خانهاخبار
به‌رغم افزایش تقاضا، فروش PC در ابتدای 2020 افت پیدا کرده است

به‌رغم افزایش تقاضا، فروش PC در ابتدای 2020 افت پیدا کرده است

شرکت Canalys، در گزارش جدید خود می‌گوید همزمان با خانه‌نشینی مردم میزان تقاضا برای خرید PC افزایش یافته اما شرکت‌ها نتوانسته‌اند دستگاه‌های مورد نیاز مصرف‌کنندگان را تامین کنند.
۱۳۹۹/۱/۲۵

با حضور کارمندان در خانه و آموزش آنلاین دانش‌آموزان و دانشجویان، تقاضا برای کامپیوترهای شخصی جدید در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ افزایش یافت، ولی شرکت Canalys می‌گوید مشکلاتی که ویروس کرونا بر سر زنجیره تامین آورده، موجب کاهش ۸ درصدی فروش این محصولات شده است.

طبق اعلام این شرکت، این افت ۸ درصدی بدترین آمار از سال ۲۰۱۶ است که در آن سال ریزشی ۱۲ درصدی را به ثبت رسانده بود. در دوران کرونا، شرکت‌ها سعی دارند دستگاه‌های مورد نیاز کارمندان را در دورانی که آن‌ها باید در خانه بمانند به دستشان برسانند، و از آن سو والدین نیز باید برای فرزندان خود دستگاه‌های لازم را تهیه کنند تا آن‌ها بتوانند به صورت آنلاین در کلاس‌های درس حاضر شوند.

مدیر تحقیقات شرکت Canalys می‌گوید مردم در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ قفسه‌های فروشگاه‌ها را خالی کردند، اما تولیدکنندگان به دلایل مختلفی که از همین بحران جهانی نشأت می‌گیرد، نتوانستند همپای تقاضای کاربران پیش بیایند و پاسخگوی نیاز بازار باشند.

سازندگان PC سال ۲۰۲۰ را با عرضه محدود پردازنده‌های اینتل آغاز کردند که دلیل آن مهاجرت به سوی گره تولید ۱۰ نانومتری بود. این شرایط با توجه به عدم توانایی کارخانه‌های چینی به منظور بازگشایی پس از تعطیلات سال نوی چینی تشدید پیدا کرد.

کاهش عرضه با افزایش پرشتاب تقاضا همزمان شد، چون شرکت‌ها ناگهان مجبور شدند که نیروهای دورکاری خود را با لوازم موردنیاز تجهیز کنند، در نتیجه ده‌ها هزار سفارش PC ثبت شد. کودکان هم برای خودشان کامپیوتر شخصی لازم داشتند زیرا مدرسه‌ها بسته شده بود و کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شد.

لنوو و اچ‌پی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به ترتیب با ۲۳.۹ و ۲۱.۸ درصد بیشترین سهم را از بازار PC در اختیار داشتند. شرکت Dell با ۱۹.۶ درصد سوم و اپل با تنها ۶ درصد در رده چهارم بازار جهانی قرار داشت. از این میان، فقط Dell با رشد سالانه ۱.۱ درصدی روبرو شد، اما سایر شرکت‌ها رشد منفی داشتند و اپل با ۲۱- درصد بیشترین ریزش را به نام خود ثبت کرد.

خبر خوب حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت این است که این شرکت‌ها می‌توانند به خاطر شرایط جهانی و تقاضای بالا قیمت محصولات خود را افزایش داده و سود بیشتری کسب بکنند، ولی امسال در مجموع برای سازندگان کامپیوترهای شخصی سال خوبی به نظر نمی‌رسد و Canalys هم پیش‌بینی کرده که در ادامه سال شاهد افت بیشتری خواهیم بود. شرکت‌ها از خرید دستگاه‌های جدید عقب‌نشینی می‌کنند و مصرف‌کنندگان هم با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی خریدهای خود را محدود خواهند کرد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)