خانهاخبار
آیا TSMC در تراشه کایرین ۹۸۰ هوآوی از فناوری ۷ نانومتری FinFet استفاده می‌کند؟

آیا TSMC در تراشه کایرین ۹۸۰ هوآوی از فناوری ۷ نانومتری FinFet استفاده می‌کند؟

بر خلاف شایعات اخیر که از سامسونگ به عنوان تولید کننده چیپست‌های کایرین ۹۸۰ هوآوی حکایت داشتند، امروز گزارشی منتشر شده که مدعی است کمپانی TSMC همچنان به عنوان شریک تجاری هوآوی به کار خود در تولید چیپست‌های موبایلی این شرکت ادامه می‌دهد.
۱۳۹۷/۲/۱۸

کایرین ۹۷۰ که در حال حاضر به طور اختصاصی در پرچم‌داران هوآوی به کار گرفته می‌شود، بر اساس معماری ۱۰ نانومتری TSMC و توسط این شرکت تولید شده است. در گزارشی که امروز منتشر شد، بار دیگر از TSMC به عنوان تولید کننده چیپ‌های کایرین ۹۸۰ یاد شد و عنوان شد که این شرکت در این نسل، از معماری ۷ نانو متری FinFet استفاده خواهد کرد. چیپست‌های مذکور در نیمه دوم سال جاری در دسترس قرار می‌گیرند و در پرچم‌دار آینده هوآوی استفاده خواهند شد.

image

کایرین ۹۷۰ با بهره گیری از هوش مصنوعی پا به میدان گذاشت و انتظار می‌رود که نسل بعدی نیز به این ویژگی مجهز باشد. همچنین، چیپست هوش مصنوعی M1 که در نسل قبلی استفاده شده بود نیز، از طراحی ۷ نانومتری TSMC بهره مند بود. احتمالا در فصل پایانی سال جاری میلادی شاهد معرفی کایرین ۹۸۰ باشیم؛ زمانی که پرچم‌دار جدید سری میت و میت پرو معرفی خواهند شد. آخرین پرچم‌داران خانواده میت که میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو بودند، در اکتبر گذشته رونمایی شدند.

TSMC از مدتی قبل تولید چیپ‌های ۷ نانومتری را آغاز کرده است و انتظار می‌رود تا پایان سال شاهد رونمایی از دستگاه‌های موبایلی باشیم که با تمرکز بر هوش مصنوعی، گیمینگ و یا حتی ماین کردن ارزهای رمز پایه راهی بازار می‌شوند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Platform

۱۳۹۷/۲/۱۸
درود آقای جلالی و Gsm و همه مخاطبین این سایت علمی پرکار، خیلی روراست به شکل شدید و غیر قابل باور و بسیار مشتاق کنجکاو هستم و منتظر تا ببینم هوآوی با جانشین Kirin 970 با هر نامی که میخاد باشه چه قابلیت های جدیدی عرضه خواهد کرد و چیکار میکنه باهاش، موردی نگران کننده برام هست که امیدوارم ایندفعه هوآوی در Kirin تکرار نکنه، امسال 2018 همه تولید کننده ها در (پلتفرم)چیپ ست پردازنده ها شون از هسته های جدید کورتکس های A55 و A75 استفاده کردن که در سال 2019 مطمئن به سراغ هسته های جدیدتر خواهند رفت اما هوآوی متاسفانه در kirin970 از کورتکس های نسل قبلی A53 و A73 استفاده کرد که این از لحاظ فنی و بازاریابی یک ضعف هست اگرچه بین این دو نسل کورتکس فاصله و تغییر هست اما نه به شدت زیاد! و مورد بعدی امیدوارم هوآوی ایندفعه در جانشین kirin970 از قدرتمند ترین پردازشگر گرافیکی ARM مالی استفاده کنه به عنوان مثال در Kirin 970 از maliG72 دوازده هسته استفاده کرد در حالی که گفته شده بود قدرتمندترین مدلش 32 هسته ای هست و ضمنن حریفش سامسونگ هم اشتباه کرد و از و از قدرتمندترین مدلش استفاده نکرد و از مدل هجده هسته ایMalI G72 استفاده کرد در exynos9810 که با این حال قدرتمندتر از مدل دوازده هسته ای در kirin970 بود و هست در آخر امیدوارم که این دفعه NPU به کار گرفته شده در جانشین Kirin970 کاربردهای عملی بیشتری پیدا کند و به شدت قدرتمندتر بشه با توجه به اینکه به احتمال نزدیک به واقعیت تمام رقباش به خصوص exynos سامسونگ هم در S10 و note10 به گفته خودشون از NPU قدرتمندتر استفاده خواهند کرد