خانهاخبار
مشخصات یک تلویزیون خوب چیست؟

مشخصات یک تلویزیون خوب چیست؟

شاید انتخاب و خرید تلویزیون ساده‌ترین کار ممکن به نظر برسد؛ اما برخی اوقات بی‌دقتی در برخی فاکتورهای خرید موجب می‌شود تمام هزینه‌ای که برای خرید تلویزیون صرف کردید به هدر برود...
۱۴۰۱/۷/۱۴

شاید انتخاب و خرید تلویزیون ساده‌ترین کار ممکن به نظر برسد؛ اما برخی اوقات بی‌دقتی در برخی فاکتورهای خرید موجب می‌شود تمام هزینه‌ای که برای خرید تلویزیون صرف کردید به هدر برود. به عبارت بهتر شما علاوه بر اینکه نیاز به یک تلویزیون با کیفیت و اندازه مناسب در خانه دارید، باید چند فاکتور دیگر را هم در نظر بگیرید تا خریدی رضایت‌بخش برای چندین سال داشته باشید. در عین حال این روزها برندهای مختلف در تلاش هستند تا مشتریان بیشتری را به سمت محصولات خود جذب کنند و با تولید و ارائه خدمات و امکانات مختلف در تلویزیون‌ها، کاربران را جذب می‌کنند. اما حقیقت این است که ما به تمام ویژگی‌های جالب تلویزیون‌های جدید نیاز نداریم و گاهی اوقات فقط پولی اضافی برای امکانات بی‌استفاده پرداخت می‌کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع برای خریدی مقرون به‌صرفه و باکیفیت، در ادامه قصد دارم موارد مهم در خرید تلویزیون را بررسی کنم. همراه من بمانید.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

image

تلویزیون 4k بخریم یا 8k؟

یکی از موضوعات مهم در خرید تلویزیون توجه به کیفیت و وضوح تصاویر دریافتی از آن است. کاملا مشخص است که تماشای تصاویری با کیفیت بد و نامشخص چقدر آزاردهنده است. به همین دلیل امروزه برندهای تولیدکننده تلویزیون تلاش می‌کنند که هرروز کیفیت بهتری از تصاویر به کاربران ارائه دهند.

در این میان تلویزیون‌هایی که رزولوشن کمتر از 4k دارند، اصلا گزینه خوبی برای خرید نیستند و پرداخت هزینه برای خرید آن‌ها فقط یک اشتباه بزرگ است. بنابراین حتما در هنگام خرید به رزولوشن تلویزیون دفت کنید که کمتر از این مقدار نباشد. البته به یاد داشته باشید که رزولوشن بیشتر از 8k هم به معنای کیفیت بسیار بالا و ممتاز در ارائه تصاویر است؛ اما خبر بد اینکه خرید این نوع تلویزیون فقط پرداخت هزینه‌ای اضافی و هدر دادن پول محسوب می‌شود.

به عبارت بهتر حقیقت این است که در حال حاضر ما ویدئو و فیلم‌هایی با رزولوشن 8k نداریم و به همین دلیل نیازی هم به تلویزیونی با این کیفیت و وضوح تصویر نخواهیم داشت. بنابراین خریدی تلویزیون 8k فقط پرداخت هزینه بیشتر و کیفیتی یکسان با رزولوشن 4k خواهد بود.

به برند و گارانتی تلویزیون دقت کنید

موضوع مهم بعدی که تاثیر زیادی در کیفیت محصول خریداری شده دارد، دقت در انتخاب تلویزیونی از برند قابل اعتماد و مرغوب است. امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید تلویزیون فعال هستند؛ اما نمی‌توان با اطمینان گفت که کیفیت محصولات همه آن‌ها مناسب است. به همین دلیل قبل از هر چیزی به دنبال پیدا کردن برندی قابل اعتماد و مرغوب باشید.

علاوه بر آن در هنگام خرید به گارانتی شرکت تولیدکننده دقت کنید. برندهایی که به تازگی در بازار قد علم می‌کنند؛ تقریبا گارانتی مناسبی برای محصولات خود در نظر نمی‌گیرند؛ اما برندهای خوشنام و قدیمی برای حفظ مشتریان خود گارانتی مناسبی ارائه می‌کنند. بنابراین در هنگام بروز مشکلات فنی در تلویزیون به‌راحتی می‌توانید از خدمات رایگان پس از فروش این شرکت‌ها استفاده کنید.

تلویزیونی با نرخ تازه‌سازی سریع‌تر بخرید

برای توضیح این فاکتور باید گفت که به‌طور معمول تلویزیون‌های امروزی دارای نرخ تازه‌سازی استاندارد 60 هرتز هستند. نرخ تازه سازی 60 هرتز به معنای این است که در هر ثانیه صفحه تلویزیون 60 بار رفرش می‌شود و تصاویری با کیفیت مطلوب به نمایش می‌گذارد. اگر دوست دارید تصاویر کیفیت بهتری برای نمایش داشته باشد، باید به دنبال تلویزیونی باشید که نرخ تازه‌سازی بالاتری داشته باشد.

