خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی‌اس‌ام: Xperia Z5 Premium؛ انقلاب نمایشگرها

بررسی تخصصی جی‌اس‌ام: Xperia Z5 Premium؛ انقلاب نمایشگرها

سونی این بار نسخه پریمیوم سری پرچمدار خود را نه‌تنها به نمایشگری با رزولوشن 4K مجهز کرده، بلکه ایرادات نسل‌های قبلی را نیز برطرف کرده است. با ما همراه باشید تا به Xperia Z5 Premium سونی نگاهی دقیق‌تر بیندازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۹/۱۴

سونی امسال با عرضه خانواده اکسپریا Z5 به‌دنبال جلب رضایت همه کاربران با هر نوع سلیقه‌ای برآمد. این شرکت امسال سری Z5 خود را در سه اندازه مختلف شامل Z5 Compact با نمایشگر 4.6 اینچی، Z5 با نمایشگر 5.2 اینچی و Z5 Premium با نمایشگر 5.5 اینچی عرضه کرد. البته تنها تفاوت این سه گوشی اندازه نمایشگر آنها نیست و سایر مشخصات آنها نیز تا حدودی با هم متفاوت است.

 

image

 

گوشی اکسپریا زد5 پریمیوم سونی گل سرسبد این خانواده به شمار می‌رود؛ گوشی هوشمندی با نمایشگر 4کی که به‌تنهایی آن را از سایر همرده‌هایش متمایز می‌کند. در این نوشته سراغ Z5 Premium سونی رفته‌ایم تا نگاهی موشکافانه به این گوشی بیندازیم.

 

محتویات بسته‌بندی

روی جعبه زد5 پریمیوم عکسی از این گوشی خودنمایی می‌کند و پشت جعبه سه رنگ مختلف آن نمایش داده شده است. طراحی جعبه این دستگاه نیز در نوع خود جالب است. در نیمی از جعبه دفترچه راهنما و در نیمه دیگر شارژر و کابل یواس‌بی قرار گرفته است. گوشی Z5 Premium نیز روی این محتویات قرار دارد. در جعبه این گوشی از هدست‌های معمولی سونی، که همیشه همراه گوشی‌های این شرکت و حتی اغلب میان‌رده‌هاست، اثری دیده نمی‌شود.

 

image

 

همان‌طور که اشاره کردیم، نسخه‌ای که به دست جی‌اس‌ام رسید فاقد هدفون بود، اما ممکن است نسخه‌های مناطق مختلف جهان با بسته‌بندی‌های متفاوت عرضه شوند و برخی هدفون نیز به همراه داشته باشند.

 

طراحی

اولین چیزی که با دیدن اکسپریا زد5 پریمیوم سونی به ذهن خطور می‌کند طراحی مشابه نمونه‌های قبلی است. به نظر می‌رسد سونی تصمیم ندارد در طراحی پرچم‌داران خود تغییر خاصی ایجاد کند و کماکان از همان طراحی سال‌های پیش با اندکی تغییر استفاده می‌کند.

 

image

 

این گوشی ابعادی برابر با 154.4 در 76 در 7.8 میلی‌متر دارد و وزن آن نیز 180 گرم است. با دست گرفتن گوشی هم متوجه وزن بیشتر آن نسبت به سایر گوشی‌های خانوده Z5 می‌شویم که البته با توجه به بزرگ‌تر بودن آن کاملا طبیعی است. خوب است بدانید وزن این گوشی از آیفون 6اس پلاس کمتر و از لومیا 950 ایکس‌ال و اچ‌تی‌سی وان ام9 بیشتر است. بدنه دستگاه فلزی است و با شیشه پوشانده شده. دست گرفتن گوشی حس گوشی هوشمند باکیفیتی به کاربر منتقل می‌کند.

برخلاف سایر گوشی‌های سری اکسپریا زد5، صیقلی بودن سطح گوشی در Z5 Premium  باعث لیز خوردن از دست می‌شود، پس هنگام گرفتن آن در دست باید مراقب بود. علاوه بر این، سطح کاملا مسطح آن با ارگونومی دست سازگار نیست و هنگام گرفتن آن در دست باید خیلی احتیاط کرد.

 

image

 

سطح صاف و صیقلی گوشی نه‌تنها نگهداشتن آن را سخت‌تر کرده، بلکه باعث شده اثر انگشت و لک چربی روی گوشی بماند. از طرف دیگر به‌دلیل فاصله قاب و لبه‌ها نیز در کناره‌های گوشی و این فواصل گردوخاک جمع می‌شود.

