خانهاخبار
آیا مایکروسافت از ویندوزفون دست می‌کشد؟

آیا مایکروسافت از ویندوزفون دست می‌کشد؟

بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا، مایکروسافت، با اعلام خبر تعدیل 7800 نفری در بخش موبایل و کاهش گوشی‌های هوشمندش، آن هم در شرایطی که زمان زیادی تا انتشار ویندوز 10 موبایل نمانده، همه را غافلگیر کرد. به نظر می‌رسد این شرکت دیگر قصد ندارد در زمینه موبایل و سیستم عامل خود با اندروید و iOS رقابت کند.
۱۳۹۴/۴/۲۲

این روزها ویندوزفون مایکروسافت روزهای خوبی نمی‌گذراند و با وجود خرید 7.2 میلیاردی نوکیا توسط مایکروسافت باز هم گوشی‌های ویندوزفونی نتیجه مطلوبی به دست نیاورده‌اند. به همین دلیل ساتیا نادلا اکنون تصمیم بزرگی گرفته است: تعدیل 7800 نفری در این بخش؛ تعدیلی که بیشتر به کارمندان قدیمی نوکیا مربوط می‌شود.

مایکروسافت دیگر نمی‌خواهد در بخش موبایل تعداد زیادی محصول وارد بازار کند و قصد دارد توجهش را به مسائل مفیدتر و کارآمدتر معطوف کند. البته ویندوزفون هنوز هم برای این شرکت اهمیت دارد، اما رویکرد سنتی و سابق در برخورد با آن باید تغییر کند. نادلا برای این پلتفرم نقشه‌های جدیدی در سر دارد و می‌خواهد گوشی‌های مایکروسافت تنها در سه رده پرچمدار، ارزان‌قیمت و تجاری جای داشته باشند. با وجود این، باز هم آینده ویندوزفون بسیار گنگ و مبهم است.

 

image

 

مایکروسافت هیچ‌گاه از عملکرد ضعیف خود در زمینه اسمارت‌فون‌ها صحبت نکرده، اما با نگاهی به آمار فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت به‌راحتی می‌توان به عدم موفقیت آن پی برد، هرچند در برخی بازارها فروش این گوشی‌ها با رشد خوبی همراه بوده است. دلایل فروش اندک گوشی‌های مایکروسافت را می‌توان بی‌تمایلی اپراتورهای مخابراتی به همکاری و عدم پشتیبانی مناسب از شرکت‌های بزرگ همچون اچ‌تی‌سی، سونی و ال‌جی دانست.

نادلا چندی پیش در مورد کاهش هزینه‌ها صحبت کرده بود و مایکروسافت نیز تمرکزش را به گوشی‌های ارزان‌قیمت بازار معطوف کرده بود؛ استراتژی‌ای که تا حدودی موفق عمل کرد و فروش گوشی‌های این شرکت را بالا برد، اما باز هم این فروش اندک در مقابل موفقیت گوشی‌های اندروید و iOS میزان قابل توجهی نیست. ویندوزفون اکنون تنها 2.5 درصد بازار را در دست دارد، درحالی‌که اندروید 79 درصد را در دست گرفته است.

مدیرعامل مایکروسافت اکنون می‌خواهد تجارت موبایل این شرکت را کاهش دهد، اما از چگونگی روند و برنامه‌هایش چیزی نگفته و مشخص نکرده که منظورش از «گوشی‌های تاثیرگذارتر» و «محصولات بهتر» چیست و آیا به‌جای این همه گوشی رده‌پایین می‌خواهد تنها به ساخت چند گوشی محدود اکتفا کند یا خیر.

 

image

 

به نظر می‌رسد مایکروسافت هم تصمیم دارد سیاستی همچون اپل در پیش بگیرد و خود را به چند اسمارت‌فون محدود کند. اما نباید فراموش کرد که مایکروسافت، برخلاف اپل، خریداران زیادی ندارد که بتواند توسعه‌دهندگان را به سوی خودش جذب کند و به همین دلیل می‌توان این طرح را از ابتدا شکست‌خورده دانست.

مایکروسافت پیش از این وعده اپلیکیشن‌های یونیورسال را داده بود و بدین ترتیب اپلیکیشن‌های ویندوز 10 به کمک ویندوزفون می‌آیند، اما بعید به نظر می‌رسد این رویکرد هم تاثیرگذار باشد، زیرا پیش از این نیز وعده‌های مشابه دیگری در مورد رابط کاربری تاچ ویندوز 8 داده شده بود که تاثیر مثبتی نداشت. اما این بار باز هم مایکروسافت رویکرد دیگری پیش گرفت و در کنفرانس بیلد خود به توسعه‌دهندگان وعده داد که به‌راحتی می‌توانند اپلیکیشن‌هایشان برای اندروید و iOS را به ویندوزفون منتقل کنند.

