خانهاخبار
​اکسپریا یک رونین نیست!

​اکسپریا یک رونین نیست!

همه از روزهای بد اکسپریا می‌گویند؛ از اینکه گوشی‌های این خانواده هرچند از قدرت بالایی برخوردارند، مشتریان چندانی جلب نمی‌کنند. آیا واقعا همین‌طور است؟ اکسپریا سوددهی ندارد؟ یا تعریف سوددهی را در سونی تغییر داده است؟ با ما همراه باشید تا از زاویه دیگری به برند اکسپریا نگاه کنیم.
۱۳۹۴/۱۰/۸
سونی امسال 13 اکسپریای جدید معرفی و به بازار عرضه کرد. از بین این گوشی‌ها Z5 Premium شناخته‌شده‌ترین است. جدیدترین گوشی اکسپریا «اولین گوشی با نمایشگر 4K» در دنیاست. سونی امسال به‌نسبت سال پرکاری داشت و این درحالی است که همه‌جا از تعطیلی بخش سونی موبایل به‌دلیل فروش کم صحبت می‌شود. عرضه 13 گوشی جدید و اولین گوشی 4K دنیا با این شایعات چندان سازگار نیست و مخاطب را با این سوالات درگیر می‌کند:
  • اگر بخش موبایل سونی فروش خوبی ندارد، چرا مدیران اجازه تولید 13 گوشی جدید در یک سال را می‌دهند؟
  • چرا یک شرکت کم‌بازده باید رکوردشکنی کند و زد5 پرمیوم را به‌عنوان اولین گوشی با نمایشگر 4K روانه بازار کند؟

 

image

 

اگر شما هم مثل ما با این سوالات درگیرید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید؛ احتمالا پاسخ سوالات خود را پیدا می‌کنید.
قبل از هرچیز بهتر است نگاهی به سونی بیندازیم و بیشتر با این کمپانی آشنا شویم.

 

هوکاگه میناتو

 

image

 

سونی کمپانی ژاپنی‌ای است که در چهار بخش بزرگ فعالیت می‌کند: الکترونیک، هنرهای نمایشی، موسیقی و سرویس‌های مالی و اعتباری. ما با بخش الکترونیک سونی سروکار داریم؛ جایی که تولیداتی نظیر گوشی‌های موبایل اکسپریا و تلویزیون‌ها شکل می‌گیرند. البته تولیدات سونی به محصولات نام‌برده محدود نمی‌شود و این کمپانی برنامه‌های بیشتری در بخش الکترونیک دارد. مهم‌ترین کاری که در بخش الکترونیک انجام می‌شود تولید قطعات مختلف است؛ قطعاتی که نه‌تنها خود سونی از آنها استفاده می‌کند، بلکه مشتریان پروپاقرصی هم در بازار دارد.

 

بخش الکترونیک

 

image

 

سونی الکترونیکس به سه بخش بزرگ تقیسم می‌شود: موبایل، کامپیوتر و تامین‌کننده قطعات. بخش موبایل این شرکت، که سونی موبایل نام دارد، مسئول تولید گوشی‌های اکسپریاست و اداره خط تولید این محصول برعهده مدیران این شرکت است. طبق آمار و ارقامی که هر ساله منتشر می‌شود، بخش موبایل سونی انتظارات را برآورده نمی‌کند و هرسال از برنامه‌های مالی مورد انتظار شرکت سونی عقب می‌افتد. اما آیا واقعا چنین است؟ 
جواب هم بله است و هم خیر. بخش موبایل سونی هرچند از نظر تعداد دستگاه‌های تولیدشده ضعیف عمل می‌کند، ویترین بسیار خوبی برای برخی بخش‌های سونی الکترونیکس است.

 

image

 

سهم بازار سونی در صنعت موبایل هر سال کم می‌شود و شرکت‌هایی مانند هوآوی و شیائومی با ساخت و عرضه دستگاه‌های بیشتر عرصه را بر سونی تنگ کرده‌اند و این موارد سبب شده شایعات زیادی در مورد تعطیلی بخش موبایل سونی منتشر شود. ولی این نکته را در ذهن داشته باشید: سونی هیچ‌گاه بخش موبایل را تعطیل نمی‌کند. چرا؟ جواب این سوال در نقش بخش دوربین و بخش قطعات سونی الکترونیکس نهفته است ک در ادامه به آن می‌رسیم.

