خانهاخبار
​10 انتظار از صنعت موبایل در سال 2016

​10 انتظار از صنعت موبایل در سال 2016

سال 2015 کم‌کم به روزهای پایانی نزدیک می‌شود. گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند بسیاری در این سال معرفی شدند. اما سال 2016 چگونه خواهد بود؟ در سال بعد از طلایه‌داران صنعت موبایل چه انتظاراتی داریم؟
۱۳۹۴/۹/۸

امروز با هم نگاهی می‌اندازیم به 10 موضوعی که پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 سروصدای زیادی به پا کنند. با ما همراه باشید تا با مسائلی آشنا شویم که در آینده‌ای نزدیک بیشتر در موردشان می‌شنویم.

 

image

 

کاربران گوشی‌های هوشمند از مرز دو میلیارد می‌گذرد

طبق تحقیقات ای‌مارکتر (eMarketer) در سال 2016 تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند از مرز 2 میلیارد نفر خواهد گذشت. جمعیت کاربران گوشی‌های هوشمند در حال حاضر حدود 1.9 میلیارد نفر است که انتظار داریم در 2016 این رقم به بیش از 2.2 میلیارد نفر برسد. گوشی‌های ارزان‌قیمت اندرویدی (و احتمالا ویندوز) بیشترین میزان کاربران را به خود اختصاص می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود این دست گوشی‌ها به درخشش خود در بازار ادامه دهند و سال 2016 نیز، مانند 2015، برای آنها و تولیدکنندگان آنها سال خوبی باشد. آنلاین شدن افراد بیشتر، گوشی‌های متنوع و صنعت ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی مسیر روبه‌رشدی طی می‌کنند و احتمالا در 2016 این مسیر هموارتر نیز می‌شود.

 

image

 

گوشی‌های تاشو جانی دوباره پیدا می‌کنند

وقتی در مورد نحوه طراحی صحبت می‌کنیم، باید کلاه خود را به احترام غول‌های کره‌ای برداریم. ال‌جی و سامسونگ نشان داده‌اند که در امر طراحی بسیار خوب عمل می‌کنند و به‌نوعی این قسمت از صنعت را متحول می‌کنند. ال‌جی و سامسونگ هردو سرنخ‌هایی از گوشی‌های تاشوی خود منتشر می‌کنند. استفاده از مکانیزم لولا (Hinge) و نمایشگر‌های OLED ممکن است مدل‌های جدیدی از گوشی‌های تاشوی هوشمند روانه بازار کند. باید دید با توجه به سابقه ال‌جی و سامسونگ در استفاده از نمایشگر‌های خمیده، صنعت موبایل با چه گوشی‌های تاشویی روبرو می‌شود. آیا قابلیت خم شدن نمایشگرهای OLED اجازه دیدن گوشی تاشوی منحصربه‌فرد را می‌دهد؟

 

image

 

تنازع برای بقا

آی‌دی‌سی (IDC) مدعی است در سال 2016 و پس از آن (یعنی 4 تا 5 سال آینده)، بیش از 30 درصد فروشندگان حوزه آی‌تی دیگر وجود خارجی نخواهند داشت. نزدیک یک‌سوم فروشندگان در حال جنگ روی سهمی از بازارند که در حال حاضر جایی در تجارت ندارد. این قسمت‌های بازار یا تقسیم شده و جای خود را به بازارهای دیگری داده‌اند یا جذب بازارهای بزرگ‌تر شده‌اند.
اگر اپل، سامسونگ و برخی تولیدکنندگان چینی را کنار بگذاریم، با لیستی روبرو می‌شویم که درآمد چندانی از بازار کسب نمی‌کنند. ال‌جی، سونی، اچ‌تی‌سی و بلک‌بری از جمله این تولیدکنندگان‌اند که جایگاهشان متزلزل است؛ شاید در پنج سال آینده نامی از این برندها در بازار به چشم نخورد.

 

image

 

انقلاب رزولوشنی؛ 4K

البته در 2015 نیز با 4K روبرو شدیم. سونی اکسپریا زد5 پرمیوم (Z5 Premium) گوشی هوشمندی بود که عنوان اولین گوشی هوشمند مجهز به نمایشگر 4K را به‌خود اختصاص داد. در این زمان تولیدکنندگان باید سریعا وارد رقابت شوند. با توجه به آنچه در بازار پرهیاهوی موبایل دیده می‌شود، انتظار داریم در سال 2016 رقبای زد5 پرمیوم یکی‌یکی وارد بازار شوند.

 

image

 

امنیت بهتر با IRIS

رمز‌های عبور و اسکنر اثر انگشت از جمله مهم‌ترین راه‌های حفظ امنیت است. اما در حال حاضر روش جدیدتری نیز در دنیای امنیت موبایل رواج پیدا کرده است. مایکروسافت با کمک الگو‌های تشخیص چهره IRIS نوع جدیدی از امنیت را وارد لومیاهای خود کرده است. با توجه به کوچک‌سازی اینفرارد در دوربین‌های موبایل و قدرت بالای پردازش آنها، احتمالا تشخیص چهره IRIS را در پرچم‌داران 2016 بیشتر می‌بینیم.

