خانهاخبار
AMD ادعا می‌کند تراشه جدیدش از M1 Pro اپل سریع‌تر است

AMD ادعا می‌کند تراشه جدیدش از M1 Pro اپل سریع‌تر است

شرکت AMD که تعدادی از چیپست‌های خود را این هفته در نمایشگاه CES معرفی کرد، ادعا کرده که تراشه‌های سری Ryzen 7040 آن بر تراشه M1 Pro اپل غلبه می‌کنند.
۱۴۰۱/۱۰/۱۶

در نمایشگاه CES این هفته AMD مجموعه‌ای از تراشه‌های جدید خود را برای نوت بوک‌ها و کامپیوترهای رومیزی معرفی کرد که یکی از تراشه‌های قابل توجه این شرکت، پردازنده‌های جدید AMD Ryzen 7040 برای نوت بوک‌های بسیار نازک است که قرار است با تراشه‌های M1 Pro  و M2 اپل رقابت کند.

image

 

سری تراشه‌های Ryzen 7040 پردازنده‌های فوق‌العاده نازک مبتنی بر فرآیند ۴ نانومتری هستند که بالارده‌ترین پردازنده این سری مدل Ryzen 9 7940HS است. این پردازنده دارای ۸ هسته، ۱۶ رشته و سرعت تقویت ۵٫۲ گیگاهرتز است. مدیر عامل AMD لیزا سو، با اعلام این تراشه جدید، ادعاهای جسورانه‌ای در مورد عملکرد آن داشته و گفته که این تراشه تا ۳۰ درصد سریع‌تر از تراشه M1 Pro اپل است. در فعالیت‌های خاص، AMD ادعا می‌کند که تراشه مذکور در بارهای کاری چند پردازشی، ۳۴ درصد سریع‌تر از M1 Pro و ۲۰ درصد سریع‌تر از M2 در وظایف هوش مصنوعی است.

یکی از سنگ بناهای تراشه‌های اختصاصی اپل، بهره‌وری انرژی است که در این زمینه هم AMD ادعا می‌کند که سری جدید AMD Ryzen 7040 بیش از ۳۰ ساعت پخش ویدیو را در نوت بوک‌های فوق نازک ارایه می‌دهد. Ryzen AI یک موتور اختصاصی هوش مصنوعی است که در پردازنده تعبیه شده و به طور مستقیم در این سری تراشه‌ها ساخته شده است. به گفته این شرکت تراشه‌های AMD پیکربندی شده با هوش مصنوعی رایزن، ۲۰ درصد سریع‌تر از تراشه M2 اپل در انجام وظایف هوش مصنوعی هستند و در عین حال ۵۰ درصد کارآمدتر در مصرف انرژی هستند.

image

 

برای نمایش عملکرد تراشه جدید، AMD عملکرد یک تراشه پیشرفته اینتل، M1 Pro و پردازنده جدید Ryzen 9 7940HS را که یک شی را در برنامه محبوب Blender ارایه می‌کند، مقایسه کرد؛ در ویدیوی تایم لپس نمایش داده شده روی صحنه، M1 Pro از Ryzen 9 7940HS در رندر کردن آن شی عقب می‌ماند.

AMD می‌گوید ادعاهای عملکرد خود را در برابر مک بوک پرو با تراشه M1 Pro و حافظه یکپارچه ۳۲ گیگابایتی و ۱ ترابایت حافظه SSD با سیستم عامل macOS Monterey مطرح کرده است. لازم به ذکر است که M1 Pro بالاترین و قدرتمندترین تراشه اپل برای لپ تاپ‌ها نیست و در این حوزه ما M1 Max را هم داریم که شرکت AMD تراشه خود را با آن مقایسه نکرده است.

این در حالی است که از عمر M1 Pro بیش از یک سال است که می‌گذرد و سری جدید تراشه Ryzen 7040 شرکت AMD تازه در ماه مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) در لپ تاپ‌ها عرضه خواهد شد. شایعات حاکی از آن است که در ماه‌های آینده اپل نسل بعدی تراشه‌های رده بالای سری M2 خود را معرفی خواهد کرد؛ تراشه‌های M2 Pro و M2 Max که قرار است در مدل‌های به روز شده مک بوک پروهای ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی استفاده شوند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)