 

image

 

دکمه‌های پاور، تنظیم صدا و شاتر، در سمت راست گوشی به ترتیب از نیمه میانی تا پایین گوشی قرار گرفته‌اند. با توجه به اندازه بزرگتر گوشی قرار گرفتن آنها در نیمه پایینی سمت راست دسترسی به آنها را ساده‌تر می‌کند.

 

image

 

در سمت چپ گوشی نیز درگاه سیمکارت و کارت حافظه قرار گرفته است، درگاهی که با درپوش پوشانده شده است.

 

image

 

درگاه میکرو یو‌اس‌بی برای شارژ گوشی نیز در بخش پایینی و جک صدا نیز در بالای گوشی قرار گرفته است.

 

image

 

اکسپریا زد5 پریمیوم، مثل سایر پرچم‌داران اخیر سونی، ضدآب و ضد گردوغبار است و با این گوشی از بابت حضور در محیط مرطوب یا پر از گردوخاک نگرانی نخواهید داشت؛ البته نباید فراموش کنید که استفاده از گوشی زیر آب در صورت بروز مشکل گارانتی آن را باطل می‌کند.

 

نمایشگر

سونی با این محصولش در زمینه نمایشگر موبایل انقلابی به راه انداخته است! زد5 پریمیوم راه هم‌رده‌هایش را پیش نگرفته و پا را فراتر گذاشته است. این گوشی نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 4K برابر با 2180 در 3840 پیکسل دارد؛ نمایشگری که از نوع IPS LCD است. تراکم پیکسلی در نمایشگر این گوشی به‌لطف رزولوشن 4کی به 801 پیکسل در هر اینچ رسیده است. در هیچ‌یک از پرچم‌داران این میزان تراکم پیکسلی به کار نرفته است.

 

image

 

هرچند چشم انسان قادر نیست چنین رزولوشنی تشخیص بدهد، اما نمی‌توان از مزایای نمایشگر 4K گذشت. با این نمایشگر خیال شما از بابت تماشای هر فیلم و ویدئویی در بهترین کیفیت ممکن راحت است. البته خوب است بدانید نمایشگر این گوشی به‌طور پیش‌فرض روی رزولوشن Full HD تنظیم شده است، ولی هنگام تماشای ویدئو و عکس می‌توانید از رزولوشن 4K استفاده کنید.

این نکته را هم ذکر کنیم که برای تماشای عکس‌های باکیفیت یا ویدئوهای 4K تنها باید از اپلیکیشن‌های ویدئو و آلبومی استفاده کنید که مخصوص گوشی‌های اکسپریاست و امکان استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالت برای تماشای ویدئوهای 4K وجود ندارد.

 

image

 

کیفیت تصویر در نمایشگر سونی بسیار خوب است و رنگ‌ها کاملا طبیعی به نظر می‌آیند. روشنایی نمایشگر به‌صورت پیش‌فرض در حالت تنظیم خودکار قرار گرفته و با توجه به کافی بودن حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی، زیر نور خورشید روشنایی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و نمایشگر از خوانایی کافی برخوردار است.

 

image

 

یکی دیگر از قابلیت‌های نمایشگر اکسپریا زد5 پریمیوم سونی امکان استفاده از آن با دستکش است. اگر به تنظیمات گوشی بروید، می‌توانید با فعال کردن Glove Mode امکان استفاده از نمایشگر را با دستکش نیز داشته باشید و بدین ترتیب نگران روزهای سرد و برفی نباشید.

 

عملکرد و رابط کاربری

هرچند سونی در گوشی Z3+ عملکرد مناسبی نداشت و داغ شدن گوشی به‌علت استفاده از پردازنده اسنپدراگون 810 کاربران را کلافه کرده بود، باز هم سونی سراغ این پردازنده رفت، ولی این بار با استفاده از سیستم خنک‌کننده مجهز به دو لوله خنک‌کننده توانسته داغ شدن این پردازنده را تا حدود بسیاری مهار کند، طوری که دیگر شاهد داغ شدن زیاد گوشی هنگام بازی، فیلم‌برداری 4K و... نیستیم و تنها بخش بالایی دستگاه کمی گرم می‌شود. البته چنین گرمایی در تمام پرچمداران امروزی عادی است و موضوعی نیست که باعث نگرانی شود.

 

image

 

تراشه اسنپدراگون 810 به‌کاررفته در این محصول از پردازنده 8 هسته‌ای شامل 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A53 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A57 بهره می‌برد. پردازنده گرافیکی دستگاه آدرنو 430 است و 3 گیگابایت حافظه رم در کنار 32 گیگابایت حافظه داخلی نیز در این گوشی هوشمند به کار رفته.

