خانهاخبار
گامی بلند در راه اقامت انسان در مریخ

گامی بلند در راه اقامت انسان در مریخ

شرکت SpaceX اعلام کرده در سال 2018 سفینه فضایی دراگون را به مریخ خواهد فرستاد. اگر این ماموریت با موفقیت انجام شود، دراگون بزرگ‌ترین جسمی خواهد بود که بر سطح مریخ فرود می‌آید.
۱۳۹۵/۲/۱۳
image

 

در اولین گام برای ارسال انسان به مریخ، سال 2018 شرکت SpaceX سفینه فضایی دراگون را به سیاره سرخ ارسال خواهد کرد. این شرکت اعلام نکرده چند سفینه ارسال خواهد کرد، اما اشاره کرده که ماموریت‌های دراگون‌ها ادامه خواهد داشت. SpaceX در توییترش گفته کسپول‌هایی سوار بر راکت Falcon Heavy به سمت مریخ می‌روند و سپس راکت کپسول‌ها را آزاد می‌کند تا نحوه فرود آمدن آنها را بر سیاره آزمایش کند. اگر فرود آنها موفقیت‌آمیز باشد، SpaceX اولین شرکت خصوصی فضایی می‌شود که وسیله‌ای را روی سیاره دیگری فرود آورده است.

SpaceX سفینه Red Dragon (اژدهای سرخ) را به مریخ خواهد فرستاد که نسخه بهبودیافته همان سفینه‌ای است که به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده بود. Red Dragon به هشت موتور SuperDraco مجهز است که به کپسول‌ها امکان فرود آمدن بر سطح سخت را می‌دهند. با روشن شدن موتورها، دراگون به سمت سطح مریخ فرود می‌آید، سرعت سفینه کم می‌شود و درشرایطی کنترل‌شده بر سطح مریخ می‌نشیند. این روش شبیه همان روشی است که فالکون 9 با آن بر سطح دریا فرود آمد.

با این شیوه فرود آمدن جرم بیشتری بر سطح مریخ می‌نشیند. جو متراکم زمین به سفینه‌های فضایی کمک می‌کند که سرعت فرودشان را کم کنند، اما فشار جو مریخ یک‌صدم زمین است و احتمال خرد شدن دستگاه آنجا بیشتر است. تا به حال ناسا موفق شده یک تن از سخت‌افزارهایش را روی مریخ بنشاند. ناسا هم‌اکنون در حال کار روی سفینه‌ای است که قابلیت پر شدن با گاز را داشته باشد تا بتواند جرم بیشتری را حمل کند، ولی در آزمایش‌های اخیر مشکلاتی در این پروژه دیده شده است. در سال 2014، ناسا امکان‌پذیری استفاده از سفینه Red Dragon را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که تکنیک کپسول‌ها ممکن است جوابگو باشد. ناسا همچنین پیشنهاد کرد که از Red Dragon برای آوردن نمونه‌هایی از مریخ استفاده شود، ولی SpaceX در این باره حرفی نزده است.

 

image

 

ماموریت Red Dragon ماموریت بسیار مهمی برای هدف بلندمدت SpaceX است. برای آن‌که انسان‌ها بتوانند به مریخ بروند، باید هزاران تن وسیله پیش از آنها به مریخ برسد. Red Dragon می‌تواند وسیله‌ای حیاتی در این راه باشد. Spaceship قرار است سپتامبر امسال در کنفرانس هوانوردی مکزیک جزئیات کامل طرحش را برای انتقال گروهی از انسان‌ها به مریخ اعلام کند.

SpaceX در این ماموریت از راکت Falcon Heavy (برادر سنگین‌وزن Falcon 9) استفاده می‌کند . این راکت هنوز آماده پرواز نشده، ولی قرار است نوامبر امسال اولین پرواز آزمایشی‌اش را انجام بدهد.

این ماموریت اگر به نتیجه برسد، Red Dragon را به بزرگ‌ترین چیزی تبدیل می‌کند که تا به حال بر سطح مریخ فرود آمده است؛ سفینه‌ای ده برابر سنگین‌تر از کیوروسیتی ناسا که این بار سرمایه‌گذار آن کاملا خصوصی است.

فرود آوردن این سفینه تنها یکی از کارهایی است که SpaceX برای انتقال گروهی از انسان‌ها به مریخ نیاز دارد. این شرکت باید وسایل حمل‌ونقل بین‌سیاره‌ای، سیستم‌های پشتیبانی، اقامتگاه و بسیاری چیزهای دیگر را هم در نظر بگیرد. اما اگر SpaceX بتواند در سال 2018 این ماموریت را به انجام برساند، شاید بتوان گفت که این شرکت حتی از ناسا هم به هدف زندگی انسان‌ها در مریخ نزدیک‌تر است.
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)