خانهاخبار
فضاپیمای Hayabusa2 با موفقیت نمونه سیارکی خود را به زمین برگرداند

فضاپیمای Hayabusa2 با موفقیت نمونه سیارکی خود را به زمین برگرداند

سازمان فضایی ژاپن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نمونه مربوط به موارد زیرسطحی سیارک Hyugu را دریافت کرده و حالا تحقیقات روی آن را شروع می‌کند.
۱۳۹۹/۹/۱۷

سازمان فضایی ژاپن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فضاپیمای Hayabusa2 نمونه سیارک گردآوری‌شده خود را به زمین برگرداند. این اولین باری است که یک فضاپیما می‌تواند نمونه‌ای از مواد داخلی سیارک‌های دوردست را به سمت زمین بیاورد. دانشمندان امیدوارند که با اطلاعات دریافتی از نمونه سیارک Ryugu بتوانند به فهم بهتری نسبت به منظومه شمسی و خود حیات دست یابند.

کپسول حامل نمونه‌ها اندازه‌ای ۱۵ اینچی داشت اما فرودش در استرالیا به ماموریت نمونه‌برداری از سیارکی پایان داد که ۱۸۰ میلیون مایل با زمین فاصله داشت و رسیدن به آن حدود یک سال طول کشید. کپسول مذکور با نزدیک شدن به زمین، در فاصله حدود ۱۳۵ هزار مایلی، از فضاپیما جدا شد تا مسیر باقی‌مانده را طی کند. سپس Hayabusa2 از زمین فاصله گرفت تا به سمت سیارک بعدی برود.

آن‌گاه کپسول حاوی مواد Ryugu وارد اتمسفر زمین شد و با کمک سپر گرمایی خود توانست در مقابل گرمای اتمسفر دوام بیاورد. در نهایت کپسول چتر خود را باز کرد و با رسیدن به زمین شروع به ارسال موقعیت خود نمود تا ماموران سازمان فضایی ژاپن آن را پیدا کنند.

حالا دانشمندان باید ترکیبات این نمونه را آزمایش کرده و به‌ویژه به دنبال مواد ارگانیک احتمالی در آن باشند. از آن‌جایی که این نمونه از سطح زیرین سیارک Hyugu برداشته شده، می‌تواند نمایی از شرایط موادی را نشان دهد که به تشعشات کیهانی یا سایر مواد فضایی آلوده نشده است.

اولین فضاپیمای Hayabusa در سال ۲۰۱۰ مقدار کمی از مواد سیارک دیگری موسوم به 25143 را به زمین آورد. آن ماموریت به محققان کمک کرد تا اطلاعات بیشتری درباره تکامل منظومه شمسی کسب کنند. با این حال، دریافت نمونه جدید سیارکی در شرایطی که تعداد ماموریت‌های گردآوری نمونه‌های فضایی بیشتر شده اهمیت بالاتری پیدا کرده است.

ناسا در حال حاضر مشغول انجام عملیات مشابهی به‌نام Osiris-Rex است که در ماه اکتبر از سیارک Bennu نمونه‌برداری کرده و قرار است در سال ۲۰۲۳ به زمین برگردد. همچنین، در شرایطی قرار داریم که چین هم از ماه نمونه‌برداری کرده و می‌خواهد روی مواد تشکیل‌دهنده آن تحقیق کند.

image

سازمان فضایی ژاپن (جاکسا) امیدوار به کشف سرنخ‌هایی درباره نحوه توزیع ماده در منظومه شمسی و چگونگی ارتباط آن با حیات در زمین است. مدیر این ماموریت گفته بود که ۰.۱ گرم از نمونه مواد این سیارک برای انجام تحقیقات مدنظر این سازمان کافی است.

با این حال، کار Hayabusa2 که در سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود با این ماموریت تمام نمی‌شود. این فضاپیما حالا به سمت سیارک کوچکی به‌نام 1998KY26 حرکت می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که سفر آن ۱۰ سال طول بکشد. این ماموریت با هدف کسب اطلاعات بیشتر پیرامون جلوگیری از برخورد سیارک‌ها با زمین انجام خواهد شد.

ماموریت‌های Hayabusa2 تاکنون کاملا موفقیت‌آمیز بوده است. این فضاپیما تا حالا دو بار بر سطح پرفراز و نشیب سیارک Ryugu فرود آمده و از زمانی که در ماه ژوئن ۲۰۱۸ به نزدیکی این سیارک رسید توانسته با موفقیت اطلاعات موردنیاز خود را گردآوری کند.

Hayabusa2 در اولین فرود بر Ryugu در فوریه ۲۰۱۹ نمونه‌ای از غبار سطحی این سیارک را به دست آورد. این فضاپیما در ژوئن ۲۰۱۹ در ماموریتی دشوارتر برای اولین بار در تاریخ فعالیت‌های فضایی با ایجاد شکاف در سطح Ryugu نمونه‌ای زیرسطحی را از مواد تشکیل‌دهنده این سیارک گردآوری کرد.

سیارک‌ها، که به دور خوردشید می‌چرخند اما بسیار کوچک‌تر از سیاره‌ها هستند، از جمله قدیمی‌ترین اجرام موجود در منظومه شمسی به حساب می‌آیند و به همین خاطر می‌توانند اطلاعات جالبی را درباره نحوه تکامل زمین در اختیار ما قرار دهند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)