ما عملکرد گوشی را با بنچ‌مارک Geekbench آزمودیم و این گوشی توانست در حالت تک‌هسته امتیاز 1325 و در حالت چندهسته امتیاز 4446 را به خود اختصاص دهد.

 

image

 

این گوشی اندروید 5.1.1 را از ابتدا روی خود نصب دارد؛ اندرویدی که بسیار شبیه اندروید خالص گوگل است و رابط کاربری ساده و مناسبی دارد. اگر به بخش‌های مختلف مثل نوتیفیکیشن‌ها، اپ دراور و... نگاه کنید، به‌خوبی متوجه سادگی رابط کاربری دستگاه و نزدیکی‌اش به اندروید خالص گوگل می‌شوید. عملکرد گوشی بسیار روان است و بدون لگ یا هنگ کردن پردازش‌های سنگین همچون بازی را نیز برای شما انجام می‌دهد. سونی وعده داده پرچم‌دارانش به‌زودی آخرین نسخه اندروید، یعنی مارشمالو، را دریافت می‌کنند.

 

image

 

ما بازی Real Racing را روی گوشی آزمایش کردیم و Z5 Premium بدون لگ و وقفه این بازی را اجرا کرد. هنگام بازی کردن نیز گرم شدن گوشی کاملا نرمال و طبیعی بود و دستگاه درمجموع عملکردی روان داشت.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه در رابط کاربری سونی مد استامینا است که وقتی فعال شود، با غیرفعال کردن برنامه‌های پس‌زمینه تا حد زیادی مانع مصرف شارژ گوشی می‌شود؛ بدین ترتیب شارژ گوشی دوام بیشتری پیدا می‌کند.

 

دوربین

این روزها هیچ پرچم‌داری بدون داشتن دوربین باکیفیت توان رقابت با سایر پرچمداران را ندارد. سونی اکسپریا زد5 پریمیوم نیز از این قاعده مستثنی نیست و به دوربینی 23 مگاپیکسلی مجهز شده است. سنسور 23 مگاپیکسلی این گوشی با اپرچر f/2.0 از سنسور IMX300 استفاده می‌کند؛ سنسوری که تعداد پیکسل‌های آن درواقع بیشتر از 23 مگاپیکسلی است که سونی گفته؛ یعنی حدود 25 مگاپیکسل.

 

image

 

این سنسور، به‌گفته سونی، با داشتن 192 نقطه فوکوس سریع‌ترین فوکوس خودکار را میان گوشی‌های هوشمند دارد؛ زمانی بسیار کم و معادل پلک زدن انسان که سونی حداقل 0.03 برای آن در نظر گرفته است. البته این زمان، همان‌طور که خود سونی اعلام کرده، کمترین زمان فوکوس است و در عمل فوکوس بیشتر به طول می‌انجامد، اما نمی‌توان منکر سریع بودن فوکوس این گوشی شد.

 

image

 

این دیوایس، مثل نسل‌های قبلی و همچنین سایر اعضای خانواده Z5، توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن اولترا اچ دی (4K) را داراست، با این تفاوت که این بار دیگر از داغ شدن گوشی پس از مدتی کوتاه خبری نیست و اگر محدودیت حجم نداشته باشید، می‌توانید مدت زمان کافی با این گوشی به ضبط ویدئو بپردازید.

در آزمایشی که ما روی Z5 Premium در فیلم‌برداری 4کی انجام دادیم، توانستیم حدود 1 ساعت به‌صورت 4K بدون داغ شدن گوشی یا هر مشکل دیگری به فیلم‌برداری بپردازیم. فیلم‌برداری 4کی در این محصول سونی محدودیت زمانی ندارد و اگر حافظه جانبی روی آن نداشته باشید و تنها به 23 گیگابایت باقیمانده از حافظه داخلی اکتفا کنید، به‌راحتی قادرید حدود یک ساعت ویدئو با کیفیت 4K ضبط کنید. علاوه بر 4K، با زد5 پریمیوم می‌توانید با رزولوشن 1080p و 30 فریم بر ثانیه هم فیلم‌برداری کنید.

برخلاف بیشتر پرچم‌داران اخیر، این گوشی هوشمند تنها به یک فلاش LED مجهز شده است و از فلاش LED دوگانه در آن خبری نیست. سونی در زد5 پریمیوم به استفاده از لرزشگیر اپتیکی دست هم احساس نیاز نکرده و این دستگاه، مانند بقیه گوشی‌های خانواده Z5، از OIS بی‌بهره است.

