چندی پیش شایعاتی منتشر شد که خبر از معرفی شاسی بلند الکتریکی نیسان برپایه لیف میداد. اکنون این شایعات به واقعیت پیوسته و نیسان کانسپت IMx را در نمایشگاه خودرو توکیو در معرض دیده عموم قرار داده است. طرفدار طراحی خارجی این خودرو باشید یا نه، باید بگوییم که طراحی IMx بسیار برجسته است و بدنه مدور و خطوط شکسته به علاوه جلو پنجره V شکل، از ویژگیهای مهم طراحی بدنه هستند.
طراحی سیال جلو و گلگیرهای عقب، جلوه خاص و منحصر به فردی به خودرو میدهد و حتی اگر از بالا به آن نگاه کنیم، به لطف سقف پانوراما شیشهای، که از جلو تا عقب امتداد یافته زیبایی را خواهیم دید. رنگ بدنه IMx ترکیبی زیبا از سفید، قرمز و سیاه است که در ستونها و سقف به کار رفته است.
در داخل کابین، چهار صندلی وجود دارد و طراحی مینیمال دیده میشود که فاقد هر نوع کلید فیزیکی است. یک نمایشگر OLED بسیار عریض بالای داشبورد چوبی جای گرفته که وظیفه نمایش اطلاعات مربوط به رانندگی را بر عهده دارد و تا روی پنل درها امتداد یافته است. نیسان میگوید که برای ساخت فریمهای صندلی از پرینتر 3 بعدی استفاده کرده است.
نیسان برای قدرت دهی به این شاسی بلند از قوای محرکه الکتریکی شامل 2 موتور استفاده کرده که در مجموع قدرتی معادل 430 اسب بخار و گشتاوری برابر با 700 نیوتن متر تولید میکنند. IMx از آخرین پلتفرم EV نیسان بهره میبرد و به لطف این پلتفرم، مرکز ثقل خودرو به شکل قابل توجهی پایین آمده است و در نتیجه کنترل خودرو بسیار آسان خواهد بود.
جزئیات کامل از مجموعه باتری منتشر نشده اما میدانیم این باتری با ظرفیت بالایی که دارد، قادر است با یک بار شارژ کامل مسافت 600 کیلومتری را بپیماید. بنابراین نگرانی برای برد حرکتی محصول نیسان وجود ندارد چراکه از این نظر تقریبا با خودروهای با موتور درون سوز برابری میکند.
همانند بسیاری از خودروهای کانسپت، نیسان IMx هم از سیستم رانندگی خودکار بهره میبرد که میتواند کنترل همه امور را بر عهده بگیرد. اگر خودرو را در حالت ProPILOT قرار دهیم، فرمان به شکل خودکار به داخل داشبورد میرود و صندلیها هم به عقب میروند تا سرنشینان در راحتترین حالت قرار بگیرند. هر گاه خودرو را در حالت کنترل دستی ببریم، فرمان و صندلیها به حالت اولیه خود بازمیگردند.
با وجود اینکه IMx تنها یک نمونه مفهومی است، اما انتظار میرود که نسخه شاسی بلند از نیسان لیف تا قبل از سال 2020 میلادی معرفی خواهد شد و به مرحله تولید خواهد رسید. البته احتمالا ظاهر آن خودرو، تطابق کمی با کانسپت حاضر در توکیو خواهد داشت.