خانهاخبار
گوگل ناو چگونه کورتانا و سیری را به چالش می‌کشد؟

گوگل ناو چگونه کورتانا و سیری را به چالش می‌کشد؟

سیری، کورتانا و گوگل ناو در حال حاضر شاخص‌ترین دستیارهای شخصی گوشی‌های هوشمندند که هر یک نسبت به دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این نوشته به شما خواهیم گفت که چرا گوگل ناو، نسبت به دو دستیار شخصی دیگر، دستیار ارزنده‌تری است.
۱۳۹۴/۵/۱۲

گوشی هوشمند: واژه‌ای که روزانه بارها آن را می‌شنویم. اما به نظر شما چه ویژگی‌ای موجب می‌شود صفت هوشمند را به گوشی تلفن همراه نسبت دهیم؟ به نظر من زمانی می‌توان به گوشی، یا کلا به هر دستگاهی، صفت هوشمند داد که هوش و دانشش آن‌قدر بالا باشد که واقعا به چشم بیاید؛ یعنی همان عاملی که موجب اضافه شدن دستیارهای شخصی یا صوتی به گوشی‎های هوشمند شده است. در حال حاضر همه پلتفرم‌های نرم‌افزاری دستیار شخصی مخصوص خود را دارند: کاربران iOS از Siri استفاده می‌کنند، اندرویدی‌ها Google Now دارند و گوشی‌های ویندوزفون به دستیار شخصی Cortana مجهز شده‌اند.

 

image

 

اما مثل همیشه این سوال پیش می‌آید: کدام‌یک از این دستیارهای شخصی هوشمندتر از سایرین است و بهتر می‌تواند در خدمت کاربر باشد؟ دستیارهایی که دور از انتظار نیست روزی، مانند فیلم Her، دوست و همراهی همیشگی شوند، تا آنجا که جای افراد واقعی را در زندگی‌مان بگیرند.
درخواست‌های ما از دستیارهای شخصی مجازی مانند دستیار واقعی است. ما از دستیار خود انتظار داریم همیشه در دسترسمان باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درخواست‌های ما بهترین پاسخ‌ را بدهد. دانش، اطلاعات بالا و احاطه بر موضوعات مختلف نیز یکی دیگر از مزیت‌های دستیار خوب است و همین‌جاست که Google Now برتری خود را نسبت به دیگران اثبات می‌کند.

در مطلب قبل دلایل شکست کورتانا و گوگل ناو در مقابل سیری را شرح دادیم. ولی در این مطلب می‌خواهیم بگوییم که چرا گوگل ناو برای گوشی شما می‌تواند دستیار بهتری نسبت به رقبایش باشد.

 

سرعت بیشتر، پاسخ بهتر

همان‌طور که گفتیم، یک دستیار خوب باید سرعت بالایی در پاسخگویی به سوالات و درخواست‌های ما داشته باشد. در حال حاضر چه Siri، چه Cortana و چه Google Now می‌توانند به اکثر سوالات و درخواست‌های عمومی کاربران پاسخ دهند، اما بسیار مهم است که کدام‌یک می‌تواند پاسخ «صحیح» را زودتر به شما برساند. در تصویر زیر نتیجه مقایسه سرعت Siri ،Cortana و Google Now را می‌بینید که نشان می‌هد Google Now به‌طور متوسط حدود 1 ثانیه زودتر از سایرین به سوالات طرح‌شده پاسخ داده است.

 

image

 

همچنین در آزمایشی که چند ماه پیش Stone Temple Consulting روی سه دستیار شخصی Siri ،Cortana و Google Now انجام داد، مشخص شد که Google Now، در مقایسه با رقبا، قادر است پاسخ‌های کامل‌تری به سوالات بدهد. برای این آزمایش بیش از 3000 سوال در موضوعات مختلف طرح شد که در نهایت Google Now توانست به 88 درصد سوالات طرح‌شده پاسخ کامل دهد. وقتی این عدد را در کنار موفقیت 53 درصدی Siri و 40 درصدی Cortana قرار دهیم، هیچ شکی در اثبات برتری دستیار گوگل باقی نمی‌ماند.

 

image

 

 

حضور گوگل

مسلما مهم‌ترین عاملی که موجب می‌شود Google Now بتواند با سرعت بیشتر جواب‌های بهتر و کامل‌تری به کاربران بدهد حضور شرکت گوگل در توسعه آن است. گوگل بهتر از هر کس دیگری می‌داند که چگونه باید برای سوالات طرح‌شده بهترین پاسخ ممکن را بیابد. تجربه‌ و دانشی که این شرکت در حوزه جستجوی اینترنتی در اختیار دارد امتیاز ویژه‌ای برای Google Now محسوب می‌شود.


