خانهاخبار
آیفون ۱۳ پرو دست دوم، ۱۲۰ میلیون تومان ناقابل!

آیفون ۱۳ پرو دست دوم، ۱۲۰ میلیون تومان ناقابل!

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه از عرضه‌ی آیفون ۱۳ دست دوم امارات و کشورهای دیگر به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان در بازار کشور خبر داد.
۱۴۰۲/۲/۱۷

تلفن‌های همراه این ‌روزها به عضو جدانشدنی زندگی ما بدل شده‌اند و در بازار از تنوع بالایی هم برخوردار هستند اما برخی از برندها در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت خاصی دارند. بدون شک آیفون یکی از برندهای قدرتمند بازار بوده و ‌طرفداران بسیاری در ایران دارد. این درحالی است که برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت نتوانسته عطش بازار برای آیفون را از بین ببرد و ما هر روز شاهد خبرهای تازه‌ای از عرضه این محصول به بازار هستیم. اخیرا خبر عرضه‌ی آیفون ۱۳ دست دوم امارات و کشورهای دیگر به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان بر سر زبان‌ها افتاده که در ادامه به جزئیات این خبر می‌پردازیم.

به گفته‌ی حسین روزبه، از ۱۵ اسفند ارز موبایل تخصیص داده شده اما تامین نشده در نتیجه در سال جدید تعداد خیلی کمی موبایل وارد کشور شده است: «بانک مرکزی می‌گوید ارز را به بانک‌ها پرداخت کرده، اما هیچ بانکی به راحتی تامین ارز انجام نمی‌دهد. بنابراین یا شعب ارزشان به اندازه کافی تامین نمی‌شود یا سوء‌استفاده‌هایی از سوی برخی از افراد در حال رخ دادن است.»

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی کنترل سقف و سابقه‌ی بازرگانان توسط سامانه جامع تجارت گفت: «در حال حاضر بابت هر ثبت سفارش ماهانه، ماه اول پنج، ماه دوم ۱۰ درصد و همینطور ماهانه درصد بیشتری از بازرگانان دیپوزیت (سپرده) دریافت می‌کنند. این در شرایطی است که با توجه به تامین نشدن ارز برای تمدید ثبت سفارش در ماه‌های بعد دوباره باید در نوبت تخصیص بمانند و دیپوزیت‌ها درگیر بانک باقی می‌ماند. اگر سقف و سابقه طبق فرمول پیش رود و فاصله تخصیص و تامین کم باشد، وضعیت بازار بهتر خواهد شد، اما وقتی هم‌خوانی ندارد بازرگان نمی‌تواند مطابق آن واردات را انجام دهد و بازار به سمت انحصار پیش می‌رود.»

image

روزبه همچنین اشاره کرد که بعضی از صادرکنندگان در حال سوءاستفاده‌های کلان و اجاره کارت بازرگانی هستند. به گفته‌ی او اگرچه بانک مرکزی از اوایل اسفند ماه تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا را راه‌اندازی کرد تا ارز واردات از این تالار تامین شود اما برای آن‌ها سقف و سابقه وجود ندارد و برای رفع تعهد ارزی با ارز خود واردات کالای غیرتخصصی انجام می‌دهند: «باید قبل از اجرای برخی قوانین، زیرساخت آن‌ها فراهم شود تا دست سوء استفاده‌کنندگان کوتاه شود.»

ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و واردات آیفون ۱۳ دست دوم

حسین روزبه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه صادرکنندگان باید ارز خود را در سنا یا تالار دوم عرضه کنند، گفت که در حال حاضر همچنان موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود و مابقی موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد می‌‌شود: «اما با توجه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و توقف تولید آیفون ۱۳، این صادرکنندگان، موبایل‌های دست دوم امارات و کشورهای دیگر را جمع می‌کنند و همین آیفون ۱۳ را به قیمت حدود ۱۲۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند. بنابراین اگر با نرخ ارز محاسبه کنیم، برای آن‌ها ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان تمام می‌شود. به جز آیفون چند مدل سامسونگ بالای ۶۰۰ دلار است که در رابطه با برند سامسونگ هم مشکلاتی وجود دارد.»

در بهمن ماه سال گذشته، که دیگر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ قطعی شده بود، قیمت‌های همه‌ی گوشی‌ها بالا رفت و آیفون ۱۳ پرومکس هم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید. همچنان معلوم نیست ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

یک سوءاستفاده‌ی دیگر به گفته‌ی روزبه مونتاژ به جای تولید است: «برخی موبایل‌های نوکیای دست دوم ارزان ۴۰ تا ۶۰ درهمی را خرد و به شکل سی‌کی‌دی به نام تولید وارد می‌کنند. در این شرایط عوارض گمرکی کمتری هم پرداخت می‌کنند. از طرف دیگر این کالاها به اسم خط تولید، مونتاژ می‌شود و به اسم همین برندهایی است که بازرگانان هم در زمینه آن‌ها فعالیت دارند. بنابراین هم برند بدنام می‌شود و هم دست در جیب مصرف کننده برده می‌شود.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مهدی

۱۴۰۲/۲/۱۹
عزیزم حیف مغزهای فندقی و پوچ ایرانی هاست که فکر میکنند برای اینکه از بقیه عقب نمانند باید حتما گوشی آیفون آن هم 13 پرو مکس داشته باشند. متاسفانه کسانی را میشناسم که تو دخل و خرجشون موندند ولی با قرض و وام رفتند گوشی آیفون 13 پرو و پرومکس خریدند فقط به خاطر اینکه بگویند ماهم داریم و تو جامعه کم نیارند

Fatemah?

۱۴۰۲/۲/۱۹
اگه ناغابله میخام

میهمان

۱۴۰۲/۲/۱۸
توضیح عرض کنم که منظور و خطابم به اوندسته از شرکتهای سازنده و شبکه تبلیغاتشون و در بعضی موارد احیاناً تجار فرصت-طلبیه که در معرفی یک محصول یا برند اغراق میکنن یا قیمت رو با بازارگرمی بالا می برن و یا مردم رو به مصرف-گرایی بیشتر سوق میدند.

میهمان

۱۴۰۲/۲/۱۷
هیاهوی بسیار برای هیچ. بازارگرمی شرکتها و برندسازی برای متقاعد کردن مشتری به اینکه جیبشو خالی کنه. در هر رده خاص، گوشی با گوشی فرق چندانی نداره. بیخود نیست بابت تبلیغات تو دونیا میلیاردها دلار خرج میکنن. حیف ارز و دلار که بابت این آشغالا از کشور خارج میشه.