خانهاخبار
اپل مجددا به جمع‌اوری داده‌های اپ استور متهم شد

اپل مجددا به جمع‌اوری داده‌های اپ استور متهم شد

شکایت جدید مطرح شده مدعی است اپل بدون توجه به تنظیمات انتخاب شده توسط کاربر، از داده‌ها آن‌ها استفاده می‌کند.
۱۴۰۱/۱۰/۲۱

غول آمریکایی صنعت فناوری مجددا هدف یک شکایت دسته جمعی دیگر در مورد حفظ حریم خصوصی قرار گرفته است. این شکایت ادعا می‌کند اپل نقض سیستماتیک قوانین شنود، حریم خصوصی و کلاهبرداری مصرف‌کننده را انجام داده است. این شکایت توسط فردی به نام خواکین سرانو در تاریخ ۶ ژانویه (مصادف با ۱۶ دی) در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در منطقه شرقی پنسیلوانیا ثبت شده و اپل را به جمع‌آوری داده‌ها از کاربران خود متهم کرده است.

image

 

در اتهام نقض فاحش حریم خصوصی مصرف‌کننده، این شکایت ادعا می‌کند که اپل اطلاعات و فعالیت‌های شخصی مصرف‌کنندگان را که توسط محصولاتی مانند آیفون و برنامه‌ها انجام شده، ثبت و استفاده می‌کند. ظاهرا حتی اگر کاربر تنظیماتی را وارد کند که نمی‌خواهد داده‌ها به اشتراک گذاشته شود، این کار انجام می‌شود.

طبق این طرح، گفته می‌شود که اپل تنظیمات و گزینه‌های خود برای محدود و غیرفعال کردن عملکردهای مختلف مربوط به تجزیه و تحلیل دستگاه و همچنین اشتراک‌گذاری تجزیه و تحلیل‌ها تبلیغ می‌کند.

تحقیقات مرتبط با استفاده یا عدم استفاده اپل از داده‌های کاربران

اکنون بسیاری از شکایت‌های ثبت شده علیه اپل مبنی بر استفاده این شرکت از داده‌های کاربران، به تحقیقاتی که توسط آقای Mysk انجام می‌شود بستگی دارد. این تحقیقات از ماه نوامبر (مصادف با ماه آبان) آغاز شد، جایی که مشخص شد اپل از طریق یک شناسه منحصر به فرد که می‌تواند با حساب iCloud کاربران در ارتباط باشد، ممکن است بتواند کاربران را شناسایی و داده‌های آن‌ها را جمع‌آوری کند.

این شکایت معتقد است که اپل مشتریان خود را در مورد جمع‌آوری اطلاعات فریب داده است. آقای خواکین سرانو در این شکایت اصرار داشته که این اقدام، یک «شنود غیر قاونی یک ارتباط» بوده که با قوانین استراق سمع پنسیلوانیا در تناقض است.

این شکایت اپل را به اتهامات نقض قانون استراق سمع و نظارت الکترونیکی، نقض قوانین تجارت ناعادلانه پنسیلوانیا و قانون حمایت از مصرف‌کننده، تجاوز به حریم خصوصی، نقض قرارداد ضمنی و غنی‌سازی ناعادلانه متهم می‌کند.

با توجه به اینکه جمع‌آوری داده‌های کاربران توسط یک شرکت بزرگ فناوری قانونی نیست، ممکن است همه‌چیز به اینکه اپل با آن داده‌ها چه کرده بستگی دارد. البته که می‌توان گفت اپل این داده‌ها را به کاربران خاصی نمی‌فروشد، بلکه اطلاعاتی را از کاربر درخواست کرده که برای استفاده از اینترنت یک پیش‌نیاز به شمار می‌رود.

بر اساس مصاحباتی که رسانه Apple Insider با وکلایی از زمان تشکیل این شکایت با آن‌ها انجام داده، بعید است که «شنود غیر قانونی یک ارتباط» اهمیتی داشته باشد. زیرا کاربر به صورت خودآگاه از دستگاه استفاده کرده و این امر تجاوز به حریم خصوصی به شمار نمی‌رود.

در ادامه، این شکایت از دادگاه خواستار مجازات سه برابر شدن خسارات بیش از ۵ میلیون دلار، هزینه‌های تعقیب قضایی و هزینه‌های وکیل را به عنوان غرامت شده است. همچنین این شکایت ادامه داده که این مجازات، برای جلوگیری از تکرار این اقدام توسط اپل بوده است.

این شکایت اکنون در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شرقی پنسیلوانیا ثبت شده و خواکین سرانو را مقابل اپل قرار داده است. لازم به ذکر است که زمان رسیدگی به این شکایت همچنان اعلام نشده و مشخص نیست.

شرکت آمریکایی هنوز در مورد این شکایت اظهار نظر نکرده و انتظار می‌رود تا زمان نزدیک شدن به محاکمه، از این کار خودداری کند. همچنین وکلایی از چند شرکت حقوقی از شاکی این پرونده، خواکین سرانو حمایت خواهند کرد.

لازم به ذکر است پرونده ذکر شده، تنها شکایت دسته‌جمعی نیست که اپل را به گزارش‌های جمع‌آوری داده‌ها متهم کرده است. در ماه نوامبر (مصادف با ماه آبان)، یک شکایت مدعی بود اپل بدون در نظر گرفتن تنظیمات حریم خصوصی انتخاب شده توسط کاربران، داده‌ها آن‌ها را ثبت، ردیابی، جمع‌آوری و از آن‌ها کسب درآمد می‌کند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)