خانهاخبار
چرا زمان آن رسیده که شیائومی کپی‌برداری از iOS را متوقف کند؟

چرا زمان آن رسیده که شیائومی کپی‌برداری از iOS را متوقف کند؟

رابط کاربری MIUI شرکت شیائومی، شباهت‌های زیادی با iOS داشته و به نظر آمده که این امر، جلوی پیشرفت این رابط کاربری را گرفته است.
۱۴۰۲/۳/۳

شرکت شیائومی یکی از نخستین برند‌های چینی بود که در سال ۲۰۱۰، الهام فراوانی از ظاهر سیستم عامل iOS اپل گرفت. در آن دوره، بسیاری از این برند‌ها نیز رویکرد مشابهی را پیش گرفته تا امکان جذب کاربران آیفون به سمت خود را داشته باشند و حتی در امروز نیز کاربران سری آیفون ۱۴ می‌توانند تا گوشی خود را کنار گذاشته و تجربه بسیار آشنایی را با گوشی‌های شیائومی داشته باشند.

image

 

شرکت شیائومی در گذشته تمرکز بسیار زیادی روی محصولات مقرون به صرفه داشته و برای مثال، تبلت شیائومی می پد که دارای چیپستی از سری تگرا بود؛ با قیمت تنها ۲۵۰ دلار به فروش می‌رسید. بنابراین، سختگیری چندانی از سوی کاربران و منتقدین در مورد رابط کاربری محصولات این شرکت دیده نمی‌شد؛ در سال‌های اخیر اما، شیائومی به صورت جدی وارد بازار محصولات پرچمدار و پریمیوم شده و باید گفت که تجربه رابط کاربری مشابه iOS این شرکت، دیگر قابل توجیه نیست.

 

MIUI چگونه از iOS کپی می‌کند؟

image

 

بسیاری از شرکت‌های چینی، دیگر از دوران کپی برداری از iOS گذر کرده و شرکت‌هایی چون اوپو، آنر، موتورولا و ویوو، رابط کاربری‌های خود با ظاهری منحصر به فرد را دارند. شرکت شیائومی اما، سعی داشته تا در اکثر بخش‌های رابط کاربری خود از iOS الهام بگیرد. این کپی برداری در بخش منوی تنظیمات سریع این گوشی‌ها بیشتر از همه محسوس بوده که حتی اسلایدر‌ها و رنگ‌های به کار رفته در آن نیز دقیقا مشابه کنترل سنتر iOS هستند.

image

 

منوی تنظیمات در MIUI نیز شباهت‌های ظاهری زیادی با iOS داشته و نحوه چینش گزینه‌ها و همچنین ظاهر آیکون‌ها، در بخش‌های زیادی iOS را تداعی می‌کند. حتی اپلیکیشن دوربین MIUI نیز از این کپی برداری در امان نبوده و جایگذاری تمام گزینه‌ها و همچنین طراحی آنها به خصوص در نوار پایینی، دقیقا با اپلیکیشن دوربین آیفون‌ها یکسان است.

image

 

در نسخه چینی MIUI، همچنین شاهد ویجت‌هایی با طراحی بسیار نزدیک به ویجت‌های iOS هستیم که خوشبختانه، در نسخه جهانی این رابط کاربری دیده نمی‌شوند. در سال‌های گذشته، شیائومی حتی اجازه استفاده از منوی اختصاصی اپلیکیشن‌ها را نیز به کاربران نمی‌داد که موجب خلق تجربه‌ای دقیقا مشابه گوشی‌های آیفون می‌شد.

با توجه به اینکه MIUI در کنار رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، یکی از پرکاربردترین‌ها به حساب می‌آید؛ از شیائومی انتظار رفته که طراحی منحصر به فرد خود را داشته باشد. شیائومی نقش بسیاری در محبوب‌تر شدن تم‌ها، نصب دوگانه اپلیکیشن‌ها و اسکرین‌شات‌های ادامه دار داشت که امروزه، در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیده می‌شوند؛ بنابراین این شرکت با نوآوری بیگانه نبوده و تنها باید رویکرد خود را مقداری تغییر دهد.

image

 

محصولات میان رده شیائومی، به واسطه سخت افزار قدرتمند و قیمت مناسب خود شناخته شده‌اند و این شرکت نقش بسیار موثری در کنترل‌ قیمت گوشی‌های هوشمند میان رده در سال‌های اخیر را داشته است؛ اما با توجه با عرضه محصولاتی چون شیائومی ۱۳ الترا با قیمت بیشتر از ۱۳۰۰ دلار، کاربران انتظارات بیشتری از جنبه نرم افزاری محصولات این شرکت پیدا کرده‌اند.

 

دلیل اهمیت این موضوع چیست؟

image

 

کپی برداری در بازار گوشی‌های هوشمند، عموما یک رابطه دو طرفه بوده و شرکت‌ها در بسیاری اوقات، از یکدیگر الهام می‌گیرند. حتی شرکت اپل نیز در سری آیفون ۱۴ خود، دو ویژگی که پیش‌تر در محصولات شیائومی دیده شده بودند را به این سری اضافه کرد. این قابلیت‌ها، شامل جی پی اس دو فرکانسه و همچنین سنسور نور محیط دوگانه بودند.