اما آیا مایکروسافت با این کار توسعه مستقیم اپلیکیشن برای سیستم عامل خود را به دست فراموشی نمی‌سپارد؟ در کنار این موارد مایکروسافت باز هم اقدامات دیگری کرده و قرار است دستیار شخصی خود، کورتانا، را به اندروید و iOS بیاورد. با این اوصاف، ویندوز 10 موبایل چه ویژگی یکتایی خواهد داشت؟

حتی اگر این رویکرد مشکل اپلیکیشن‌های سیستم عامل موبایل مایکروسافت را حل کند، مشخص نیست که توسعه‌دهندگان شخص ثالث به سمت ویندوزفون بازمی‌گردند یا خیر. درحالی‌که 90 درصد گوشی‌های ویندوزفونی لومیا هستند، بعید است تولیدکنندگانی همچون ال‌جی، اچ‌تی‌سی و سامسونگ به سمت تولید این گوشی‌ها بیایند تا به‌درستی بتوان آن را سومین اکوسیستم محبوب موبایل نامید.

این احتمال وجود دارد که مایکروسافت در زمینه موبایل هم همچون تبلت عمل کند و همان‌طور که در هر محدوده قیمتی می‌توان Surface مناسبی پیدا کرد، اسمارت‌فون مناسب نیز تولید کند. تری میرسون، مدیر بخش ویندوز، که اکنون با گسترده‌تر شدن این سیستم عامل در محصولاتی همچون ایکس‌باکس، لومیا، هالولنز و مایکروسافت بند مسئولیت بیشتری پیدا کرده، در واقع همان فردی است که پشت پرده تلاش‌های پنهان مایکروسافت برای ساخت گوشی سرفیس قرار داشت. حال، با گسترش ویندوز در محصولات مختلف مایکروسافت، می‌توان امید داشت که در آینده موفقیت بیشتری در زمینه موبایل کسب کند و تجربه بهتری برای کاربران پلتفرم موبایل خود ایجاد کند. با وجود این، بازهم شبهه‌هایی وجود دارد، زیرا این استراتژی ممکن است در بخش موبایل‌های پرچمدار و تجاری که نادلا عنوان کرده موفق عمل کند، اما این گوشی‌ها سهم بازار بسیار کمی به خود اختصاص داده‌اند.

image

اگر به تکنولوژی اعتقاد داشته باشید، می‌دانید که در آینده کامپیوترهای پوشیدنی ما را هدایت می‌کنند و اختیارمان را به دست می‌گیرند. مایکروسافت نیز آینده را در هالولنز می‌بیند و مشخص است که این شرکت به‌دنبال آینده موبایل‌های خود فراتر از اسمارت‌فون‌هاست. نادلا می‌گوید آنها تلاش می‌کنند از تجربه پویای به‌دست‌آمده از وسایل مختلف، از جمله اسمارت‌فون‌ها، استفاده کنند، اما برای این کار داده‌های فراوان لازم است. آنها برای درک عمیق‌تر دنیای پیرامون باید داده‌های حاصل از سنسورهای مختلف را، از میز کار ما گرفته تا اسمارت‌فون‌های داخل جیب ما، جمع‌آوری کنند.

این شرکت تا کنون چیزهای زیادی از ایکس‌باکس لایو خود آموخته است، از الگوریتم‌های یادگیری ماشین گرفته تا عادت‌های مشتریان و نیازهای آنها. اما حالا آنها برای ویندوزفون به کاربران بسیاری نیاز دارند تا با قراردادن سنسورهایشان از داده‌های کاربران استفاده کنند، درست همان‌طور که مایکروسافت بند داده‌های قابل توجهی برای این شرکت فراهم می‌کند و شبیه پروژه تحقیقاتی است. با حرکت دیوایس‌های مختلف و گوشی‌ها به سمت ویندوز، مایکروسافت تلاش می‌کند از موج بعدی محاسبات شخصی یا تکنولوژی در این بخش عقب نماند.

بعید است مایکروسافت بخش لومیای خود را به‌کلی تعطیل کند، زیرا به توسعه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های موبایل خود برای اسمارت‌فون‌ها نیاز دارد، حتی خود نادلا هم این موضوع را بیان می‌کند. با آوردن لومیا، سرفیس و ایکس‌باکس به بخش ویندوز، مایکروسافت می‌تواند بر ضررهایش سرپوش بگذارد و بدون فشار سرمایه‌گذاران به کارش ادامه دهد. اما جایگاهی که اکنون ویندوزفون در آن قرار گرفته بیشتر شبیه پروژه آزمایشی است که تا حدودی هم شبیه نکسوس گوگل است؛ پروژه‌ای که، برخلاف نکسوس گوگل، هم‌اکنون بستری برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن نیست.

ویندوز 10 موبایل امسال پس از عرضه ویندوز 10 برای کامپیوترهای شخصی منتشر می‌شود. مایکروسافت اکنون تمام توجهش را به ویندوز 10 معطوف کرده تا تجربه خوبی در اختیار کاربران تجاری‌اش قرار دهد. به نظر می‌رسد این شرکت شکست در دنیای اسمارت‌فون‌ها را پذیرفته و اکنون می‌خواهد به گونه‌ای دیگر در این عرصه حضور یابد؛ بدون این که کاری با میدان رقابت اسمارت‌فون‌ها داشته باشد، یعنی همان جایی که هرگز در آن پیروز نخواهد شد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

CBR

۱۳۹۴/۴/۲۲
windows phone is my life and my love... ^_^ <3

xlsx

۱۳۹۴/۴/۲۲
Widows phone system khobe hast ama baiad be takamol beresad.