کیا اپتیما هیبرید؛ همزاد سوناتا هیبریدی بزودی در ایران
کیا اپتیما هیبرید؛ همزاد سوناتا هیبریدی بزودی در ایران
بعد از موفقیت بسیار خوب هیوندای سوناتا هیبریدی در ایران حالا نوبت به برادر دوقلوی آن است تا شانسش در ایران بسنجد: اپتیما هیبرید
۱۳۹۶/۲/۲۳
اپتیما با اینکه 17 سال بیشتر ندارد اما در همین زمان کوتاه به خوبی نامش را در بازار جهانی جاانداخت. اما صحبت امروز ما در مورد نسخه بنزینی اپتیما نیست؛ این کرهای همچون اکثر رقیبانش هم مدل هیبریدی و هم مدل پلاگین هیبریدی دارد. مدل پلاگین هیبریدی از نسل چهارم اپتیما (2016 به بعد) به خانواده کیا اضافه شد درحالیکه نسخه هیبریدیاش از نسل سوم (2010 تا 2015) تا به امروز در بازارهای جهانی حضور دارد.
اپتیما هیبریدی نخستینبار از سال 2011 به بازار آمد و قبل از عرضه جهانیاش نیز ابتدا بدست مشتریان آمریکایی رسید. اپتیما هیبریدی تنها دو ماه قبل از شروع سال 2012 وارد بازار شد و به همین دلیل نیز فرصتی برای فروش نداشت اما با کمک برادر دوقلویش، سوناتا هیبریدی، هردو با مجموع فروش بیش از 19 هزار دستگاه، بعد از تویوتا پریوس، دومین هیبریدی پرفروش آمریکا لقب گرفتند.
رکورددار جهان است
کیا برای نشاندادن قابلیتهای بینظیر اپتیما هیبریدی، سال 2011 رکورد جالبی با آن زد. در آن سال یک دستگاه اپتیما TF هیبریدی، که دو راننده به همراه تجهیزات کامل سفر داشت، از کارخانه کیاموتور در ایالت جورجیا سفرش را آغاز کرد و بعد از 14 روز و با عبور از 48 ایالت سفرش را به پایان رساند. دو راننده این خودرو هر روز 12 تا 15 ساعت با اپتیما هیبریدی رانندگی کردند.
اپتیما هیبریدی در طول این سفر 12 هزار و 712 کیلومتری تنها 5.5 باک بنزین سوزاند که یعنی مصرف متوسط آن 3.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده است. بعد از این سفر ماجراجویانه، نام اپتیما هیبریدی بعنوان کممصرفترین خودرو هیبریدی جهان (با انجین بنزینی) در کتاب گینس ثبت شد. از عجایب این رکوردگیری این است که این مصرف ترکیبی دقیقا 61.37% کمتر از عددی است که آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) برای اپتیما هیبریدی اعلام کرده بود!
قلب مشترک با سوناتا هیبریدی
اپتیما هیبریدی در نسل قبل (اتاق TF) هم با پیشرانه 2.4 لیتری و هم با پیشرانه 2.0 لیتری عرضه میشد اما در نسل جدید این خودرو (اتاق JF) دیگر خبری از انجین 2.4 لیتری نیست. بنابراین اپتیما هیبریدی با همان پیشرانه سوناتا هیبریدی وارد کشورمان میشود و قطعا همان باتری 56 کیلووات ساعتی آنرا هم خواهد داشت.
امکانات اپتیما هیبریدی تقریبا همان امکانات نسخه بنزینی است؛ ایربگ زانویی راننده (به همراه 6 ایربگ دیگر)، کنترل پایداری و کشش، ترمز کمکی، سنسور باد تایر، شیشههای دودی، آینههای تاشو برقی با گرمکن، اتولایت و دیلایت با چراغهای چرخشی، دوربین عقب، تنظیم برقی صندلیها (12 حالته برقی راننده با حافظه سفارشی)، خروجی برق 12 ولت، نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، نویگیشن، درب برقی هوشمند، بلوتوث، آینه الکتروکرومیک، فرمان برقی و ترمز پارک از ویژگیهای استاندارد اپتیما هیبریدی در اکثر بازارهای جهانی است. در مورد قیمت اپتیما هیبریدی هنوز خبر موثقی در دست نیست اما با توجه به قیمت برادر دوقلویش احتمالا 160 تا 190 میلیون تومان خواهد بود. منتظر خبرهای تکمیلی ما باشید.
ما خودمون کمری داریم، ینی ساخته شده برا رانندگی ارام و مطمئن مخصوصا دنده cvt اون ک خیلی ارومه اما اپتیما اسپرته و پر اپشن اما رانندگی خشکی داره و مناسب سفر طولانی نیست البته این خشکی ک میگم نه مثل خودرو های وطنیییی هااااا در قیاس با کمری خشکه اما در کل ی چرخش می ارزه به ☝?️☝?️.. :))
hy
۱۳۹۶/۲/۲۴
کمری با 500 سی سی موتور حجم بیشتر و مصرف بیشتر تقریبا قدرت یکسانی با سوناتا و اوپتیما داره.یعنی فناوری سوناتا و اوپتیما پیشرفته تره.