همان‌طور که برای جستجو‌های اینترنتی در موتور جستجوی گوگل به پاسخ بهتری نسبت به موتور بینگ و یاهو می‌رسیم، دریافت پاسخ‌های کامل‌تر از Google Now نسبت به سیری و کورتانا نکته‌ای است که جای بحثی در آن وجود ندارد.

 

در دسترس بودن

Google Now بهتر و ساده‌تر از هر دستیار شخصی دیگری در دسترس کاربران است. Google Now روزبه‌روز بخش بزرگ‌تری از اندروید می‌شود و اندروید نیز هرسال سهم بیشتری از بازار موبایل جهان را از آن خود می‌کند. اما Google Now تنها مختص اندرویدی‌ها نیست. یکی از ویژگی‌های خوب این دستیار شخصی این است که کاربران سایر سیستم عامل‌ها همچون iOS ،OS X، ویندوز و لینوکس نیز می‌توانند از آن استفاده کنند؛ برعکس سیری و کورتانا که تنها برای پلتفرم‌های خودشان در دسترس‌اند.

 

image

 

فرمان OK Google بارزترین قابلیت این دستیار شخصی است. با گفتن این جمله جادویی می‌توان از هر جایی در گوشی Google Now را فراخواند و سوال خود را از او پرسید. این ویژگی، علاوه بر اینکه سرعت و راحتی بیشتری برای کاربران به ارمغان می‌آورد، موجب می‌شود مثلا هنگام رانندگی بتوان به‌آسانی و بدون لمس گوشی از Google Now استفاده کرد.

البته شاید طرفداران iOS و ویندوز بگویند که Siri و Cortana نیز این قابلیت را دارند، ولی واقعا خنده‌دار است اگر بخواهیم ویژگی Hey Cortana و Hey Siri را با OK Google مقایسه کنیم؛ چون Hey Siri تنها زمانی کار می‌کند که آیفون شما به برق وصل باشد و Hey Cortana هم تنها برای دو-سه گوشی رده‌بالای ویندوزفون در دسترس است!

 

آپدیت مداوم و دستورات بیشتر

Google Now یکی از محصولاتی است که مرتبا گوگل آپدیتشان می‌کند و قابلیت‌های بیشتری به آنها اضافه می‌شود. این امر موجب می‌شود دامنه اطلاعات و دانش این دستیار شخصی زودتر از سایرین گسترش یابد.

 

image

شما می‌توانید از دستیار گوگل در بسیاری از اپلیکیشن‌های اندروید نیز استفاده کنید؛ البته منظور باز کردن آنها نیست، بلکه منظور دستوراتی است که مختص آن اپلیکیشن در Google Now وجود دارد. مثلا می‌توانید به Google Now بگویید که برنامه ورزش روزانه‌تان را در اپلیکیشن Runkeeper ثبت کند یا آهنگی را به لیست آهنگ‌های موردعلاقه شما در اسپاتیفای بیفزاید. حتی با Google Now می‌توانید پیامتان را در وایبر، واتس‌اپ و تلگرام ارسال کنید. علاوه بر فرامین پیش‌فرض، این امکان برایتان وجود دارد که با استفاده از اپلیکیشن Commandr دستورات جدیدی برای دستیار خودتان تعریف کنید.

 

Now on Tap

اما ویژگی جدیدی که به‌زودی به Google Now اضافه می‌شود ویژگی خارق‌العاده Google Now on Tap است. با اضافه شدن این ویژگی، گوگل آنچه در حال دیدن و خواندنش هستید درک می کند و براساس آن به شما پاسخ می‌دهد. فرقی نمی‌کند که صفحه اینترنتی باز باشد یا ایمیل یا موسیقی؛ تنها کافی است با اشاره انگشتتان از گوگل بخواهید به شما کمک کند.

 

image

 

مثلا اگر در مورد یک فیلم در حال چت با دوستتان هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در موردش به دست آورید، لازم نیست در صفحه‌ای جدید جستجو کنید، فقط باید Google Now را فرابخوانید! این دستیار شخصی با قابلیت Now on Tap خود موضوع گفتگوی شما را درک می‌کند و براساس آن اطلاعات مرتبط با فیلم موردنظر را نمایش می‌دهد.
ممکن است در وب‌گردی‌های خود به مقاله‌ای در مورد یک حیوان نادر بربخورید و بخواهید در موردش بیشتر بدانید. این بار هم Google Now متن مورد مطالعه را درک می‌کند و دقیقا همان اطلاعاتی را به شما می‌دهد که به دنبالش هستید.

