خانهاخبار
نگاهی به دوربین جدید Leica CL (با نمونه تصاویر) و لنز Elmarit TL 18mm

نگاهی به دوربین جدید Leica CL (با نمونه تصاویر) و لنز Elmarit TL 18mm

«لایکا سی‌ال» یک دوربین دیجیتال 24 مگاپیکسلی است و ویدیوی 4K ضبط می‌کند، اما نام آن ماجرایی دارد که حدود نیم قرن پیش را به یادمان می‌آورد!
۱۳۹۶/۹/۷
image

در سال 1973 میلادی شرکت آلمانی لایکا با همکاری شرکت ژاپنی مینولتا دوربین آنالوگ محبوبی تولید کرد که در ژاپن لایتز مینولتا سی‌ال (Leitz Minolta CL) نام گرفت، اما در دیگر نقاط دنیا با نام لایکا سی‌ال (Leica CL) عرضه شد. اکنون لایکا پس از حدود 44 سال مجددا دوربینی با همین نام تولید کرده است که البته این بار عکس را نه روی فیلم، که روی حس‌گر دیجیتال ثبت می‌کند.

«لایکا سی‌ال» با حس‌گر APS-C، قابلیت ویدیوبرداری 4K و امکان ثبت 10 عکس پیاپی در ثانیه، تازه‌ترین دوربین بدون آینه این شرکت محسوب می‌شود.

1.	دوربین آنالوگ Leica CL (یا Leitz Minolta CL) در پس‌زمینه، و دوربین دیجیتال Leica CL در پیش‌زمینه تصویر

دوربین Leica CL با دیگر دوربین بدون آینه اخیر این شرکت موسوم به Leica TL2 که حدود 5 ماه پیش معرفی شد، شباهت‌های زیادی دارد اما در عین حال، تفاوت‌های‌شان هم آنقدری محسوس هست که به‌خوبی از هم متمایز شوند و هر یک، توجه طیف متفاوتی از کاربران را به خود جلب کند.    

در توضیح این موضوع باید گفت، TL2 طراحی کمینه‌گراتر یا به‌اصطلاح مینیمالیستی‌تری دارد؛ دکمه‌های فیزیکی آن کمتر است و نمایشگر ال‌سی‌دی 3.7 اینچی آن تقریباً تمام پشت دوربین را پوشانده است. نتیجه آنکه بسیاری از تنظیمات از طریق واسط نرم‌افزاری و از روی نمایشگر لمسی اعمال می‌شود. اما در سوی دیگر، دوربین CL طراحی کلاسیک‌تری دارد و به سنت‌ها وفادارتر مانده است. در پشت بدنه این دوربین، کنار نمایشگر 3 اینچی، سه دکمه و یک گزینش‌گر چهارسویه تعبیه شده است تا حرکت و انتخاب گزینه‌ها در منوهای نرم‌افزاری تسریع و تسهیل شود.

دوربین Leica CL (بالا) در مقایسه با دوربین Leica TL2 (پایین)؛ در پشت بدنه Leica CL چند دکمه و گزینش‌گر فیزیکی قرار گرفته است که تنظیم دوربین را تسریع و تسهیل می‌کند.

دو گردونه موجود روی بدنه لایکا سی‌ال برای تعیین دیافراگم، سرعت شاتر، ایزو، جبران نوردهی و حالات عکاسی در نظر گرفته شده است و نمایشگر کوچکی که بین این دو گردونه قرار دارد، کمک‌ می‌کند تا با یک نگاه از تنظیمات جاری دوربین مطلع شوید. یکی از مزیت‌های مهم CL در مقایسه با TL2 منظره‌یاب الکترونیکی سرخود آن است (که آن را از هم‌خانواده فول‌فریم خود، Leica SL  اقتباس کرده است). منظره‌یاب الکترونیکی TL2 اختیاری و الصاقی است و کاربران بابت خرید آن هزینه جداگانه‌ای می‌پردازند، اما در CL، این منظره‌یاب بخش لاینفکی از خود دوربین است. با توجه به تمام این موارد، کاربران CL  می‌توانند کلاً نمایشگر پشت دوربین را خاموش کنند  که یکی از مهم‌ترین نتایج آن، صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف باتری دوربین است.

با همه این‌ها باید متذکر شد که CL و TL2 به دو زیرگروه متفاوت از خانواده دوربین‌های بدون آینه لایکا تعلق دارند و مقایسه آن‌ها با یکدیگر صرفاً به‌جهت اشتراکات‌شان بود، نه اینکه CL جایگزین TL2 باشد.