 

قطعات الکترونیکی سونی

 

image

 

یکی از کارهای شرکت سونی تولید و فروش قطعه به سایر کمپانی‌هاست. سنسورهای دوربین، سمی‌کنداکتورها، پنل‌های آمولد و صدها قطعه دیگر در مجموعه کارخانجات سونی الکترونیکس تولید می‌شود. سونی از این قطعات استفاده می‌کند تا برند‌های مختلفی تولید کند. البته قطعات ساخت سونی فقط در محصولات خود سونی استفاده نمی‌شود و مشتریان دیگری نیز دارد. کمتر کمپانی‌ای در دنیای الکترونیک پیدا می‌شود که از قطعات باکیفیت سونی در محصولاتش استفاده نکند. طبق آخرین آمار و ارقام منتشرشده در سال 2014، بخش قطعات سونی حدود 2 درصد بازار فروش قطعات الکترونیکی را در دست دارد و حدودا 2500 میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

 

image

 

بیشتر این درآمد از بخش دوربین سونی کسب می‌شود؛ بخش دوربینی که در روزهای ناخوشایند خط تولید اکسپریا بازار را قبضه کرده است!

 

لطفا به ویترین دست نزنید!

 

image

 

شاید تعجب کنید و شاید حتی منتظر تعطیل شدن سونی موبایل باشید، اما باید این موضوع را برایتان روشن کنیم: سونی موبایل هیچ‌گاه تعطیل نخواهد شد. هرچند خط تولید اکسپریا فروش خوبی ندارد، تب داغ بازار گوشی‌های هوشمند را برای سونی داغ‌تر می‌کند. چطور؟

 

image

 

سونی هرسال محصولاتی با کیفیت بسیار خوب روانه بازار می‌کند. اکسپریا‌ها را با دو ویژگی بسیار خوب می‌شناسیم: دوربین عالی و ضدآب بودن.
کمتر کسی پیدا می‌شود که از دوربین گوشی‌های اکسپریا ناراضی باشد و تقریبا همه می‌دانند که سونی از زمان سونی اریکسون (نام قبلی بخش موبایل) دوربین‌های باکیفیتی در گوشی‌هایش تعبیه می‌کند.
لنزها و سنسورهای دیجیتال بخش دوربین سونی دل کاربران زیادی را به‌دست آورده‌ است، طوری که حتی عکاسان حرفه‌ای هم گوشی‌های اکسپریا را جزو اولین گزینه‌های خرید خود قرار می‌دهند. 

 

image

 

این موارد ما را به یک نتیجه می‌رساند: سونی اکسپریا تولید نمی‌کند تا از آن سود هنگفتی به‌دست آورد؛ آنها گوشی تولید می‌کنند تا بازار را گرم نگه دارند. تمام افراد کره زمین به لپتاپ، تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی علاقه ندارند، ولی همه به گوشی هوشمند با دوربین خوب علاقه دارند. این موضوع سبب می‌شود اکسپریای سونی تبلیغ خوبی برای بخش دوربین دیجیتال سونی باشد.

 

قطعات دوربین

 

image

 

برهیچ‌کس پوشیده نیست که سهم اکسپریا در بازار کم است، اما باید بدانیم اکسپریا صرفا یک گوشی نیست، بلکه ویترینی برای تبلیغ دوربین‌های دیجیتال سونی است. امروز کمتر شرکتی پیدا می‌شود که هنگام ساخت گوشی هوشمند محصولش را به دوربین دیجیتال مجهز نکند. محبوبیت دوربین در گوشی‌ها سبب شد کمپانی‌ها بر سر ساخت گوشی دوربین‌دار با هم رقابت کنند و رواج سلفی نیز قطعه دیگری به محصولات اضافه کرد: دوربین دوم!

 

image

 

در حال حاضر کمتر گوشی هوشمندی پیدا می‌شود که دو دوربین نداشته باشد و اگر صادقانه نگاه کنیم، کاربران بسیار کمی هستند که حاضرند گوشی هوشمندی بدون دوربین جلو بخرند.
اضافه شدن یک دوربین به گوشی هوشمند بیش از همه به‌نفع بخش دوربین سونی تمام شد و احتمالا مدیران این بخش سلفی گرفتن را بیش از همه دوست دارند!

 

image

IMX 214 یکی از قطعه‌های دوربین سونی است که در 37 گوشی هوشمند مختلف به کار می‌رود

 

به‌جرئت می‌توان گفت تمام تولیدکنندگان گوشی هوشمند از سنسورهای دوربین سونی در محصولات خود استفاده می‌کنند و این موضوع باعث شده بخش دوربین سونی سهم عمده‌ای از بازار تصاحب کند.

 

image

پرچم‌داران نوت 5، نوت 4 و اس6 سامسونگ از IMX240 استفاده می‌کنند

 

طبق تحقیقات انجام‌شده در سال 2014 بخش دوربین سونی توانسته در تولید و فروش قطعات دوربین بسیار موفق عمل کند و 40 درصد بازار دوربین دیجیتال را از آن خود کند؛ این یعنی درآمد هنگفت از فروش قطعات!

