خانهاخبار
پرونده جنجالی اپیک گیمز و اپل به دادگاه تجدید نظر می‌رود

پرونده جنجالی اپیک گیمز و اپل به دادگاه تجدید نظر می‌رود

در پی شکایت شرکت Epic Games سازنده بازی‌های ویدئویی «فورت‌نایت» از اپل در دادگاه، شرکت اپل با یکی از جدی‌ترین پرونده‌های حقوقی علیه خود در آمریکا مواجه شده است.
۱۴۰۰/۷/۱۸

این پرونده که انحصار اپل روی فروشگاه محصولات دیجیتالیش را هدف گرفته است، در صورت پیروزی شاکی، باعث خواهد شد اپل حق انحصار اپ استور را از دست بدهد و به درآمد سالانه‌اش میلیاردها دلار ضرر وارد خواهد شد. شرکت اپیک گیمز اپل را متهم می‌کند که فروشگاه دیجیتال خود را به یک منبع انحصار غیرقانونی تبدیل کرده است و از محل فروش اپلیکیشن‌ها درآمد قابل توجهی کسب می‌کند؛ اتهامی که اپل آن را رد می‌کند. این در حالی است که 9 مورد از 10 ادعای مطرح شده توسط اپیک گیمز رد شده است. البته همچنین در یک مورد اپل هم شکست خورده است و به حکم دادگاه در ماه سپتامبر اعتراض و درخواست تجدیدنظر از حکم را ارائه کرده است. آن ادعا این بود که اپل به طور غیرقانونی مصرف کنندگان را از انتخاب سیستم پرداخت خود برای خریدهای درون برنامه ای منع کرده است. همچنین به اپل دستور داده شد که به توسعه دهندگان اجازه دهد کاربران را به درگاه‌های پرداخت خارجی متصل کنند و قرار بود این حکم از دسامبر اجرایی شود.

اپل از خرید‌های انجام شده اپ استور ۱۵ تا ۳۰ درصد حق کمیسیون می‌گیرد و با وجود بیش از ۱.۶ میلیارد آیفون، آیپد و دیگر دستگاه‌های تولیدی، تخمین زده می‌شود فروشگاه اپ‌استور سالانه ۱۵ تا ۱۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. اپیک گیمز که پیش از این صدها میلیون دلار حق کمیسیون به اپل پرداخته بود سال گذشته در اپلیکیشن فورت‌نایت یک درگاه پرداخت مالی تعبیه کرد که سیستم پرداخت اپل را دور می‌زد. در پی این حرکت اپل بازی فورت‌نایت را از فروشگاه اپل‌استور حذف کرد، امری که باعث شد تا اپیک گیمز از اپل شکایت کند و پرونده‌ای قضایی را به جریان بیاندازد.

image

شرکت اپل از رای دوپهلو دادگاه فرجام خواهی کرده و خواستار توقف موقت این روند شده است که به ادعای اپل به آنها اجازه می دهد تا از مصرف کنندگان و پلتفرم خود در سرعت پیشرفت بالای توسعه فناوری و اقتصادی در برابر کلاهبرداران محافظت کند.

لینک‌ها و دکمه‌های پرداخت چند گانه قطعا با ریسک همراه است. کاربرانی که روی لینک پرداخت یک برنامه کلیک می کنند به خصوص لینکی که از طریق اپ استور هدایت می‌شود، انتظار دارند به صفحه وبی هدایت شوند که در آن می توانند اطلاعات پرداخت، آدرس ایمیل یا سایر اطلاعات شخصی خود را به صورت ایمن به اشتراک بگذارند.

اپل استدلال می کند که اگر مجبور شود به توسعه دهندگان اجازه دهد برنامه های خود را برای پرداخت به درگاه‌های خارجی متصل کنند، نمی تواند از کاربران خود در برابر کلاهبردارها محافظت کند.

قراردادن لینک‌های پرداخت خارجی، بدون زمان کافی برای آزمایش و ارزیابی پیامدهای امنیتی، به همان نگرانی‌های امنیتی منجر می‌شود که اپل با استفاده از خرید درون فروشگاهی به طور کلی با آن مبارزه می کند، که به نظر دادگاه کاملا قانونی و غیر انحصاری است.

اپل در دادگاه ادعا کرده است که اگر کاربری از لینک پرداخت خارجی خرید کند، این شرکت هیچ راهی ندارد که بتواند تأیید کند آیا کاربر آن ویژگی یا محصولی که برای آن هزینه پرداخت کرده است دریافت می کند یا خیر. اپل معتقد است که دادن این انتخاب به کاربران، بار بیشتری را بر دوش شرکت خواهد گذاشت و به طور بالقوه به صدها هزار گزارش و شکایتی که در حال حاضر دارند، اضافه می کند. این شرکت فعلا درخواست تجدیدنظر کرده است و باید دید رای نهایی دادگاه در این مورد چیست.

اپیک گیمز دریک توافقنامه قانونی قرار است حق کمیسیون اپل از تمام درآمدهایی که خارج از سیستم پرداخت اپل جمع آوری می شود را به اپل پرداخت کند. در همین حین اپل نیز متهم است که به طور غیرقانونی تنها با اجازه دادن به پرداخت از طریق اپل، حق انتخاب مصرف کننده را از او گرفته است. قاضی با صدور حکمی دائمی اعلام کرد که اپل مجاز نخواهد بود توسعه دهندگان را مجبور به استفاده از سیستم پرداخت اپل کند.  به این ترتیب شرکت اپیک گیمز می‌تواند کاربران سیستم عامل iOS را برای خرید درون برنامه‌ای به یک درگاه ثالث هدایت کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)