خانهاخبار
با سیستم‌های اسمارت‌هوم و کنترل صوتی خانه آشنا شوید

با سیستم‌های اسمارت‌هوم و کنترل صوتی خانه آشنا شوید

زمانی کنترل سیستم‌های اسمارت‌هوم به اپلیکیشن‌ها و اتوماسیون وابسته بود. برنامه‌ریزی‌ لامپ‌های هوشمند برای روشن شدن پس از غروب آفتاب یا استفاده از اپلیکیشن‌ گوشی‌ موبایل برای خاموش کردن لامپ‌ها در موقع خواب از نمونه‌های این نوع سیستم‌های کنترلی است. اما امروز با رشد تکنولوژی کنترل اسمارت‌هوم رنگ‌وبویی تازه پیدا کرده است.
۱۳۹۴/۶/۲

اسمارت‌هوم سیستمی‌ است که راحتی، امنیت و استفاده بهینه از انرژی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. به‌طور کلی اسمارت‌هوم واژه‌ای است که برای توصیف وسایل خانه مانند چراغ‌ها، سیستم‌های تهویه و گرمایشی، تلویزیون، کامپیوتر، سیستم‌های صوتی و تصویری، امنیت و دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود که این وسایل می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از دیگر ویژگی‌های این وسایل امکان کنترل از راه دور آنهاست. محصولات هوشمند و قابلیت کنترل از راه دورشان باعث ذخیره زمان، پول و انرژی می‌شود.

 

image


همان‌طور که اشاره شد، سابقه کنترل محصولات هوشمند به اپلیکیشن‌ها و اتوماسیون بر‌می‌گردد، اما در حال حاضر نحوه کنترل دستگاه‌های هوشمند تغییرات بسیاری کرده است. با پیشرفت‌ چشمگیر تکنولوژی تشخیص صدا، کنترل دستگاه‌های هوشمند وارد مرحله جدیدی شده و اکنون کنترل این دستگا‌ه‌ها از طریق صدا امکان‌پذیر‌ است.
بعضی از این سیستم‌های کنترل صوتی ساخته دست استارت‌آپ‌های جاه‌طلب است و بعضی دیگر را غول‌های صنعت ارتباطات ساخته‌اند. در هر صورت این کمپانی‌ها قصد دارند به محصولات هوشمند یک جفت گوش شنوا هدیه دهند. در آینده نه‌چندان دور کنترل صوتی نقشی اساس در توسعه چیزی خواهد داشت که امروزه آن را اینترنت اشیا می‌خوانیم. هر روز دستگاه‌ها و لوازم بیشتری با یکدیگر و با صاحبشان ارتباط برقرار می‌کنند. در این مطلب به معرفی گجت‌های صوت‌محوری می‌پردازیم که سعی می‌کنند توجه مشتریان را جلب کنند.

 

Amazon Echo

در ابتدا این دستگاه به‌عنوان یک بلندگوی هوشمند با قابلیت پخش موزیک درخواستی کاربر معرفی و عرضه شد. مدت زیادی نگذشته بود که مشخص شد اکو آمازون قابلیت‌های بیشتری دارد و تنها یک بلندگوی هوشمند نیست. قابلیت همگام‌سازی با  کلید و پریزهای هوشمند بلکین، لامپ‌های LED هوشمند فیلیپس یا گجت‌های هوشمند دیگر از ویژگی‌های این محصول است. «الکسا» هوش مصنوعی برپایه کلاودی است که اکو آمازون از آن استفاده می‌کند و کاربر با کمک آن قادر است لوازم و دستگاه‌ها را با دستور صوتی فعال و غیرفعال کند.

 

image


اکو کانالی در IFTTT (سرویس اتوماسیون محبوب) دارد که به الکسا اجازه وصل شدن به فیس‌بوک، توییتر و... را می‌دهد.
آمازون کیت توسعه‌ای برای اکو عرضه کرده است. این امر سبب می‌شود توسعه‌دهندگان دستگاه‌های هوشمند به تولید دستگاه‌های هوشمندی بیندیشند که با الکسا و کنترل صوتی سازگارند. این تازه شروع الکساست و در آینده نزدیک چیزهای بیشتری از این محصول شگفت‌انگیز آمازون می‌شنویم.

 

Apple HomeKit

حتما سیری را می‌شناسید: هوش مصنوعی دستیار صوتی دستگاه‌های اپل نظیر آیفون، آیپد و اپل‌واچ. اپل با استفاده از هوم‌کیت اجازه دسترسی سیری را به دستگاه‌های اسمارت‌هوم می‌دهد. دسترسی سیری از طریق پروتکل‌های کنترلی امکان‌پذیر می‌شود که در نسخه جدید iOS گنجانده شده است. اگر دستگاه‌های اسمارت‌هوم با هوم‌کیت اپل سازگار باشند، کاربر به‌راحتی می‌تواند از طریق دستگاه اپل خود به سیری بگوید چه عملی انجام دهد.

