خانهاخبار
اپل چیپست جدید و بسیار قدرتمند M1 الترا را معرفی کرد!

اپل چیپست جدید و بسیار قدرتمند M1 الترا را معرفی کرد!

شرکت اپل در رویداد امشب خود از نسل جدید پردازنده‌های خود رونمایی کرده که M1 الترا نام داشته و قدرتی باورنکردنی را به همراه دارند.
۱۴۰۰/۱۲/۱۷

نسل جدید چیپست‌های تولید شده توسط اپل با معرفی پردازنده M1 الترا، رسما رونمایی شدند. جدیدترین پردازنده ساخته شده توسط این شرکت، بسیار قدرتمند‌تر از چیپست‌های پیشین اپل مانند M1، M1 پرو و M1 مکس است.

image

 

نقطه قوت اصلی چیپست M1 الترا، استفاده از معماری الترافیوژن است. اپل در این نوع از معماری، در واقع دو چیپست M1 مکس را به یکدیگر متصل کرده و آنها را به یک SoC بسیار بزرگ تبدیل کرده است. این امر، به لطف سرعت بسیار بالای ۲.۵ ترابایت بر ثانیه‌ای چیپست M1 مکس ممکن شده است.

این طراحی خاص، به اپل اجازه داده تا در واقع قدرت چشمگیر چیپست M1 مکس را دو برابر کند؛ بنابراین M1 الترا یک چیپست واقعا قدرتمند است. این چیپست دارای ۲۰ هسته پردازشی (۱۶ هسته پرقدرت و ۴ هسته کم مصرف)، پردازشگر گرافیکی ۶۴ هسته‌ای و پردازشگر عصبی ۳۲ هسته‌ای بوده و از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم نیز پشتیبانی خواهد کرد! به گفته اپل، قدرت M1‌ الترا حدودا هشت برابر چیپست M1‌ است.

image

 

بنا بر ادعا‌های اپل، این چیپست بزرگ و قدرتمند در بخش قدرت پردازشی، عملکرد بهتری نسبت پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای دسکتاپی دارد و مصرف انرژی آن نیز معادل ۱۰۰ وات کمتر است. قدرت پردازنده گرافیکی M1 الترا، برابر با کارت گرافیک‌های رده بالای مستقل بوده و مصرف انرژی آن نیز به میزان ۲۰۰ وات کمتر است. البته، اپل اشاره‌ای به کارت گرافیک‌های مقایسه شده با این محصول نکرده و باید تا عرضه رسمی آن برای سنجش صحت و سقم این ادعاها صبر کنیم.

image

 

چیپست M1 الترا برای نخستین بار در کامپیوتر دسکتاپی مک استودیو قرار خواهد گرفت که در طی مراسم امشب، توسط اپل معرفی شد. این کامپیوتر، شباهت زیادی به تعداد زیادی مک مینی داشته که روی هم قرار گرفته باشند!

جهت مقایسه، چیپست M1 اپل در ابتدا در مک‌بوک ایر، نسخه پایه مک‌بوک پرو و کامپیوتر مک مینی قرار گرفته و سپس به آی‌مک‌های رنگارنگ اپل و آیپد پرو ۲۰۲۰ نیز راه یافت. به همین دلیل، بعید نیست که در ماه‌های آتی شاهد به کار رفتن چیپست M1‌ الترا در کامپیوتر‌های دیگر این شرکت مانند نسخه‌ای جدید و قدرتمندتر از مک پرو نیز باشیم.

image

 

درباره چیپست بسیار قدرتمند M1 الترا و سایر محصولات معرفی شده توسط اپل در رویداد امشب چه می‌اندیشید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)