خانهاخبار
تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو رسما معرفی شد: وای‌فای 7 و قابلیت ری‌تریسینگ

تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو رسما معرفی شد: وای‌فای 7 و قابلیت ری‌تریسینگ

تراشه جدید پرچمدار کوالکام تا 40 درصد بهینه‌تر و تا 35 درصد سریع‌تر از نسل قبلی است.
۱۴۰۱/۸/۲۵

امروز کوالکام سرانجام از نسل جدید تراشه پرچمدار خود موسوم به اسنپدراگون 8 نسل دو رونمایی کرد که در مقایسه با نسل قبلی ( اسنپدراگون 8 نسل یک و 8 پلاس نسل یک) عملکرد و مصرف انرژی آن بهینه‌تر شده است. خوشبختانه نیاز نیست برای تجربه تراشه پرچمدار کوالکام زیاد صبر کرد چرا که این تولید‌کننده برجسته تراشه اعلام کرده است که گوشی‌های مجهز به این سخت‌افزار جدید تا پایان سال جاری میلادی عرضه خواهد شد. به طور کلی، اسنپدراگون 8 نسل دو با شناسه مدل SM8550-AB شناخته می‌شود و بر پایه فرایند 4 نانومتری توسعه داده شده است.

طبق اعلام رسمی کوالکام، پردازنده مرکزی جدید Kyro تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو تا 35 درصد بهبود عملکرد پردازشی خواهد داشت و تا 40 درصد مصرف انرژی بهینه‌تری را برخوردار است. البته باید اشاره کرد که فرکانس هسته‌های این تراشه جدید مشابه تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل یک است ولی چینش هسته‌ها با نسل قبلی متفاوت است.

image

در این راستا، تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو از هسته اصلی و قدرتمند کورتکس X3 با فرکانس 3.2 گیگاهرتزی برای انجام پردازش‌های سنگین بهره می‌برد. در کنار این هسته، چهار هسته پردازشی با فرکانس 2.8 گیگاهرتز قرار دارد که در مقایسه با سه هسته پردازشی اسنپدراگون 8 پلاس نسل یک بیشتر شده است. در آخر، این تراشه برای پردازش‌های سبک به سه هسته کم مصرف با فرکانس 2.0 گیگاهرتزی مجهز است.

به لطف فناوری‌های جدید، تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو از حافظه رم سریع‌تر و جدیدتر LPDDR5x با فرکانس 4200 مگاهرتزی و حافظه داخلی قدرتمند‌تر UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند. برای تجربه گیمینگ بهتر، پردازنده گرافیکی آدرنو جدید تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو تا 25 درصد قوی‌تر و تا 45 درصد بهینه‌تر نسبت به نسل قبلی خواهد بود.

image

 این پردازنده گرافیکی همچنین از قابلیت پیشرفته ری‌ترسینگ (رهگیری پرتو) نیز پشتیبانی می‌کند که به توسعه‌دهندگان بازی‌های اندرویدی این امکان را می‌دهد تا کیفیت بافت‌ها و انعکاس‌ها را در بازی‌های بهبود ببخشند. البته باید اشاره کرد که پردازنده گرافیکی آدرنو از فناوری Vulkan 1.3 و OpenGL ES 3.2 بهره می‌برد.

اسنپدراگون 8 نسل دو از نمایشگر با رزولوشن تصویر QHD+ با نرخ نوسازی 144 هرتزی و نمایشگر با رزولوشن تصویر 4K با نرخ نوسازی 60 هرتزی پشتیبانی می‌کند. این سخت‌افزار همچنین با نمایشگرهای خارجی 4K با نرخ نوسازی 60 هرتزی نیز سازگار است. از دیگر مشخصات فنی تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو در بخش نمایشگر می‌توان به بهره‌گیری از عمق رنگ 10 بیتی، HDR10+، فضای رنگی 2020 و فناوری دالبی ویژن بهره اشاره کرد. خوشبختانه کوالکام دی‌کود ویدئو AV1 را نیز فعال کرده است که قادر است ویدئوهای تا رزولوشن تصویر 8K و نرخ نوسازی 60 هرتزی با فناوری HDR را استریم کند.

