خانهاخبار
چرا نباید روی هر قابلیت جدیدی برچسب AI بزنیم؟

چرا نباید روی هر قابلیت جدیدی برچسب AI بزنیم؟

نقطه زمانی ما را می‌توان به‌عنوان شروع انقلاب هوش مصنوعی بزرگ دانست. عصر هوش مصنوعی آغاز شده و فناوری‌های زیادی هم براساس هوش مصنوعی ابداع شده است. اما موردی که بیشتر از همه چیز برای جهانیان چشمگیر شده اصطلاح AI است. در این مطلب به بررسی موضوعی خواهیم پرداخت که بیشتر در مورد عملکردهای تجاری و تبلیغاتی غول‌های فناوری با استفاه از همین اصطلاح است.

۱۴۰۲/۱۱/۹

ChatGPT، Bard، موتورهای مولد تصویر پوشش‌هایی هستند که هوش مصنوعی امروزی، در قالب آنان ظاهر شد. قابلیت این پلتفرم‌ها روزبه‌روز ارتقا می‌یابد و محبوبیتی نیز در بین کاربران کسب می‌کنند. در پی این محبوبیت، هوش مصنوعی به یک کلمه کلیدی برای همه چیز تبدیل شده است.

شرکت‌های بزرگ که همیشه از جو بازار برای منافع خود استفاده می‌کنند، اصطلاح AI را نیز به‌عنوان وسیله تبلیغ و معرفی یک محصول جذاب مورد استفاده قرار داده‌اند و اغلب ویژگی‌های محصول خود را با عنوان مجهز بودن به هوش مصنوعی معرفی می‌کنند. در ادامه به معرفی ویژگی‌هایی از گوشی‌های هوشمند می‌پردازیم که تنها از الگوریتم‌های پیشرفته پیروی می‌کنند و از هوش مصنوعی واقعی در آنها خبری نیست.

گلکسی اس 24؛ سرشار از قابلیت‌های هوشمندانه ولی بدون AI

گلکسی اس 24، پرچمدار جدید سامسونگ است که با تبلیغات حرفه‌ای قابلیت‎‌های Galaxy AI را به‌گونه‌ای معرفی کرد که همه را در حیرت فرو برد. سامسونگ در مورد این گوشی ادعا می‌کند که اولین گوشی با ویژگی‌های مختلف هوش مصنوع است که برای مثال، از مدل‌های مختلف هوش مصنوعی گوگل نیز پشتیبانی می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها واقعا چشمگیر هستند اما واقعا احساس می‌شود هر چیزی را که هوش مصنوعی می‌خوانیم، در واقع نیازی به این اصطلاح ندارد؛ چون تنها یک ویژگی هوشمندانه است و از هوش مصنوعی واقعی استفاده نشده است.

برای مثال، سری گلکسی اس 24 از قابلیت ترجمه زنده (Live Translate) استفاده می‌کند که با این قابلیت، شما می‌توانید حتی بدون نیاز به اینترنت، مکالمه‌های تلفنی خود را به هر زبانی ترجمه کنید. این قابلیت واقعا کارآمد است اما برخلاف گفته سامسونگ از قابلیت چندان خاص هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند؛ چراکه گوگل سال‌ها است که قابلیت ترجمه (Google Translate) را در اختیار کاربران قرار داده اما هیچ‌گاه بیان نکرده که این سیستم، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این پلتفرم در واقع از داده‌های زبانی که در اختیار دارد، برای ترجمه استفاده می‌کند.

Screenshot_20240126_122812_Gallery.webp

مثال بارز دیگر، قابلیت Circle to Search است که با یک رابط کاربری کاربردی، روند جستجوی سوژه در گوگل را آسان‌تر می‌کند. اما این قابلیت در واقع در ادامه Now on Tap گوگل است که یک دهه پیش معرفی شد. این قابلیت با تغییرات جزئی در ظاهر، به شکل امروزی خود تبدیل شده است؛ پس هوش مصنوعی خاصی در این قابلیت وجود ندارد و هر دو ویژگی، به یادگیری ماشینی برای سرچ نیاز دارند.

Screenshot_20240126_122847_Interpreter.webp

در این قابلیت، ناحیه مشخص شده توسط گوشی تشخیص داده می‌شود و ادامه روند سرچ، دقیقا مشابه عملکرد Google Lenz است که تصویر مورد نظر شما را در اینترنت جست‌وجو می‌کند.

افزودن اصطلاح هوش مصنوعی یا AI، تنها باعث تبدیل ویژگی‌های ساده و کم‌کاربرد به ویژگی‌های جذاب و پیشرفته می‌شود که درنهایت فروش و سوددهی بیشتر شرکت‌ها را در پی دارد. این اصطلاح در واقع به یک کلمه رایج عمومی تبدیل شده است که افراد برای بیشتر دیده شدن خودشان یا محتوای خود، از این گزینه تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

چنین ترفندهای تبلیغاتی تنها منحصر در سامسونگ نیست و در اغلب شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود . 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)