خانهاخبار
مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ با ساختاری جدید به جنگ اسنپدراگون ۸ نسل سوم می‌رود!

مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ با ساختاری جدید به جنگ اسنپدراگون ۸ نسل سوم می‌رود!

در امروز شایعاتی پیرامون چیپست پرچمدار جدید شرکت مدیاتک به گوش رسیده که خبر از ساختار جدید هسته‌های اصلی این پردازنده می‌دهند.
۱۴۰۲/۲/۲۵

شرکت مدیاتک قصد داشته تا با چیپست پرچمدار بعدی خود یا همان دیمنسیتی ۹۳۰۰، چیپست کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل سوم را به چالش بکشد. به ادعای شایعات، این چیپست دارای ساختاری مشابه چیپست پرچمدار جدید کوالکام بوده و احتمالا در ماه اکتبر سال جاری میلادی، شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. چیپست پرچمدار فعلی این شرکت یا همان دیمنسیتی ۹۲۰۰ پلاس، حدود یک هفته قبل معرفی شد.

image

 

به گفته شایعات، این چیپست دارای ساختار ۲+۴+۲ بوده که شامل دو هسته اصلی کورتکس X4، چهار هسته کورتکس A7x و دو هسته کم مصرف کورتکس A5x می‌شود. متاسفانه، اطلاعات خاصی در مورد کلاک اسپید این هسته‌ها و یا مشخصات پردازنده گرافیکی به کار رفته در این چیپست وجود ندارد؛ اما احتمالا شاهد استفاده از جانشین پردازنده گرافیکی ایمورتلیس G715 با نام ایمورتلیس G720 خواهیم بود.

با توجه به گزارشات پیشین پیرامون چیپست پرچمدار بعدی کوالکام، به نظر رسیده که مدیاتک از ساختار اسنپدراگون ۸ نسل سوم در این محصول الهام گرفته است. برخی مطالب فاش شده، به استفاده کوالکام از ساختار‌های ۲+۴+۲ و ۱+۵+۲ در چیپست‌های جدیدش اشاره می‌کردند و با توجه به تولید این دو چیپست پرچمدار با فرآیند N4P شرکت TSMC، به نظر رسیده که با محصولات مشابهی روبرو هستیم.

image

 

یکی از چالش‌های احتمالی که مدیاتک با آن روبرو خواهد شد؛ بخش مدیریت گرمایی چیپست دیمنسیتی ۹۳۰۰ است. هسته‌های پر قدرت کورتکس X4، گرمای زیادی را تولید کرده و برای مدیریت بهتر دما و مصرف انرژی، نیاز بالایی به بالانس کلاک اسپید این هسته‌ها وجود دارد. همچنین این شرکت باید راهی را یافته تا وظیفه پردازش داده‌ها به صورت متعادل، بین دو هسته اصلی تقسیم شود.

به احتمال زیاد، این چیپست برای نخستین بار در سری ویوو X100 به کار رفته که در اواخر سال ۲۰۲۳ روانه بازار می‌شوند. اگر مدیاتک واقعا قصد رقابت با کوالکام در زمینه چیپست‌های پرچمدار را داشته باشد؛ باید زمان زیادی را به طراحی و بهبود عملکرد این چیپست اختصاص دهد.

با وجودی که هنوز جزئیات فنی خاصی درباره چیپست دیمنسیتی ۹۳۰۰ منتشر نشده‌اند؛ می‌توان با در نظر گرفتن سابقه سری دیمنسیتی ۹۰۰۰ حدس زد که در این نسخه نیز شاهد بهبود عملکرد و همچنین کاهش مصرف انرژی خواهیم بود. مدیاتک توانسته تا با چیپست‌های اخیر خود، جایگاه مناسب‌تری را در رده چیپست‌های پرچمدار به دست آورده و انتظارها بر این است که دیمنسیتی ۹۳۰۰ نیز این جایگاه را تقویت کند.

image

 

درباره ساختار احتمالی چیپست پرچمدار مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ چه فکر می‌کنید؟ آیا مدیاتک سرانجام موفق خواهد شد تا در بخش چیپست‌های پرچمدار، به رقیبی جدی برای کوالکام تبدیل شود؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

محمد

۱۴۰۲/۶/۶
?????????????

محمد

۱۴۰۲/۶/۶
???????????
خدایا، از دست ذوالفقاری ?????

ذوالفقاری همدان

۱۴۰۲/۲/۲۵
بله که خواهد شد??
آینده از آنِ دایمنسیتی‌ست.
؛.
البته که اگزینوس و کوالکام از پای نمی‌نشینند✋?(اینها سِمِج‌تر از این صحبتان).
مثل تمساحی که کمین می‌کنه، یهو به پلنگ حمله می‌کنه??
هر دو داخل آب درگیر میشن.. پلنگ تمساح رو گاز می‌گیره.. تمساح هِی می‌چرخه دور خودش.. پلنگ گیج میشه..
مبارزه طول می‌کشه(این بضرر پلنگه؛ چون نفس کم میاره داخل آب).. ولی به لطف دندان‌های نیش، تمساح رو آزار میده..
لقمه لقمه‌ی درشتیه!
تمساح پلنگ رو رها می‌کنه
پلنگِ خسته هم برمی‌گرده داخلِ نیزارها و به گله‌ی گورخرها می‌اندیشه???