خانهاخبار
اپل با حذف شارژر و هندزفری از جعبه آیفون‌ها حدود ۶.۵ میلیارد دلار سود کرده است!

اپل با حذف شارژر و هندزفری از جعبه آیفون‌ها حدود ۶.۵ میلیارد دلار سود کرده است!

اخیرا گزارشی منتشر شده که به ادعای آن، شرکت اپل با حذف شارژر و هندزفری از جعبه گوشی‌های آیفون خود، سودی معادل ۶.۵ میلیارد دلار کسب کرده است.
۱۴۰۰/۱۲/۲۳

هنگامی که تحلیل‌گر شناخته شده یا همان «مینگ چی کو»، در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که سری آیفون 12 فاقد شارژر یا هندزفری در جعبه خود خواهند بود، تمامی کاربران متعجب شدند. مشخصا، اپل سعی کرد تا دلیل این اقدام خود را، حفظ محیط زیست جلوه دهد و اعلام کرد که جعبه‌های کوچک‌تر شده آیفون، حالا موجب این می‌شوند که بتوان میزان دستگاه‌های قرار گرفته روی یک پالت مخصوص حمل و نقل را حدودا ۷۰ درصد افزایش داد.

image

 

جا گرفتن جعبه‌های آیفون بیشتری روی یک پالت، موجب این شده که اپل امکان ارسال گوشی‌های بیشتری در یک بار را داشته باشد و همین امر، کربن حاصل از فعالیت‌های این شرکت را به میزان ۲ میلیون تن در سال کاهش داده است. این مشابه آلایندگی بیش از ۵۰۰٫۰۰۰ خودرو است.

البته به عقیده اکثر کاربران و همچنین فعالان صنعت تکنولوژی، دلیل این تصمیم اپل که شرکت‌هایی چون سامسونگ و گوگل، به سرعت از آن استقبال کرده و رویکرد مشابهی را پیش گرفتند، تنها حفظ محیط زیست نبوده و آنها قصد کاهش هزینه‌های خود و همچنین کسب سود از فروش بیشتر لوازم جانبی را داشته‌اند. یکی از نکات جالب، شروع این سیاست اپل پس از عرضه نخستین گوشی 5G خود است؛ بنابراین ممکن است دلیل اصلی این تصمیم، قیمت بیشتر مودم‌های 5G باشد و اپل با حذف شارژر و هندزفری از گوشی‌ها، قصد جبران این هزینه را داشته است.

image

 

به گزارش خبرگزاری Daily Mail، شرکت اپل با حذف شارژر و هندزفری از جعبه گوشی‌های آیفون، تا به حال حدودا ۵ میلیارد پوند سود کرده که معادل با رقم حیرت آور ۶.۵ میلیارد دلار است. اپل همچنین بر خلاف شرکت‌هایی چون سامسونگ، پس از حذف شارژر و هندزفری از قیمت گوشی‌های خود نیز کم نکرد. همین امر، موجب این شد که بسیاری از کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر آیفون که گوشی خود را آپگرید می‌کردند، مجبور به خرید شارژر‌های ۱۹ دلاری ۲۰ واتی برای شارژ سریع گوشی‌های خود شوند؛ زیرا آیفون‌های قدیمی تنها یک شارژر کند و ۵ واتی را به همراه داشتند. برای خرید ایرفون نیز کاربران مجبور به پرداخت ۱۹ دلار دیگر برای یک هندزفری باسیم می‌شدند.

البته، همانطور که می‌دانید با توجه به محبوبیت اخیر ایرفون‌های بی‌سیم، حذف هندزفری از جعبه آیفون‌ها توسط اپل موجب این نیز شد که کاربران نگاهی به ایرپادهای این شرکت بیاندازند که قیمت آنها از ۱۲۹ دلار آغاز می‌شود. حال اگر همه کاربران آیفون را افراد بسیار قانعی در نظر گرفته و فرض را بر این بگذاریم که آنها تنها به خرید یک شارژر و ایرفون با سیم برای گوشی خود اکتفا کرده‌اند؛ همین موجب کسب یک سود ۳۸ دلاری برای شرکت اپل می‌شوند که با توجه به فروش بسیار زود گوشی‌های آیفون، پس از مدتی منبع درآمد بسیار مناسبی برای این شرکت به حساب می‌آید.

کاهش سایز جعبه‌ها و افزایش جعبه‌های آیفون قرار گرفته روی یک پالت به میزان ۷۰ درصد نیز برای این شرکت بسیار سود آور است؛ زیرا موجب کاهش ۴۰ درصدی هزینه حمل و نقل این شرکت برای ارسال آن به نقاط مختلف خواهد شد. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران، اپل پس از پیش گرفتن این سیاست، روی هر آیفون فروخته شده حدودا ۳۵ دلار سود بیشتری کسب می‌کند؛ اما همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، خبری از کاهش قیمت آیفون‌ها توسط این شرکت نیست.

image

از زمان حذف شارژر و هندزفری از جعبه آیفون‌ها، اپل حدودا ۱۹۰ میلیون دستگاه آیفون را به فروش رسانده است؛ با جمع سود اپل از کاهش هزینه‌های حمل نقل و همچنین سود حاصل از حذف شارژر و هندزفری از جعبه‌ها، به همان عدد ۵ میلیارد پوند یا ۶.۵ میلیارد دلار به دست آمده توسط Daily Mail می‌رسیم.

همانطور که می‌بینید، این سیاست اپل که شرکت‌های دیگر نیز از آن تقلید کردند، موجب این شده تا کاربران مجبور شوند تا با پرداخت هزینه‌ای مشابه سابق برای خود گوشی، مبلغی را نیز به خرید لوازم جانبی اختصاص دهند که برای این شرکت‌ها، بسیار سودآور است. اپل همچنین مدتی پیش اعلام کرده بود که کاربران آیفون، ۲۹۳٫۴ میلیون دلار را صرف خرید لوازم جانبی می‌کنند که بدون شک، پس از حذف شارژر و هندزفری از جعبه آیفون‌ها، این مبلغ هم افزایش پیدا کرده است.

پس در یک نتیجه‌گیری کلی، می‌توان گفت که اپل با ادعای حفظ محیط زیست، هزینه‌های خود را در زمینه حمل نقل کاهش داده و همچنین دیگر نیازی به تامین شارژر و هندزفری برای جعبه آیفون‌های خود ندارد؛ اما از قیمت این گوشی‌ها کم نکرده و کاربران را مجبور به خرید لوازم جانبی کرده است که پیش‌تر، آنها را به صورت رایگان دریافت می‌کردند!

image
اگر از دارندگان گوشی‌های آیفون هستید، آیا با سیاست پیش گرفته شده توسط اپل موافقید و واقعا باور دارید که این حرکت جهت نگهداری از محیط زیست انجام شده و یا در اصل برای کسب سود بیشتر و پاداش‌های میلیون دلاری برای مدیران این شرکت بوده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ايراني

۱۴۰۰/۱۲/۲۳
تنها چيزي كه اين شركتها بهش فكر نميكنن و اهميت نميدن ، محيط زيسته !!! اين دري وري ها كه ميگن همش بهونه اي هست براي اينكه جيبشون بيشتر پر بشه !!! كافيه مردم دنيا همت كنن و فقط يك دوره محصولات اينها رو نخرن !! اونوقت ببينيد بجاي يك شارژر ، دوتا تو جعبه ميذارن و تقديم ميكنن !!