خانهاخبار
گوگل به طور رسمی از چیپست Tensor رونمایی کرد

گوگل به طور رسمی از چیپست Tensor رونمایی کرد

با معرفی گوشی‌های سری پیکسل 6 در امشب، شرکت گوگل از پردازنده به کار رفته در آنها که توسط خود این شرکت طراحی شده و Tensor ناگ دارد نیز رونمایی کرد.
۱۴۰۰/۷/۲۸

حالا که گوشی‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو شرکت گوگل پس از ماه‌ها گمانه زنی به صورت رسمی معرفی شدند؛ این شرکت با انتشار پستی در بلاگ خود، به معرفی پردازنده این دو گوشی پرداخت که چیپست Tensor نام داشته و توسط گوگل طراحی شده است.

image

متاسفانه شرکت گوگل، راهکار اپل را جهت در میان نگذاشتن مشخصات سخت افزاری پیش گرفته و در این پست ۱۸ پاراگرافی که در وبلاگ خود قرار داده است، حتی یک کلمه نیز درباره مشخصات این چیپست به چشم نمی‌خورد! اما به لطف خبرگزاری Engadget، می‌دانیم که این چیپست با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شده و پردازنده آن از معماری سه‌خوشه‌ای بهره برده که شامل دو هسته بزرگ آرم کورتکس X1 با کلاک اسپید ۲.۸ گیگاهرتز، دو هسته کورتکس A76 با کلاک اسپید ۲.۲۵ گیگاهرتز و در نهایت  دو هسته کم مصرف کورتکس A55 با کلاک اسپید ۱.۸ گیگاهرتز می‌شود.

استفاده از دو هسته X1، در نوع خود جالب است زیرا نمونه‌های پرطرفداری چون کوالکام اسنپدراگون 888، تنها از یک هسته X1 استفاده می‌کنند که البته کلاک اسپید بالاتری دارد. در زمینه پردازنده گرافیکی، چیپست Tensor از پردازنده گرافیکی مالی G78 استفاده کرده که البته درباره تعدادی هسته‌های آن، چیزی نمی‌دانیم. برخی شایعات ادعا می‌کنند که این پردازنده گرافیکی از نوع ۲۰ هسته‌ای است که در صورت حقیقت داشتن آنها، با محصول قدرتمندی طرف هستیم.

image

گوگل می‌گوید که چیپست Tensor با همکاری بخش تحقیقاتی این شرکت، یا همان گوگل ریسرچ ساخته شده و با تمرکز روی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی؛ این محصول از پایه برای آینده طراحی شده است. گوگل می‌گوید که Tensor تجربه‌های جدیدی را برای کاربر رقم خواهد زد که برای استفاده از آنها، به پیشرفته‌ترین تکنولوژی یادگیری ماشینی نیاز است. از جمله ویژگی‌های جدیدی که با استفاده از این پردازنده ممکن است؛ می‌شود به حالت Motion Mode برای دوربین، شفاف سازی چهره‌ها، بهبود صدای شنیده شده در ویدیو‌ها و اضافه کردن HDR به ویدیو‌ها اشاره کرد.

چیپست Tensor همچنین از دقیق‌ترین سیستم تشخیص گفتار طراحی شده توسط گوگل استفاده می‌کند و می‌شود بدون مصرف بیش از حد باتری، به صورت طولانی مدت از آن برای تبدیل گفتار به نوشتار استفاده کرد. قابلیت ترجمه همزمان گوشی‌های سری پیکسل 6 نیز از قدرت همین پردازنده استفاده کرده و اپلیکیشن‌هایی چون واتس‌اپ و پیام‌رسان گوگل هم از آن پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت برای محتوایی چون مشاهده ویدیو نیز مناسب است و گفته‌های درون ویدیو را به صورت زنده برای شما ترجمه می‌کند. به گفته گوگل، بخش ترجمه همزمان مبنی بر یادگیری ماشینی تنها از نیمی از قدرت پردازنده Tensor استفاده خواهد کرد.

image

به لطف این چیپست، گوشی‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو سیستم تشخیص چهره دقیق‌تری را نیز در عکس‌ها و ویدیو‌ها خواهند داشت و یافتن و فوکوس کردن روی سوژه، بسیار سریع‌تر از گذشته انجام می‌شود. با وجود استفاده از چیپست Titan M2، هسته امنیتی Tensor و قابلیت امنیتی TrustZone، گوشی‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو دارای بیشترین لایه‌های امنیتی سخت افزاری در بین گوشی‌های جهان هستند.

هسته امنیتی Tensor یکی از سیستم‌های زیر شاخه پردازنده است که از چیپست امنیتی Titan M2 جهت حفاظت از اطلاعات حساس کاربر استفاده می‌کند. تست‌های انجام شده توسط شرکت‌هایی با تمرکز روی امنیت سایبری، نشان می‌دهند که چیپست Titan M2 توان مقاومت در برابر حمله‌هایی الکترومغناطیسی، گلیچ‌های ولتاژی یا حتی استفاده از ماژول‌های لیزری را دارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)