البته قیمت تلویزیون‌هایی که نرخ رفرش بهتر و بالاتری دارند، به‌تبع گران‌تر است. به‌طور مثال برند سامسونگ این قابلیت را در محصولات خود قرار داده و برای خرید آن هم باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید؛ اما می‌توانید از کیفیت مطلوب‌تر تصاویر هم لذت ببرید. در عین حال با کمی پرس‌وجو درباره شرایط خرید قسطی تلویزیون سامسونگ به‌خوبی می‌توانید تلویزیونی مرغوب و با قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه تهیه کنید.

نکته دیگر اینکه تلویزیون‌هایی از برندهای مرغوب و ممتاز مجموعه‌ای سازگار با HDR طراحی می‌کنند که در نتیجه آن می‌توانید از ترکیب دقیق و پیچیده‌تر رنگ‌ها در تلویزیون لذت ببرید. علاوه بر آن قابلیت HDR باعث می‌شود که رنگ‌ها واقعی‌تر و شفاف‌تر در تلویزیون ظاهر شود و بتوانید از تضاد رنگی بیشتر و بهتر در نمایش تصاویر بهره ببرید.

چه نمایشگری بهتر است؟ LED یا OLED؟

طی چند سال قبل تلویزیونی‌های ال سی دی به‌طور گسترده تولید و به بازار ارائه می‌شد. اما بعد از مدتی تلویزیون‌های LED جای آن را گرفت و کم‌کم ال سی دی به فراموشی سپرده شد. اما چیزی نگذشت که نسل جدیدی از تلویزیون با نمایشگر OLED هم تولید و روانه بازار شد. در حال حاضر دو نوع نمایشگر OLED و LED بیشترین کاربری را در بین خریداران دارند. البته تلویزیون‌های کیو ال ای دی هم توسط سامسونگ و برخی برندهای دیگر ساخته شده که قابلیت جدیدتری را در نمایشگر ارائه می‌دهد. در این میان شاید برای شما هم سؤال باشد که بالاخره کدام‌یک از این نمایشگرها بهتر هستند؟

به‌صورت کلی نمایشگرهای LED، در حقیقت همان تلویزیون LCD هستند، اما تفاوت در این است که در LCD نور توسط کریستال مایع تولید می‌شود، اما در نمایشگر LED نور با استفاده از پنل ال ای دی تولید می‌شود.

 نمایشگرهای جدید QLED  هم فنّاوری خیلی بالاتری نسبت به LED ندارد. تنها تفاوت و فرق اصلی QLED با LED در کاربرد فناوری Quantum Dots در تلویزیون کیو ال ای دی است که در آن یک لایه نانو کریستال به سیستم LED اضافه می‌شود. این نقاط موقع برخورد نور پس‌زمینه، روشن شده و روشنایی و طیف رنگ تلویزیون را بیشتر می‌کنند. این موضوع باعث افزایش درخشندگی تصویر نمایش داده شده در تلویزیون می‌شود و تصویر جذاب‌تری را به نسبت خواهید دید.

درنهایت اینکه در نمایشگر OLEDهم به جای لایه‌های LCD و نور پس‌زمینه‌ی LED، لایه‌های  LED ارگانیک در هر پیکسل‌ قرار می‌گیرد که به‌صورت مجزا نور تولید می‌کند. با توجه به مقایسه تمام این نمایشگرها باهم می‌توان گفت که اگر قیمت و هزینه خرید تلویزیون برای شما چندان مهم نیست، پیشنهاد بهتر این است که تلویزیونی با نمایشگر OLED تهیه کنید زیرا کیفیت بهتری نسبت به LED دارد.

تلویزیونی هوشمند بخریم یا معمولی

موضوع قابل توجه بعدی توجه به فناوری هوشمند بودن در تلویزیون است. این قابلیت اضافی که در برخی از تلویزیون‌ها ارائه شده، به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی تلویزیونی را به اینترنت متصل کنید و صفحات وب را روی صفحه نمایش تلویزیون مشاهده کنید. البته قیمت این تلویزیون‌ها نسبت به تلویزیونی معمولی و غیرهوشمند بیشتر است. به همین دلیل در صورتی که واقعا امکان اتصال به اینترنت برای شما کاربردی است، خرید تلویزیون هوشمند را توصیه می‌کنیم. اما در صورتی که تنها توقع شما از تلویزیون دیدن فیلم و سریال در ساعات استراحت است؛ توصیه می‌کنیم که مبلغ زیادی برای خرید تلویزیون کنار نگذارید.

موارد ذکرشده تنها بخشی از نکات و فاکتورهای مهم و  کلیدی در خرید تلویزیون مناسب هستند. در کنار این نکات حتما به نوع دکوراسیون خانه و ابعاد تلویزیون هم دقت کنید تا بتوانید برای چند سال از خرید خود مطمئن باشید و امکانات آن نیاز شما را برطرف نماید.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)