نمونه عکسی که با دوربین Leica CL ثبت شده است. (برای مشاهده نمونه عکس‌های بعدی به گالری مراجعه کنید. )

موضوع دیگری که جا دارد به آن اشاره شود، مربوط به لنزهایی است که با دوربین Leica CL سازگار هستند. گیره لنز این دوربین از نوع L-Bayonet است که اجازه می‌دهد هم لنزهای سری SL و هم لنزهای سری TL روی آن نصب شوند؛ با ذکر این نکته که لنزهای SL مستقیماً یعنی بدون نیاز به آداپتور روی بدنه بسته می‌شوند. در صورت استفاده از آداپتورهای ویژه، حتی می‌توانید لنزهای سری M و سری R لایکا را نیز روی این دوربین ببندید.  

 

لنز جدید Elmarit-TL 18mm f2.8 ASPH

لایکا در کنار دوربین جدید خود، از لنز جدید Elmarit-TL 18mm f2.8 ASPH نیز رونمایی کرد که گفته می‌شود کوچک‌ترین لنز واید APS-C موجود در بازار است. طول این لنز تنها 20.5 میلی‌متر است و درنتیجه، وقتی روی دوربین نصب می‌شود، مجموع آن دو را می‌توان به‌راحتی درون جیب کت حمل کرد.

 

قیمت

بدنه دوربین بدون آینه Leica CL با قیمت 2795 دلار عرضه می‌شود. (در حال حاضر Leica TL2 با قیمت 1950 دلار به فروش می‌رسد.)

قیمت لنز 18 میلی‌متری لایکا نیز در صورت خرید مجزا 1295 دلار است، اما اگر به‌‌عنوان لنزِ کیت همراه دوربین Leica CL خریداری شود قیمت کل مجموعه 3795 دلار خواهدشد که 295 دلار به نفع خریدار است.  

ویژگی‌های Leica CL در مقایسه با Leica TL2

 Leica CLLeica TL2
نوع دوربینبدون آینه بدون آینه
حداکثر وضوح عکس6014 در 4014 پیکسل6014 در 4014 پیکسل
ظرفیت موثر حس‌گر 24 مگاپیکسل24 مگاپیکسل
نوع حس‌گرسیموسسیموس
ابعاد حس‌گرAPS-C (23.6 در 15.7 میلی‌متر)APS-C (23.6 در 15.7 میلی‌متر)
پردازشگر تصویرMaestro IIMaestro II
محدوده ایزو 100 تا 50000100 تا 50000
لرزه‌گیر روی بدنهخیرخیر
فرمت‌ تصاویر ثابتRAW و JPEGRAW و JPEG
لنزهای سازگار

Leica L

(پشتیبانی از لنزهای SL بدون نیاز به آداپتور؛ پشتیبانی از لنزهای TL، M و R با آداپتور)

Leica L

(پشتیبانی از لنزهای TL بدون نیاز به آداپتور؛ پشتیبانی از لنزهای SL با آداپتور)

تعداد نقاط فوکوس4949
نمایشگر3 اینچی لمسی؛ ثابت؛  TFT LCD3.7 اینچی لمسی؛ ثابت؛  TFT LCD
منظره‌یابالکترونیکی سرخودالکترونیکی (الصاقی؛ مجزا فروخته می‌شود)
سرعت شاتر1/8000 تا 30 ثانیه (با شاتر الکترونیکی تا 1/25000 ثانیه قابل افزایش است)1/4000 تا 30 ثانیه (با شاتر الکترونیکی تا 1/40000 ثانیه قابل افزایش است)
فلاش سرخودخیرخیر
فلاش خارجیبله (از طریق کفشک)بله
سرعت عکاسی پیاپی10 فریم در ثانیه7 فریم در ثانیه
فرمت ویدیوMPEG-4, H.264MPEG-4, H.264
حداکثر وضوح ویدیو4K (3840 در 2160 پیکسل)4K (3840 در 2160 پیکسل)
میکروفوناستریواستریو
اسپیکرمونومونو
کارت حافظه سازگارSD/SDHC/SDXC (UHS-II supported)

SD/SDHC/SDXC

حافظه داخلیخیربله؛ 32 گیگابایت
امکانات ارتباطی و اتصالی

USB 3.0

802.11b/g/n

بلوتوث

USB 3.0

802.11b/g/n

پورت HDMIخیربله
کنترل از دوربله (به‌وسیله تلفن هوشمند)بله (به‌وسیله تلفن هوشمند)
نوع باترییون لیتیوم BP-DC12یون لیتیوم BP-DC13
ظرفیت باتری پس از هر بار شارژ220 عکس250 عکس
جرم بدنه دوربین403 گرم399 گرم
ابعاد بدنه دوربین131 در 78 در 45 میلی‌متر134 در 69 در 33 میلی‌متر
حس‌گر جهت‌سنجبلهبله
جی‌پی‌اس داخلیخیرانتخابی

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)