خانهاخبار
دادستانی کل کشور خواستار تعیین ساز و کار قانونی فعالیت رمزارزها شد

دادستانی کل کشور خواستار تعیین ساز و کار قانونی فعالیت رمزارزها شد

معاون قضائی دادستان کل کشور با فرصت خواندن بازار رمز ارزها برای کشور خواستار تعیین ساز و کار قانونی برای فعالیت ماینرها و ارزهای دیجیتال شد
۱۴۰۰/۴/۹

به تازگی خبرگزاری تسنیم، مصاحبه و گفت‌وگویی با سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور داشته و در این مصاحبه، صحبت‌های سعید عمرانی درباره تعیین ساز و کار برای ارز‌های دیجیتالی می‌خوانیم. به طور کل معاون قضایی دادستان کل کشور، خواستار تعیین مراحل قانونی برای فعالیت ماینرها و ارز‌های دیجیتالی شده است. او حتی به این موضوع اشاره کرده که برق ماینر‌ها نباید آسیبی به برق شهروندان و صنایع وارد کند و باید به شکل جداگانه‌ای تامین شود.

image

 

همچنین او عقیده دارد که باید در مورد رمزارزها مطالعه بیشتری صورت بگیرد و اگر اثبات شود که استفاده از رمزارزها یک تهدید برای کشور است، باید قوانین بازدارنده‌ای برای آن اعمال و اجرا شود. به طور کل خلاصه صحبت‌های وی در مصاحبه به شرح زیر است که خواندن آن‌ها جالب توجه خواهد بود: 

در مقاطع مختلف جامعه امروز پدیده‌هایی می‌آید و مسائل مستحدثه‌ای ایجاد می‌‌شود که برای پرداختن به ابعاد مختلف آن باید کار کارشناسی انجام شود.

به نظر من باید با مسائل به طور واقع‌بینانه برخورد کنیم. امروز رشد تحول علمی و اختراعات عمودی شده و در هر ثانیه و هر لحظه یک اتفاق جدید در ساحت علم به خصوص در صنایع الکترونیک رخ می‌دهد و دیگر شیب توسعه مانند گذشته شیب ملایم نیست.

امروز با پدیده رمز ارزها و استخراج ارز دیجیتال مواجه هستیم. باید کارشناسی دقیق شود که واکنش ما به این پدیده چه خواهد بود؛ چون همیشه این پدیده‌ها هم فرصت و هم تهدید بوده‌اند.

ماینرها برای استخراج رمز ارز نیاز اصلی هستند و استخراج‌کننده وقتی رمز ارز خود را استخراج می‌کند، کد دیجیتالی را در هر جا به صرافی ارائه می‌دهد و مطابق پول ما مبلغ قابل توجهی ارز به شکل دلار و یورو دریافت می‌کند. این کد استخراج کردنی است و نمی‌شود به راحتی از کنار این پدیده گذشت. شاید بعدها دستگاه‌هایی با مصرف برق و هزینه کمتر، رمزارزها را استخراج کنند و به همین دلیل باید در این حوزه آینده‌نگری کنیم. 

رمز ارزها می‌توانند ابزار رفتارهای مجرمانه مانند فرار مالیاتی، پولشویی، تجارت مواد مخدر و اسلحه و ثروت در خدمت جنایتکاران باشد؛ اما در عین حال می‌تواند راهی برای فرار از تحریم باشد و عمده تحریم هم راجع به جابجایی پول است.

اینکه استفاده از رمزارزها بد است یا نه، موضوعی است که کارشناسان و نخبگان باید درباره آن بحث کنند و نظر دهند و نتیجه مطالعات آنها به این منجر نشود که قانون تهیه شده از نظر آنها بعد از چند ماه متروک بماند و زمینه‌های مبارزه با ابعاد منفی تجارت رمزارزها از بین برود.

اگر دنیا از رمز ارزها استفاده می‌کند و آن را فرصت می‌داند ما هم می‌توانیم از آن استفاده کنیم؛ اما اگر به این نتیجه رسیدیم که تهدید استفاده از رمز ارز بیشتر از فواید و فرصت‌های آن است، می‌توانیم این تجارت را فعل مجرمانه تعریف کنیم. الان در هاله و مه قرار داریم و بعد از مطالعه و جمع‌بندی تحقیقات می‌توانیم شفاف‌سازی و سپس تصمیم‌گیری مناسب داشته باشیم.

اعتقاد شخصی‌ من بر اساس تحقیقات زیادی که کرده‌ام این است که رمز ارزها می‌توانند در برخی موارد برای کشور فرصت محسوب شوند؛ اما باید ساز و کار قانونی آن تعیین شود و در حال حاضر برق مورد نیاز برای استخراج آن با توجه به اینکه آسیبی به برق شهروندان و صنایع وارد نسازد، باید تأمین شود.


 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)