB یا PCI را برای استفاده از امواج WiFi در یک رایانه ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما و بقیه به اشتراک بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (22 نظر)

emad

۱۴۰۲/۱/۷
با سلام
اگه شما میخواهید اینترنت لپ تابتان را به گوشی موبایل وصل کنید فقط کافیه که هات اسپات لپ تاپ را روشن کنید در این صورت گوشی شما به لپ تاپ وصل میشود

...

۱۴۰۱/۱۱/۶
بله.مشکل منم همینه

رضا

۱۴۰۱/۵/۲۶
من اکسترنال رو تازه گرفتم و رو لب تاپ خودم نصب کردم اما در اداره از سیستم به گوشی نت نمیده ولی میدونم که باید گیر کارش رو پیدا کنم حتی آنتن هم میده رمز میده ولی کانکت نمیشه

رضا

۱۴۰۱/۵/۲۶
کاش راجع به نصب نرم افزار مدیریت اینترنت برای مدل اکسترنالش هم می گفتید

باقری

۱۴۰۰/۶/۲۸
سلام خسته نباشید میشه دانگل ماوس وایرلس رو به واسه همه کار استفاده کرد