رابط کاربری این دوربین امکانات متنوعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد و می‌توانید مدهای مختلفی را برای عکاسی فعال کنید. دوربین به‌طور پیش‌فرض روی حالت خودکار تنظیم شده است و عکس‌هایی با رزولوشن 8 مگاپیکسل می‌گیرد، اما، برخلاف سایر پرچم‌داران سونی، این بار می‌توانید رزولوشن حالت خودکار را نیز تغییر دهید و رزولوشن بالاتری انتخاب کنید.

 

image

 

سونی اکسپریا زد5 پریمیوم در حالت خودکار (Superior Auto) مد HDR را نیز فعال می‌کند، اما اگر می‌خواهید خیالتان از بابت فعال بودن این مد و عکس‌برداری HDR راحت باشد، بهتر است از تنظیمات دستی رابط کاربری این گزینه را فعال کنید.

و در آخر باید به دوربین جلو اکسپریا زد5 پریمیوم اشاره کنیم که دوربینی 5 مگاپیکسلی است. با دوربین جلو این دستگاه قادرید سلفی‌هایی با کیفیت مناسب و رنگ‌های خوب بگیرید.

در ادامه نمونه عکس‌های گرفته‌شده با دوربین زد5 پریمیوم را برای شما قرار داده‌ایم. برای تماشای عکس‌ها در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید.

 

image
 
image
 
image

 

نمونه عکس در حالت زوم 8x

image
image

 

نمونه عکس ماکرو

image

 

نمونه عکس برای مشاهده جزئیات

image

 

اسکنر اثر انگشت

هر سه گوشی سری Z5 سونی به اسکنر اثر انگشت مجهز شده‌اند؛ اسکنری که سمت راست گوشی و وسط فریم کناری قرار گرفته است. محل قرار گرفتن این اسکنر در زد5 پریمیوم کاملا مناسب است و کاربر با گرفتن این گوشی در دست به‌راحتی می‌تواند انگشتش را روی آن بگذارد.

 

image

 

البته این دکمه فقط اسکنر اثر انگشت نیست، بلکه کلید پاور نیز هست. این اسکنر، همچون نمونه‌های به‌کاررفته در دیگر گوشی‌ها، در صورتی که دست کاربر خیس باشد، قادر نیست اثر انگشتش را تشخیص دهد. با این حساب، حتما می‌دانید که از این ویژگی نیز زیر آب نمی‌توان استفاده کرد. سرعت تشخیص اثر انگشت این اسکنر بسیار مناسب است و عملکردی بسیار سریع دارد.

 

صدا

هرچند انتظار می‌رفت گران‌ترین عضو خانواده Z5 اسپیکرهایی قدرتمندتر از دو عضو دیگر این خانواده، Z5 و Z5 Compact، داشته باشد، در عمل این‌طور نیست. زد5 پریمیوم، مثل دو گوشی دیگر خانواده‌اش، به دو اسپیکر استریو در بالا و پایین نمایشگر مجهز شده؛ اسپیکرهایی که در نهایت ظرافت در جای خود قرار گرفته‌اند. اسپیکرهای زد5 پریمیوم عملکردی رضایت‌بخش دارند و صدا را کاملا واضح منتقل می‌کنند.

 

image

 

باتری

فبلت 5.5 اینچی سونی باتری بزرگ 3430 میلی‌آمپری دارد؛ باتری‌ای که، مشابه سایر گوشی‌های سری زد5، قابل تعویض نیست. زد5 پریمیوم از قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد و در صورتی که با شارژر سریع شارژ شود، در مدت 125 دقیقه به‌طور کامل (از صفر تا صد درصد) شارژ می‌شود. قابلیت ذخیره شارژ باتری (Stamina Mode) که در این گوشی به کار رفته دوام باتری را بسیار بیشتر می‌کند و مواقعی که به شارژر دسترسی ندارید، می‌توانید این گزینه را فعال کنید.

 

image

 

خوب است بدانید با وجود پشتیبانی از فناوری شارژ سریع در این گوشی، شارژری که در بسته‌بندی دیده می‌شود شارژر معمولی است؛ هرچند انتظار می‌رفت سونی برای نسخه پریمیوم سری زد5 شارژر سریع نیز در بسته‌بندی قرار دهد.