 

image

آیفون 6 پلاس از سنسور ISX014 استفاده می‌کند

 

درواقع باید بگوییم هنگام مقایسه دوربین دو گوشی در اکثر موارد درحال مقایسه دو دوربین سونی هستیم؛ دوربین‌هایی که در ویترین اکسپریا نمایش داده می‌شوند و سپس سونی آنها را به سایر کمپانی‌ها می‌فروشد.

 

اکسپریا؛ برند ناکام سونی؟

 

image

 

شاید اکسپریا فروش بسیار زیادی در بازار نداشته باشد، اما مطمئنا زمینه خوبی برای سایر بخش‌های سونی فراهم می‌کند. مدیران شرکت می‌دانند که گوشی‌های هوشمند چه انقلابی در صنعت به‌وجود آورده‌اند و به‌هیچ‌وجه دوست ندارند چنین بازار بزرگی را به رقیبان خود تقدیم کنند. هرچند آنها گوشی‌های پرفروش عرضه نمی‌کنند، تمام برندهای پرفروش دنیا از محصولاتی استفاده می‌کنند که سونی تولید می‌کند تا گوشی‌های خوب و باکیفیت روانه بازار کنند.

 

image

 

نظر شما چیست؟ همچنان فکر می‌کنید مدیران این کمپانی به فکر تعطیلی بخش موبایل هستند؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (30 نظر)

محمد

۱۳۹۴/۱۱/۲۳
سلام به همگی...
چه زمانی که سونی اریکسون با نوکیا مقایسه میشد چه حالا که شده سونی با سامسونگ و .... مقایسه میشه برا خیلی ها هنوزم انتخاب اوله..یه زمانی W995 سونی اریکسون داشتم 6 سال پیش.عکسایی که گرفتم با خیلی از گوشی هایی که الان توبازاره نمیشه گرفت.

کهبد

۱۳۹۴/۱۰/۲۹
به نظر من سونی گوشیهای خیلی خوبی تولید کرده تا به حال هم از نظر کیفیت هم مقاومت هم نرم افزاری تنها دلیل فروش کمش نبود امکانات و لوازم جانبی متنوع در بازاره چون اگر کسی از سونی استفاده کرده باشه سراغ برندهای دیگه نمیره

محمد جی اچ

۱۳۹۴/۱۰/۱۲
سلام
اولین سری زد سونی که وارد ایران شد خریدم با اینکه گوشی قدرتمند اون زمان گلکسی اس 4 بود خیلی ها میگفتن چرا خریدی ! اگه باز هم بر میگشتم به قبل باز هم سونی زد میخریدم توی تقریبا 3 سال کار کرد گوشی حتی برای باتری عوض کردن هم به تعمیرات موبایل نبردم واقعا با کیفیت ساخته شده بود
الان سونی زد 5 دارم حدود یک ماه هست خریدم واقعا از نظر دوربین فوقولادست قبل اینکه سونی زد 5 بیاد فک میکردم بهترین دوربین اس 6 سامسونگ داره خداییش هم سامسونگ اس 6 گوشی لوکس و با امکاناتی هست ولی الان بهترین دوربین بدون شک سونی زد 5 داره
سنسور اثرنگشت فوقولاده خوبی داره به طوری که اصلا ازارنمیده کار باهاشو و خیالت همیشه راحته نیاز به وارد کردن کد و الگو نداری
یکی از مزیت های سونی نسبت به دیگر رقیبانش داشتن بدنه خوش فرم و زیبا و دوربین زد اب هست
وقتی از بابت اب ریختن روی گوشی خیالت راحت و استرس نداری حس خوبیه
با این حال خرید گوشی سلیقه ای هست و هر کس بر اساس نیازش خرید میکنه
موفق باشید

Mehran-Classic

۱۳۹۴/۱۰/۱۱
اولین گوشی زندگیم SONYericsson بود و تا الآن که SONY Z3 دارم و بسیار دوستش دارم از SONY بزرگ استفاده کردم و راضیم،
گوشی SONY یعنی خاص، شیک و روان و پر کاربرد،
هیچوقت سراغ برند دیگه ای نمیرم و قطعا انتخاب بعدیم SONY Z5 Premium خواهد بود.

Mohammad KIA

۱۳۹۴/۱۰/۱۰
من قبلا سونی اریکسون arc s داشتم تو زمان خودش شاخ بود دوربینش 8 HD بود
اونموقع سامسونگ داشت گلکسی یانگ(هنگ ب تمام میزد)
سونی برندیه ک افراد خاص دست میگیرن الان z4 دارم عالیه
بنظر من افراد خزوخیل میرن هواوی سامسونگ اپل میگیرن
اول سونی بعد نوکیا (ماکروسافت) بعدشم اچ تی سی
لایکو بزنید ب افتخار سونی
هرکسم نظر منفی داره بنویسه رو کاغذ بندازه سطل آشغال
Just Sony