خانهاخبار
پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل سه احتمالا به فرکانس ۱ گیگاهرتزی دست پیدا خواهد کرد

پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل سه احتمالا به فرکانس ۱ گیگاهرتزی دست پیدا خواهد کرد

اطلاعات تازه پیرامون تراشه نسل جدید کوالکام خبر از بهبود چشمگیر عملکرد آن می‌دهد.
۱۴۰۲/۱/۸

اخیرا گزارشی منتشر شده بود که اذعان داشت نسل جدید تراشه پرچمدار کوالکام موسوم به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه بر پایه طراحی چهار خوشه‌ای آرم (ARM) ساخته خواهد شد. این گزارش همچنین ادعا کرده بود که پردازنده گرافیکی به کار رفته در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه یعنی آدرنو ۷۵۰ از عملکرد پردازشی مشابه آدرنو ۷۴۰ موجود در اسنپدراگون ۸ نسل دو برخوردار خواهد بود. حالا اما شایعه‌ای جدید با رد اطلاعات این گزارش اعلام کرد که سرعت کلاک پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۵۰ بهبود قابل توجهی خواهد داشت. 

وبسایت چینی MyDrivers گزارش داده است که پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۵۰ که در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه به کار خواهد رفت قادر است به فرکانس ۱ گیگاهرتزی دست پیدا کند. اگر این گزارش به حقیقت بپیوندد، آدرنو ۷۵۰ به اولین پردازنده گرافیکی کوالکام بدل خواهد شد که از سرعت کلاک ۱ گیگاهرتزی برخوردار می‌شود.

image

شایان ذکر است در حال حاضر، کوالکام سرعت کلاک رسمی پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۴۰ را اعلام نکرده است ولی می‌دانیم که این پردازنده گرافیکی به طور معمول با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتزی تسک‌های گرافیکی را پردازش می‌کند. با این وجود، سرعت بالاتر پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل سه قطعا باعث بهتر و روان‌تر اجرا شدن بازی‌ها خواهد شد. 

این وبسایت چینی در ادامه گزارش خود ادعا کرده است هسته اصلی کورتکس X4 تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه که به نام Hunter شناخته می‌شود سرعت کلاک ۳٫۷۲ گیگاهرتزی را به خود اختصاص خواهد داد. در مقایسه با هسته کورتکس X3 تراشه اسنپدراگون ۸ نسل دو، سرعت کلاک هسته اصلی تراشه پرچمدار کوالکام ۱۵ الی ۲۰ درصد بهبود عملکرد خواهد داشت. 

image

همانطور که قبلا نیز شایعه شده بود، کوالکام احتمالا از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC برای توسعه اسنپدراگون ۸ نسل سه بهره خواهد برد در حالی که تراشه A17 بایونیک اپل با لیتوگرافی ۳ نانومتری عرضه خواهد شد. با وجود افزایش محسوس سرعت کلاک پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی این تراشه جدید، باید دید کوالکام از فکری برای کنترل حرارت از فعالیت سخت‌افزار خواهد کرد. به علاوه، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه به احتمال زیاد با چینش هسته‌ ۲+۲+۳+۱ همراه خواهد بود

در نهایت باید اشاره کرد که امکان دارد کوالکام پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۵۰ با سرعت کلاک بالاتر را تنها برای پرچمدارهای پرمیوم و یا گوشی‌های گیمینگ عرضه کند. انتظار می‌رود سری گلکسی اس ۲۴ نیز به مانند سری گلکسی اس ۲۳ از نسخه اختصاصی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه بهره ببرد. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)