خانهاخبار
اپل در فروش گوشی‌های رده بالا، سامسونگ و هواوی را با فاصله‌ای چشمگیر پشت سر گذاشته است

اپل در فروش گوشی‌های رده بالا، سامسونگ و هواوی را با فاصله‌ای چشمگیر پشت سر گذاشته است

بنا به گفته گزارشی جدید، اپل در سه ماهه دوم سال امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد فروش گوشی‌های رده بالای خود بوده و فروش پرچمداران این شرکت که قیمتی بالاتر از ۸۰۰ دلار دارند نیز افزایش ۷۵ درصدی یافته است.
۱۴۰۰/۶/۲۷

حالا که چند روز از معرفی سری آیفون 13 توسط اپل می‌گذرد، گزارش جدیدی توسط شرکت آماری Counterpoint Research منتشر شده که به رشد چشمگیر اپل در فروش گوشی‌های رده بالا در سال جاری اشاره می‌کند. این شرکت موفق شده تا سهم خود در بازار گوشی‌های رده بالا را افزایش داده و فاصله خود با رقبای اندرویدی را بیشتر کند.

image

به گفته Counterpoint، سهم اپل از بازار گوشی‌های رده بالا که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۴۸ درصد بود، اکنون به ۵۷ درصد افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها این موفقیت را مدیون فروش مناسب سری آیفون 12 هستند. Counterpoint گوشی‌هایی با قیمت ۴۰۰ دلار یا بیشتر را به عنوان رده بالا محسوب کرده که مشخصا، بیشتر گوشی‌های اپل در این رده قیمتی قرار دارند. البته ناگفته نماند که رشد اپل در بخش پرچمداران رده بالا (گوشی‌هایی با قیمت ۸۰۰ دلار یا بیشتر) نیز بسیار قابل توجه است.

image

اگر کل بازار گوشی‌های هوشمند رده بالا را در نظر بگیریم، گوشی‌هایی با قیمت ۸۰۰ دلار یا بیشتر، حدود ۳۶ درصد از این بازار را در اختیار دارند که نسبت به سال گذشته، رشد چشمگیر ۱۸۲ درصدی را داشته است. اپل در سه ماهه دوم امسال حدود ۷۵ درصد از این بازار را در اختیار داشت که نسبت به ۵۴ درصد سال گذشته، افزایش قابل توجهی یافته است؛ مشخصا موفقیت گوشی‌هایی چون آیفون 12 پرو و پرو مکس نیز در این امر دخیل است.

اما اگر به سوی دیگر ماجرا و شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی نگاهی بیاندازیم؛ متوجه خواهیم شد که آنها در این بازه قیمتی به مشکل خورده‌اند و موفقیت‌های آنها نیز اصلا در حد و اندازه‌های اپل نیست. سامسونگ که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ دارای ۲۲ درصد از سهم بازار گوشی‌های رده بالا بود، در سه ماهه دوم امسال شاهد کاهش آن به ۱۷ درصد بوده است. به عقیده Counterpoint، محدودیت‌های در عرضه و عواملی چون کمبود جهانی چیپست‌ها نیز در این امر دخیل بوده‌اند.

با وجود مشکلات اخیر این برند در کشور‌های غربی، هواوی نیز همچنان بخشی از سازندگان محبوب گوشی‌های رده بالا است؛ البته سهم آن در بازار کاهش قابل توجهی یافته و از ۱۷ درصد سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، به تنها ۶ درصد در سه ماهه دوم امسال رسیده است. بخش بیشتر باقی مانده از سهم هواوی از بازار، مربوط به بازار کشور چین است که این شرکت مقام دومین تولید کننده پر فروش گوشی‌های هوشمند را در آن دارد.

image

 

در بخش تولید کننده‌های گوشی‌های اندرویدی، تنها شرکت‌های اوپو و شیائومی موفق به افزایش سهم خود در بازار گوشی‌های رده بالا شده‌اند. سهم شیائومی از این بازار اندکی افزایش یافته و از ۴ درصد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، به ۶ درصد رسیده است تا به موفقیت‌های اخیر این برند بیافزاید. در سوی دیگر، سهم اوپو نیز از این بازار از ۲ درصد به ۵ درصد افزایش یافته است.

سایر تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی نیز به آهستگی در حال نزدیک شدن به چهار شرکت برتر در این بین هستند. وان پلاس توانسته به لطف موفقیت سری وان پلاس 9، به سومین تولید کننده پرفروش اندرویدی در آمریکای شمالی تبدیل شود. ویوو نیز موفق شده تا همین مقام را در بازار آسیا و استرالیا به خود اختصاص داده و پشت سر رقیبانی چون سامسونگ و اپل قرار بگیرد.

شاید برای بسیاری جالب باشد که در ادامه سال ۲۰۲۱ شاهد چه اتفاقاتی خواهیم بود؛ به عقیده Counterpoint، سامسونگ به لطف موفقیت پرچمداران تاشوی خود یا همان گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 که نسبت به سال گذشته قیمت کمتری نیز دارند، می‌تواند کمی از سهم خود از بازار را پس بگیرد. شیائومی نیز که از ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ سامسونگ را پشت سر گذاشته و تبدیل به بزرگترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان شده است، به عرضه گوشی‌های رده بالای خود ادامه داده و احتمالا سهم خود از بازار را افزایش خواهد داد.

image

پس از پشت سر گذاشتن پاندمی ویروس کرونا، باید ببینیم که تاثیر این امر بر روی بازار و نحوه خرید کاربران چگونه خواهد بود؛ آیا آنها میل بیشتری به آپگرید گوشی‌های خود پیدا می‌کنند یا گوشی‌های رده بالای فعلی خود را حفظ خواهند کرد. در مورد موفقیت‌های شرکت اپل، باید گفت که با توجه به تفاوت‌های بسیار اندک سری آیفون 13 نسبت به سری آیفون 12، احتمال کاهش فروش آیفون در سال جاری وجود دارد. البته با توجه به فاصله زیاد اپل با رقبا در این بازه‌های قیمتی، این امر نیز احتمالا تفاوت زیادی به حال آنها نخواهد داشت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)