 

image

 

شارژ فوق سریع جایگزین شارژ سریع می‌شود

دستگاه‌هایی وجود دارد که سرعت شارژ بالایی دارند، اما این مسئله باعث آرام گرفتن غول‌های تکنولوژی نشده، چراکه این غول‌ها همواره به دنبال ارائه محصولات بهترند. در حال حاضر هوآوی موفق شده باتری‌هایی بسازد که تا 10 برابر سریع‌تر از سایر باتری‌ها شارژ می‌شوند: باتری 600 میلی‌آمپری که مناسب گجت‌های پوشیدنی است در دو دقیقه بیش از 68 درصد شارژ می‌شود. باتری‌های معمولی در دو دقیقه حدود 2 درصد شارژ می‌شوند.
اگر محصولات اندرویدی نیز بتوانند از این تکنولوژی باتری استفاده کنند، به‌طور میانگین هر دستگاه اندرویدی با باتری 3000 میلی‌آمپری در مدت 5 دقیقه بیش از 48 درصد شارژ می‌شود که این یعنی تحول در دنیای موبایل و حتی تکنولوژی!

 

image

 

دستیاران صوتی باهوش‌تر

در گذشته نه‌چندان دور دستیارهای گوشی‌های هوشمند قادر به فرمان‌پذیری از چند دستور صوتی ساده بودند. اما اکنون با مشاهده ناو، سیری و کورتانا به این نتیجه می‌رسیم که این دستیاران در حال حاضر چیزی بیش از دستیار صوتی معمولی‌اند و تقریبا از پس انجام دادن هرکاری برمی‌آیند.
این دستیاران در حال حاضر عادات و علایق شما را بررسی می‌کنند و با استفاده از این اطلاعات، امکانات بهتر و بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند. پیش‌بینی می‌کنیم که الگوریتم هوش این محصولات همچنان بهتر و بهتر شود، تا جایی که شاید زمانی با این جمله روبرو شویم: «هوش مصنوعی ما را نابود خواهد کرد!»

 

image

 

رواج سیستم‌های پرداخت موبایلی

اپل شروع‌کننده این بازی بود: ساخت سیستم امن پرداخت از طریق موبایل که نیاز کاربران را به پول نقد یا حتی کیف پول کمتر می‌کند. اندرویدی‌ها نیز برای عقب نماندن از قافله تکنولوژی به‌سرعت سیستم‌های پرداخت موبایلی خود را عرضه کردند. احتمالا با سرآمدترین آنها آشنایید: سامسونگ. با باز شدن دروازه مارشمالو به سوی پرداخت موبایلی، احتمالا در آینده تولیدکنندگان بیشتری، مانند ال‌جی، وارد رقابت در سیستم‌های پرداخت موبایلی می‌شوند.

 

image

 

یو‌اس‌بی نوع سی (USB Type-C)

در سال 2015 با محصولاتی روبرو شدیم که از درگاه یو‌اس‌بی نوع سی استفاده می‌کردند. برای صحبت در مورد سرنوشت این محصول بسیار زود است، چراکه این یو‌اس‌بی در اوایل عمر خود به‌سر می‌برد. امیدواریم سال 2016 محصولات بیشتری به این نوع درگاه مجهز شوند، چون با کمک آن می‌توان کابل‌های OTG ،Micro ،Mini و شارژ و درگاه‌های اتصال نمایشگر را کنار گذاشت و تنها از طریق USB Type-C کارها را انجام داد.

 

image

 

اندروید؛ همچنان یکه‌تاز میدان

برهیچ‌کس پوشیده نیست که اندروید همچنان محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین پلتفرم موبایلی دنیاست. به نظر می‌رسد سال 2016 نیز تغییری در این روند ایجاد نمی‌شود. هرچند محصولات اپل و آی‌او‌اس با استقبال خوب کاربران مواجه می‌شوند، اندروید همچنان بیشترین کاربران را به خود اختصاص داده است و به نظر نمی‌رسد چه در 2016 و چه در چند سال آینده پلتفرم دیگری بتواند اندروید را به زیر بکشد!

 

image

 

اگرچه در بخش‌هایی از مطلب برای برندهای خاصی شانس رقابت کمتری قائل شدیم، طبق ادعای IDC در 2016 بیش از 2.3 میلیارد کاربر وجود خواهد داشت که این یعنی یک عرضه بزرگ برای رقابت!

منبع: Phone Arena

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

حمید

۱۳۹۴/۹/۹
سلام
باتوجه به اینکه بنده اکثر مقالات مربوط به موبایل رو دنبال میکنم فکر میکنم نقطه نظرات سایت gsm جانب دارانه نیست و کاملا منطبق با رویدادهای روز و واقع بینانه می باشد .

god father

۱۳۹۴/۹/۹
,متاسفم برای کسانی که هنوز اسیر brand ها هستند. رها کنید خودتون رو از این قید و بند. حالا اگه وبسایتها یا اشخاص مهم برندی رو معرفی می کنند بخاطر مسائل تبلیغاتی است و سودی براشون داره ولی شما دیگه چرا؟
هر برندی که میتونه نیازهای شما رو برآورد کنه همون برای شما خوب است.
حالا از نظر شما سامسونگ که پردازشگر 14 نانومتری میسازه برای برندهای دیگه ماس ماسک !! شما برو یک برندی رو بخر که ماس ماسک نیست!

افرا

۱۳۹۴/۹/۸
خب شاهد تبلیغ ماس ماسک سامسونگم بودیم غول خخخخخ
چند میگیری تبلیغ نکنی؟

حسین باختر اصل

۱۳۹۴/۹/۸
این اخریش دروغه

سحرناز

۱۳۹۴/۹/۸
چرا همش تو سایت از برند سونی بد میگین؟؟؟در صورتی که خیلی از محصولاتش فراتر از حد انتظار تو ایران خودمون به فروش میرسه!!!
به نظر من سونی حالا حالا ها تو صنعت موبایل جاش محکمه
و گرنه همون موقع که فروشش کم یعنی در حده صفر شده بود اعلام ورشکستگی میکرد به جای اینکه گوشی با رزولوشن 4k بزنه