 

image


در حال حاضر دستگاه‌های کمی با هوم‌کیت سازگارند، اما در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش این دستگاه‌ها خواهیم بود. به نظر می‌آید توسعه هوم‌کیت وابستگی بسیاری به دستگاه پخش زنده تلویزیون اپل دارد، که در حال حاضر نقشی کلیدی در هوم‌کیت ایفا می‌کند و اجازه استفاده از دستورهای صوتی سیری را خارج از محیط خانه می‌دهد.

 

Athom Homey

اتم یک استارت‌آپ هلندی است که کنترل صوتی را با کمک هومی به اسمارت‌هوم‌ها آورده است. طراحی کروی، فضایی‌شکل و رنگارنگ هومی بسیار شیک و جذاب است. هومی به روتر (مودم) متصل می‌شود و محصولات هوشمند بسیاری را کنترل می‌کند. تکنولوژی تشخیص صدای هومی از چندین زبان پشتیبانی می کند و به زبان انگلیسی محدود نیست.

 

image


سال 2014 سالی بود که اتم ایده خود را در کیک استارتر طرح کرد و با استفاده از کمک‌های مالی افراد مختلف توانست هومی را تولید کند. هومی در حال حاضر تمام تمرکز خود را بر بازار اروپا قرار داده است.

 

CastleOS CastleHub

اگر فکر می‌کنید هومی تنها کنترل صوتی کروی است، باید بگویم اشتباه می‌کنید! کسل هاب محصولی از کسل او اس است که ساختاری کروی دارد. به احتمال زیاد کسل هاب اولین هابی است که از ویندوز 10 استفاده می‌کند. این‌طور می‌توان گفت که کسل هاب شبیه یک پی‌سی ساخته شده تا دستگاه‌های متصل به هم را کنترل کند.

 

image


کسل هاب این قابلیت را دارد تا با کینکت مایکروسافت همگام شود و از این طریق فرامینی را اجرا کرد. اگر کاربر حرفه‌ای باشید، می‌توانید فرامین شخصی نیز برای این هاب ایجاد کنید.
برخلاف هومی، کسل هاب در تمام دنیا در دسترس است و به منطقه خاصی محدود نیست.

 

Insteon

اینستئون تجربه زیادی در اسمارت‌هوم‌ها و دستگاه‌های هوشمند دارد. صدها گجت به این نام متصل شده‌اند، اما در حال حاضر سعی می‌کند بیشتر بر کنترل صوتی تمرکز کند. اینستئون در قدم اول همکاری با مایکروسافت را در دستور کار خود قرار داد و به کاربران اجازه داد کاشی‌های گجت‌ها را در صفحه هوم دستگاه ویندوزی خود قرار دهند و از آنها استفاده کنند.
در قدم بعدی اینستئون پای کورتانا (دستگاه صوتی مایکروسافت) را به سیستم کنترل خود باز کرد. از کورتانا بخواهید کلید و پریزهای اینستئون را خاموش کند یا درجه ترموستات را تغییر دهد و کورتانا این کارها را برایتان انجام می‌دهد.

 

image


 اینستئون به دنبال جلب رضایت اپل برای استفاده از هوم کیتش است و بسیارعلاقه دارد نسخه‌ای از هاب اینستئون را معرفی کند که با هوم‌کیت اپل سازگار است. با این روش می‌توان هاب اینستئون را به روتر متصل کرد و با استفاده از سیری کنترل را به دست گرفت.

 

Ivee Sleek

وظیفه ساعت زنگ‌دار چیست؟ در زمان مشخصی به صدا درآید و فرد را از خواب بیدار کند! اما ایوی اسلیک فراتر از یک ساعت زنگ‌دار است: ساعت هوشمندی با قابلیت اتصال که به فرامین صوتی نیز گوش می‌دهد. علاوه بر گوش دادن، می‌تواند دستگاه‌های سوم را کنترل کند. به عنوان مثال، می‌توان با ایوی اسلیک ترموستات را کنترل کرد. البته از نظر کارایی عملکرد خیلی خوبی ندارد و نمره متوسطی می‌گیرد.

 

image

 

Mycroft

مانند ایوی اسلیک، مایکرافت نیز ساعتی با قابلیت کنترل صوتی است. مایکرافت دستگاه هوش مصنوعی متن‌بازی است که قول سیستم مدیریت اسمارت‌هوم جامع و کاملی می‌دهد. علاوه بر قفل درها، چراغ‌ها و ترموستات، مایکرافت قابلیت همگام شدن با سرویس‌های پخش اینترنتی نظیر نتفلیکس و اسپاتیفای را دارد. با استفاده از این دستگاه به‌راحتی می‌توان محتوای سرویس‌های نامبرده را مستقیما روی روکو یا کروم‌کست پخش کرد. مانند سایر دستگاه‌های ذکرشده در این فهرست، کافی است از مایکرافت بخواهید این کار را انجام دهد، البته مودبانه!

 

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)