خانهاخبار
از سری مک‌بوک پرو M4 چه انتظاراتی داریم؟

از سری مک‌بوک پرو M4 چه انتظاراتی داریم؟

در هفته‌های اخیر شاهد درز اطلاعات مختلفی در خصوص تراشه نسل بعدی سری M اپل، یعنی M4 هستیم؛ گفته شده که مک بوک‌های مجهز شده به این چیپست، دارای هوش مصنوعی پیشرفته‌ای خواهند بود که اپل قصد دارد به طور گسترده هم در آیفون‌هایش و هم در مک‌های خود به کار برد.

۱۴۰۳/۲/۲

اپل در حال برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی مک بوک پرو با تراشه‌های M4 است که از اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شود. این مقاله قرار است همه چیزهایی را که در مورد برنامه‌های مک بوک پرو M4 اپل می‌دانیم، ارایه دهد.

تراشه ام ۴ اپل

به‌روزرسانی به M4

اپل تراشه M4 را بر روی یک فرآیند جدید ۳ نانومتری ساخته است، بنابراین ما انتظار تغییر گره را برای M4 نداریم. پس M4 نیز یک تراشه ۳ نانومتری خواهد بود، اما تامین‌کننده اپل TSMC می‌تواند به‌روزرسانی‌هایی را معرفی کند که آن را کارآمدتر و سریع‌تر کند.

مدتی است که قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید برای محصولات آینده اپل شایعه شده است و بنابراین پیش‌بینی می‌شود که M4 روی هوش مصنوعی تمرکز خواهد کرد. اپل می‌خواهد عملکرد هوش مصنوعی را بهبود بخشد و شایعات حاکی از آن است که M4 (و تراشه‌های A18 برای آیفون‌های امسال) یک موتور عصبی ارتقا یافته با هسته‌های «به‌طور قابل ‌توجه» بیشتری خواهند داشت.

تراشه‌های M3 همگی دارای موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای هستند و اپل چندین سال است که هسته های موتور عصبی خود را افزایش نداده است.

مک بوک پرو ۱۴ اینچی پایه

با عرضه تراشه M3 در سال گذشته، اپل مک بوک پرو ۱۳ اینچی را کنار گذاشت. مک بوک پرو ۱۴ اینچی جایگزین آن شده است که اپل اکنون با سه گزینه مختلف تراشه آن را ارایه می‌دهد.

مک بوک پرو ۱۴ اینچی سطح پایه دارای تراشه M3 و قیمت اولیه 1599 دلار است و این دقیقا همان مدلی است که تراشه استاندارد M4 را دریافت می‌کند. تراشه فعلی M3 دارای یک پردازنده ۸ هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای است، بنابراین چیپست M4 نیز می‌تواند مشابه آن باشد.

مک بوک پروهای رده بالاتر ۱۴ و ۱۶ اینچی

برای مشتریانی که خواهان یک دستگاه حرفه‌ای‌تر هستند، مدل‌های رده بالاتر مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی قرار است با تراشه‌های M4 Pro و M4 Max که نسخه‌های قدرتمندتر تراشه سریع‌تر M4 هستند، به‌روزرسانی شوند.

تراشه  M3 Pro فعلی حداکثر تا یک پردازنده ۱۲ هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی ۱۸ هسته‌ای دارد، در حالی که M3 Max دارای یک پردازنده ۱۶ هسته‌ای و حداکثر یک پردازنده گرافیکی ۴۰ هسته‌ای است. بهبودهای پردازنده و گرافیک برای M4 Pro و M4 Max هنوز مشخص نیست و در این خصوص باید منتظر ماند و دید گزارش‌ها به چه اعداد و ارقامی اشاره خواهند داشت.

آیا تغییراتی در طراحی خواهیم داشت؟

در حال حاضر هیچ شایعه‌ای مبنی بر تغییر طراحی برای مک بوک پرو وجود ندارد، بنابراین این موضوع تا حد زیادی غیرمحتمل به نظر می‌رسد. اپل آخرین بار طراحی مک بوک پرو را در سال ۲۰۲۱ با انتقال به تراشه‌های اپل سیلیکون خود به‌روز کرد. با نگاهی به سوابق این شرکت، اپل مک‌ بوک را در سال‌های۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ بازطراحی کرده است، بنابراین با پیروی از این الگو، شاهد تغییر طراحی بعدی در سال‌های ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ خواهیم بود.

پس به‌روزرسانی سری M امسال احتمالا محدود به قسمت‌های داخلی مک بوک پرو خواهد بود.

تاریخ عرضه

به گفته مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ و افشاگر معروف محصولات اپل، مک بوک پرو ۱۴ اینچی سطح پایه می تواند در اواخر سال ۲۰۲۴ تراشه M4 را دریافت کند، در حالی که جدول زمانی برای به‌روزرسانی مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی در اواخر سال ۲۰۲۴ تا اوایل سال ۲۰۲۵ تخمین زده می‌شود.

در خصوص عرضه انواع مختلف تراشه سری M4، یا اپل تراشه‌های M4 Pro، M4 و M4 Max را به یکباره و همزمان رونمایی می‌کند، و یا می‌تواند آن‌ها را در طول چند ماه با فاصله معرفی کند.

مدل‌های مک ‌بوک پرو M3 در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ماه ۱۴۰۲) عرضه شدند، بنابراین به‌روزرسانی مذکور در اکتبر ۲۰۲۴ (مهر ماه ۱۴۰۳) در آستانه یک سال قرار خواهد گرفت و باید دید برنامه‌های اپل به چه صورت خواهد بود.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)