 

جمع‌بندی

فبلت سری Z5 سونی، یعنی اکسپریا زد5 پریمیوم، را باید نسخه بزرگ‌تر زد5 دانست. این گوشی تفاوت چندانی با برادر 5.2 اینچی خود ندارد. زد5 پریمیوم نمایشگری با رزولوشن 4K دارد و این ویژگی نه‌تنها آن را از سایر گوشی‌های سری Z5 بلکه از سایر پرچم‌داران بازار نیز متمایز می‌کند. سونی اگرچه در زد5 پریمیوم باز هم سراغ اسنپدراگون 810 رفته، این بار به‌خوبی از پس گرمای این پردازنده برآمده و نه هنگام بازی و نه هنگام فیلم‌برداری 4K اثری از داغ شدن بیش از اندازه دیده نمی‌شود و تنها بخش پشتی گوشی و قسمت بالایی آن به اندازه‌ای معمولی گرم می‌شود. اگر از قاب پشتی گوشی و به جای ماندن اثر انگشت روی آن بگذریم، سونی اکسپریا زد5 پریمیوم را باید نمونه پیشرفته گوشی‌های سونی بدانیم؛ گوشی هوشمندی که اثری از مشکلات نسل‌های قبلی در آن دیده نمی‌شود، باتری بزرگ با قابلیت شارژ سریع دارد و با سنسور جدید دوربین جای خود را در میان بهترین فبلت‌های بازار به‌شایستگی باز کرده است.

 

image

 

  • نمایشگر 4K
  • دوربین 23 مگاپیکسلی
  • داغ نشدن هنگام فیلم‌برداری 4K
  • ضدآب بودن
  • به جا ماندن لک چربی روی قاب پشتی
  • لیز خوردن از دست
  • نداشتن لرزشگیر اپتیکی (OIS)
  • نداشتن هدفون در جعبه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (356 نظر)

علی ستاری

۱۳۹۹/۱/۱۴
این حرفو اصلا نزن من ۲ ساله دارم هم پابجی هم کالاف هم اسفالت هم مدرن کامپت۵ هم خدای جنگ همشونو دارم همزمام همشونم دیتادار سنگین هستن خیلی خوب تجرا میکنه نسبتا راضیم

ممد

۱۳۹۶/۱۱/۱۸
این حرفترو باید سوژه ملت کنی بابا j7 به خدا دوربین اس۷ با این برابره نهj7 .باقیمت۲۰۰تومان که خودمم به والا دارم کار میکنم باهاش

asta

۱۳۹۶/۱۰/۲۲
سلام من این گوشی خریدم فقط قسمت نوتیفیکیشن علامت باتری جوری دیگس همچنین دو قسمت از فرم گوشی کنده شده کنار گوشی که توجه کنید یک شی کوچک است و در چهار گوش گوشی قابل دیدن است چطور میشه درستش کرد دو تاش افتاده وگمشده

Ali

۱۳۹۶/۶/۱۵
سلام همگی
من این گوشی رو تهیه کردم همه چیزش هم درسته ولی دوربینش اصلا کیفیت نداره
دوربینش در مقایسه با دوربین j7 خیلی ضعیف به نظر میاد به نظر که انگار ۸ مگاپیکسله از تو تنظیماتش که دستکاری کردم فرقی نکرد میخاستم بدونم ایا تنظیماتشو از جای دیگه باید تغییر داد لطفا راهنمایی کنین

ali121

۱۳۹۶/۶/۶
با سلام
بدون تعصب میگم چون مارک سونی مال بابام نیس ک بخوام طرف داری کنم
برای خودتون میگم البته فقط یه نظره..
اگه گوشی رفرش هم باشه این مشکل رو بعد از یک ماه پیدا نمیکنه
من خودم چندین سااااال سونی زد داشتم(cpu اش نصف این گوشی هم نیس) و همممش اسفالت 8 بازی میکردم بعد از این همه سال یه ذره هم cpu اش ضعیف نشد
الان یکی دوماهه ک سامسونگ دارم واقعا ضعیف شده و مجبور شدم چندباااار ریست فکتوریش کنم ولی اثری نداشت
ب نظر من سونی برخلاف سامسونگ تمرکز روی باطن و بُرد گوشی داره
ولی ال سی دی سامسونگ بهتر از سونیه(بخاطر همینه ک کسانی ک سامسونگ دارن و ال سی دی شون ک شکسته میشه بیخیال تعمیر میشن و گوشی نو میگیرن چون حدود 50%تا80%قیمت گوشی رو ال سی دی رو شامل میشه مثلا سامسونگ s8 اگه ال سی دی ضربه بخوره 1270000 تومن پول ال سی دیشه ولی سونی z5 ال سی دیش بین 150 تا 200 تومنه ک راحت حل میشه ولی سامسونگ ...) ولی ال سی دی 8 میلیون پیکسلی و کیفیت 4k سونی زد5 پریمیوم قابل مقایسه با بقیه رده ها نیس
درضمن ارزان بودن این گوشی ب هیچ وجه دلیل بر ضعیف بودنش نسبت ب مارک های دیگه نیس