کاربرانی که به تکنولوژی علاقه دارند؛ عمدتا با رابط کاربری اکثر شرکت‌ها آشنا بوده و در هنگام تهیه یک گوشی جدید، چندان غافلگیر نمی‌شوند. اما افرادی که اخبار تکنولوژی را دنبال نمی‌کنند؛ ممکن است نگاهی به یک گوشی ۱٫۳۰۰ دلاری شیائومی انداخته و این سوال برایشان پیش بیاید که چرا باید برای تجربه یک کپی ضعیف از iOS، مبلغی بیش از یک آیفون را پرداخت کنند؟

image

 

تغییرات عمده‌ای که شیائومی در سیستم عامل اندروید ایجاد کرده است؛ در برخی اوقات موجب روبرو شدن کاربران با باگ‌های متفاوت نیز می‌شوند. این شرکت همچنین در پشتیبانی نرم افزاری از محصولات خود، چندان قوی عمل نکرده و در بسیاری از اوقات، این باگ‌ها تا مدت زیادی کاربران را آزار می‌دهند. شیائومی باید در گام بعدی، رابط کاربری خود را با ظاهری منحصر به فرد بازطراحی کرده و رویکرد خود جهت انتشار آپدیت‌ها را نیز بهبود بخشد.

برخی از رقبای این شرکت مانند سامسونگ، عملکرد بی نظیری در زمینه انتشار آپدیت‌ها داشته و رابط کاربری آنها نیز ظاهر خاص خود را دارد.

 

راه حل این مشکل چیست؟

image

 

شیائومی برای بخشیدن شخصیت بیشتری به رابط کاربری محصولات خود، دو راه متفاوت را پیش رو دارد.

یکی از این راه‌ها، عرضه دو نسخه متفاوت از MIUI برای چین و بازار جهانی است؛ نسخه چینی، خواهد توانست تا طراحی مشابه iOS را حفظ کرده و در سوی دیگر، نسخه جهانی نیز ظاهر منحصر به فرد و متفاوتی خواهد داشت. البته، توسعه دو رابط کاربری کاملا متفاوت کار اصلا آسانی نیست و احتمالا موجب خلق باگ‌های بیشتر و کاهش سرعت انتشار آپدیت‌ها خواهد شد.

شیائومی نخستین شرکتی نخواهد بود که دو رابط کاربری مختلف برای محصولات خود دارد؛ برای مثال، گوشی‌های شرکت ویوو در کشور چین با رابط کاربری Origin OS روانه بازار شده و کاربران نسخه جهانی نیز رابط کاربری FunTouch OS را دریافت می‌کنند که ظاهری نزدیک به اندروید خام دارد.

راه دیگر پیش روی شیائومی، بازطراحی کلی رابط کاربری خود و عرضه نسخه‌ای با ظاهر خاص و بدون الهام گیری از شرکت‌های دیگر است. البته، باید گفت که کاربران چینی، این ظاهر مشابه iOS را ترجیح داده و ممکن است که چنین رویکردی، از محبوبیت محصولات شیائومی در خانه خود بکاهد.

 

چرا MIUI نیاز به تغییر دارد؟

image

 

شیائومی با گذشت هر سال، رویاهای بلند پروازانه‌تری برای پرچمداران گران قیمت خود دارد؛ اما رابط کاربری ضعیف این شرکت، موجب آن شده که اکثر افراد به سراغ پرچمداران دیگری مانند محصولات سامسونگ بروند و تنها به میان‌رده‌های شیائومی توجه کنند. این شرکت اگر واقعا قصد موفقیت در بازار پرچمداران را دارد؛ باید یک رابط کاربری در خور قیمت گوشی را به کاربران ارائه دهد.

پیشنهاد دادن میان‌رده‌های شیائومی به افرادی که قصد خرید گوشی جدیدی با قیمت کمتر از ۶۰۰ دلار را دارند؛ کار بسیار ساده‌ای بوده و این گوشی‌ها در مقایسه با بسیاری از رقبای مطرح خود، امکاناتی عالی را ارائه می‌دهند. اما این گوشی‌ها از نظر نرم افزاری، گزینه‌های چندان جالبی نبوده و عدم خلاقیت در طراحی رابط کاربری و همچنین پشتیبانی نرم افزاری ضعیف، از نقاط ضعف جدی محصولات این شرکت چینی به حساب می‌آیند.

 

شما درباره رابط کاربری MIUI و شباهت بیش از حد آن به iOS چه فکر می‌کنید؟ آیا از طرفداران این رابط کاربری و طراحی آن بوده یا همواره سایر بخش‌های محصولات شیائومی را به جنبه نرم افزاری آنها ترجیح می‌دهید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)