مهم‌ترین ایرادی که به Google Now گرفته می‌شود نداشتن روح و شخصیت است. اینکه این دستیار شخصی نمی‌تواند همچون Siri و Cortana با کاربر تعامل کند و بگوبخند راه بیندازد شاید برای بعضی‌ها عیب به حساب بیاید، ولی واقعا این مورد چقدر مهم است؟! آیا شما می‌خواهید دستیاری هوشمند و دانا داشته باشید که به‌سرعت پاسخ تمام سوالاتتان را بدهد یا دنبال چیزی هستید که شما را برای مدتی سرگرم کند و بخنداند؟!
مطمئنا روح بخشیدن به Google Now برای گوگل اصلا کار سختی نیست و به یک اشاره دست نیاز دارد، ولی این شرکت نشان داده که تمرکزش را بیشتر بر مفید بودن دستیار خود گذاشته است تا سرگرم‌کننده بودن آن.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

rafi_sl

۱۳۹۴/۵/۱۷
والا ما اخر نفهمیدیم کدوم بهتره

محمد

۱۳۹۴/۵/۱۳
این نظر و تحلیل شما جانب دارانه است... تحلیل بی طرفانه واسه مردم کشور من (ایران)، اینه که گوگل کمپانیی که میتونه به مردمم سرویس بده از رو سیاستهای ... این کار رو نمیکنه دستیار صوتی داره که به درد هیچ ایرانی نمیخوره، و از بین کورتانا و سیری، دستیار صوتی مربوط به اکوسیستمی که دوست دارن رو میتونن انتخاب کنن.
در ادامه اگه چیزی هم در مورد سیاستهای کثیف انحصارطلبانه گوگل اطلاعات داشته باشید، در مورد عدم وجود کورتانا تا سیری تو اندروید تمام ابهاماتتون از بین میره
تشخیص صدا... رو لپتاپم ویندوز 10 رو دارم با یه ویس داخلی با کیفیت پایین، و رو گوشیم (جی 3) مجموعه گوگل رو... فکر میکنید الان کدومشون بهتر به من پاسخ میدن؟ نحوه مطرح کردن سوالم جوابتون رو داده، مشخصا کورتانا پاسخ بهتری به من داده
این قابلیت منشی تلفنی که کورتانا داره و سیری هم داره اضافه میکنه، کجای گوگل ناو هست که باعث برتریش میشه؟
شما به سیری یا کورتانا بگین یه جوک واستون بگه یا اصلا باهاشون شوخی کنین، بعد به روبات جستجو گر (و نه دستیار صوتی) گوگل ناو هم بگید این رو تا تفاوت رو احساس کنید.
یه تحلیل بی طرفانه این چیزی نیست که شما نوشتید.

amir

۱۳۹۴/۵/۱۳
کسی میدونه کی برا ایران در دسترس میشه؟؟؟؟؟؟؟؟!!!

mostafa

۱۳۹۴/۵/۱۳
" لطفاً كمتر بدون اطلاعات مطلب منتشر كنيد"
این حرف درمورد خودتون بیشتر صادقه چرا که گوگل ناو تو ایران غیرفعاله و برای همین فقط سرچ اینترنتیش کار میکنه، مشکل از گوگل ناو نیست، اطلاعاتت رو بشتر کن بعد نظر بده

امیر تبارکی

۱۳۹۴/۵/۱۳
پایه و اساس دستیار هوشمند چیزی بجز یک Data base عظیم اطلاعاتی نیست که هر چه کاملتر باشه، دستیار هوشمند ماهرانه تر عمل میکنه. با توجه به گستردگی و یکپارچگی سرویسهای گوگل، گوگل ناو به احتمال قوی از سیری و کورتانا در آینده جلو خواهد افتاد؛ مثلا فرض کنید سرویس Google Translate در اینده ای نه چندان دور کاملترمیشه و اونوقت گوگل ناو میتونه به تمامی زبانهای زنده دنیا صحبت کنه و ...
ولی انصافا در حال حاضرکورتانا بین اینها یک طعم دیگه داره. فقط کسی که با هر 3 اینها کار کرده باشه میفهمه من چی میگم.