شبکه اجتماعی توییتر به تازگی از سرویس پریمیوم «توییتر بلو» رونمایی کرده است. این سرویس که از نوع اشتراک ماهانه است؛ ویژگیهای خاصی در دسترس کاربران خود قرار میدهد و از حالا برای کاربران کشورهای آمریکا و نیوزیلند قابل خرید است. قیمت این سرویس در آمریکا معادل ماهیانه ۲.۹۹ دلار و در نیوزیلند معادل ۴.۴۹ دلار نیوزیلند است.
یکی از ویژگیهای اصلی این سرویس، خواندن اخبار بدون مشاهده هیچگونه تبلیغات است. توییتر این خبرها را از منابعی چون واشینگتن پست، ال ای تایمز، یو اس ای تودی، آتلانتیک، رویترز، دیلی بیست، رولینگ استون، بازفید، اینسایدر و هالیوود ریپورتر منتشر میکند.
کلیک کردن روی لینکی که مربوط به هر یک از مقالات این رسانهها باشد، شما را به یک صفحه بدون تبلیغات برده تا بدون هیچگونه مزاحمتی، به مطالعه اخبار روز بپردازید. مشترکین سرویس توییتر بلو به قابلیت Top Articles هم دسترسی دارند که بیشترین خبرهای به اشتراک گذاشته شده در ۲۴ ساعت گذشته در بین اطرافیانشان را به آنها نشان میدهد. البته این ویژگی در حال حاضر تنها روی سیستم عامل اندروید و کامپیوترها قابل استفاده است.
شاید یکی از ویژگیهایی که کاربران توییتر خیلی به آن اهمیت میدهند؛ امکان ادیت کردن یا ویرایش توییتها باشد. دکمه جدید Undo Tweet که مختص کاربران توییتر بلو است؛ امکانی نسبتا مشابه ادیت را در دسترس کاربر قرار میدهد. پس از ارسال یک توییت جدید، کاربر یک تایمر را مشاهده میکند که تا پیش از پایان آن، امکان کنسل کردن و عدم انتشار توییت مربوطه وجود دارد. پس از پایان این تایمر، توییت به صورت اتوماتیک ارسال شده یا کاربر میتواند با فشردن دکمه Send Now آن را منتشر کند.
حالت جدید Reader Mode نیز برای کاربران این سرویس در دسترس قرار داشته که برای مطالعه راحتتر رشته توییتهای طولانی ساخته شده است. این حالت رشتههای طولانی را به یک صفحه بلند تبدیل کرده که مشابه چیزی است که در اپلیکیشنهای سوم شخصی چون Thread Reader دیده میشود.
امکان شخصی سازی نویگیشن بار نیز برای کاربران اشتراک توییتر بلو وجود دارد. نویگیشن بار توییتر در حال حاضر شامل گزینههای Home، Explore، Notifications و Messages بوده که کاربران عادی امکان جابجایی یا حذف آنها را ندارند. کاربران توییتر بلو میتوانند به این گزینهها بیافزایند یا از آنها بکاهند؛ امکان افزودن تا شش گزینه به این نوار وجود دارد. این ویژگی در انحصار سیستم عامل iOS است.
بخش بوکمارکها نیز به روز شده و حالا از فولدر نیز پشتیبانی میکند. کاربران توییتر میتوانند حالا در بوکمارکهای خود فولدر ساخته و توییتهای سیو شده خود را مرتب کنند. کاربران اشتراک توییتر بلو در سیستم عامل iOS به تمها و آیکونهای اختصاصی نیز دسترسی دارند.
در نهایت، کاربران توییتر بلو میتوانند زودتر از کاربران عادی به ویژگیهای جدید توییتر دسترسی داشته باشند. این ویژگیها ممکن است سپس برای کاربران عادی نیز منتشر شده و یا همانند فلیتها به طور کلی از این پلتفرم حذف شوند. در حال حاضر، مشترکین توییتر بلو میتوانند در نسخه دسکتاپ، به آپلود ویدیوهای ۱۰ دقیقهای بپردازند و در سیستم عامل iOS نیز امکان پین کردن چتها وجود دارد.
به نظر میآید که توییتر قصد جذب حداکثر مشترکین ممکن برای سرویس ماهانه جدید خود را داشته و ویژگیهای انحصاری بسیاری را در اختیار کاربران آن قرار داده است. البته نکته عجیب این است که مشترکین توییتر بلو نیز در تایملاین خود تبلیغات را مشاهده خواهند کرد که برای کاربران یک سرویس پریمیوم که هزینهای ماهانه را به همراه دارد؛ تصمیم بسیار عجیبی از سوی توییتر محسوب شده و به احتمال زیاد موجب بی محلی کاربران به سرویس جدید توییتر خواهد شد.
ممکن است که توییتر قصد داشته باشد در آینده سرویسی گرانتر که فاقد تبلیغات در تایملاین است را نیز به کاربران ارائه دهد؛ اما بعید میدانیم که چنین حرکتی در بلند مدت به سود توییتر باشد. با توجه به عدم استقبال کاربران از سرویسهایی اشتراکی چون یوتوب پریمیوم که فاقد تبلیغات نیز هست؛ جذب کاربران توییتر به استفاده از یک سرویس پولی آن هم پس از ۱۵ سال اشتراک رایگان در این پلتفرم، قطعا برای این شرکت چالش برانگیز خواهد بود.
نظر شما درباره سرویس پریمیوم «توییتر بلو» چیست؟ آیا امکانات ارائه شده برای کاربران این سرویس، هزینه ماهانه ۳ دلاری آن را توجیه میکند؟