شایان ذکر است اسنپدراگون ادعا کرده است که پردازنده سیگنال تصویری تراشه جدید خود با سنسورهای سونی DOL-HDR و سنسور 200 مگاپیکسلی HP3 سامسونگ به طور کامل سازگار و بهینه شده است. به مانند نسل قبلی، تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو از پردازنده سیگنال تصویری 18 بیتی با پشتیبانی از سه دوربین 36 مگاپیکسلی به طور همزمان و یک دوربین 200 مگاپیکسلی بهره می‌برد. البته سنسورهای 108 مگاپیکسلی توسط این سنسور بدون تاخیر شاتر خواهد بود و به سریع‌ترین شکل ممکن تصویر ثبت خواهد شد.

image

در بخش ویدئو، اسنپدراگون 8 نسل دو می‌تواند ویدئو‌های HDR با رزولوشن 4K و 30 فریم بر ثانیه و رزولوشن 4K و 120 فریم بر ثانیه را ثبت کند و به طور همزمان تصویر 64 مگاپیکسلی را ثبت کند. ویدئوهای صحنه آهسته نیز با سرعت 960 فریم ثانیه و رزولوشن 720p ثبت می‌شود. به علاوه، فرمت‌های مختلف HDR مانند HLG، دالبی ویژن و HDR10+ نیز توسط این تراشه پشتیبانی می‌شود. با بهره‌گیری از سنسورهای DOL، اسنپدراگون 8 نسل دو قادر است به ازای هر فریم ویدئو چهار تصویر اکسپوژر ثبت کند.

برای اتصال بهتر و مطمئن‌تر، اسنپدراگون 8 نسل دو به مودم جدید اسنپدراگون X70 مجهز است که از هر دو شبکه mmWave و 5G زیر 6.0 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. به علاوه، این مودم جدید از قابلیت دو سیم‌کارت و DSDA بهره می‌برد که با برخورداری از آن، دو سیم کارت 5G و 4G به طور همزمان فعال هستند. به لطف فناوری FastConnect 7800، اسنپدراگون 8 نسل دو از استاندارد وای‌فای 7 با حداکثر سرعت 5.8 گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. جدا از سرعت بالاتر، این فناوری جدید تاخیر بسیار کمتری را نیز برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

image

به مانند نسل قبلی، فناوری FastConnect اسنپدراگون 8 نسل دو از بلوتوث نسخه 5.3 بهره می‌برد. با سیستم جدید صوتی کوالکام، این سخت‌افزار جدید می‌تواند صدای بدون افت کیفیت 48 کیلوهرتزی برای پخش موسیقی و تاخیر 48 میلی‌ثانیه برای تجربه گیمینگ بهتر را ارائه دهد. به علاوه، اسنپدراگون 8 نسل دو از درگاه USB 3.1 با فناوری Quick Charge 5.0 بهره می‌برد.

شایان ذکر است که پردازنده هگزاگون جدید اسنپدراگون 8 پلاس نسل یک از فرمت جدید INT4 انویدیا پشتیبانی می‌کند که برای اولین بار است در یک تراشه موبایلی کوالکام استفاده شده است. در مقایسه با فناوری‌های مشابه قبلی، این رویکرد جدید تا 60 درصد عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد. کوالکام اذعان داشته است که با سریع‌تر شدن پردازنده هگزاگون، عملکرد هوش مصنوعی تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو نیز تا 4.3 برابر سریع‌تر شده است که می‌تواند پردازش‌های دوربینی مانند پردازش جداگانه و اختصاصی اعضای مختلف بدن، صورت، لباس و منظره را انجام دهد.

image

در نهایت باید اشاره کرد که اکثر برندهای مطرح بازار مانند شیائومی، سونی، ویوو، موتورولا، ایسوس راگ، وان پلاس و اوپو از تراشه جدید کوالکام بهره خواهند برد. نکته عجیب لیست اعلامی کوالکام نبود برند سامسونگ و سری پرچمدار گلکسی اس 23 است. همانطور که ابتدای مطلب گفته شد، گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل دو تا قبل از پایان سال جاری میلادی عرضه خواهند شد. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)