خانهاخبار
بنچمارک‌های اولیه آیپد مینی جدید خبر از پردازنده ضعیف شده A15 می‌دهند

بنچمارک‌های اولیه آیپد مینی جدید خبر از پردازنده ضعیف شده A15 می‌دهند

به نظر می‌رسد آیپد مینی 2021 مجهز به A15 بایونیک ضعیف شده است!
۱۴۰۰/۶/۲۷

زمانی که اپل در رویداد معرفی محصولات خود از آیپد مینی 2021 رونمایی کرد تعجب همه را برانگیخت چرا که آیپد مینی 2021 به بهترین و قوی‌ترین تراشه این شرکت یعنی A15 بایونیک مجهز شده بود. آیپد مینی نسل قبل یعنی آیپد مینی 2019  از تراشه A12 بایونیک بهره برده است که از سال 2018 تراشه سری آیفون نیز بوده است.

image

 

پس طبیعی است که کاربران و طرفداران اپل انتظار عملکردی بی‌نقص را از آیپد مینی 2021 داشته باشند. به علاوه، براساس بنچمارکی که گیکبنچ از پردازنده و پردازنده گرافیکی آیپد مینی منتشر کرده است تایید شد که تراشه A15 بایونیک به کار رفته در آیپد مینی همان تراشه همراه با پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای به کار رفته در سری پرمیوم آیفون 13 یعنی آیفون 13 پرو و پرو مکس است. 

نتایج تست‌های تک‌هسته‌ای و چند‌ هسته‌ای از سایت GSMArena استخراج شده است

image

image

اما نکته جالب این نتایج این است که تراشه A15 بایونیک آیپد مینی 2021 نسخه سومی از این تراشه است که پردازنده آن داون‌کلاک شده است! منظور از داون‌کلاک کردن پردازنده، کاهش سرعت پردازشی آن و در نتیجه عملکرد ضعیف آن است. فرکانس پردازنده آیپد مینی 2021 2.93 گیگاهرتز است و با حافظه رم چهار گیگابایتی همراه شده است. از آن سو، پردازنده‌های آیفون 13 و آیفون 13 پرو با فرکانس 3.23 عرضه خواهد شد که در کنار حافظه رم‌های 4 و 6 گیگابایتی سخت‌افزار سری آیفون 13 را تشکیل می‌دهد.

البته شایان ذکر است که این داون‌کلاک به خودی خود نکته‌ای منفی محسوب نمی‌شود چرا که در اکثر مواقع پردازنده با حداکثر سرعت کلاک خود پردازش نمی‌کند و این نمی‌تواند اثر بزرگی بر عملکرد نهایی دستگاه بگذارد. به علاوه، باید خشنود بود که آپید مینی 2021 نسبت به نسل قبلی خود پیشرفتی چشمگیر را شاهد بوده است و از تراشه A12 بایونیک به تراشه A15 بایونیک بروز شده است. در بخش پردازنده گرافیکی خوشبختانه شاهد داون‌کلاک چشمگیری نیستیم و پردازنده گرافیکی آیپد مینی 2021 در رده دوم و پایین‌تر آیفون 13 پرو قرار گرفته است. هنوز فرکانس دقیق پردازنده گرافیکی آیپد مینی 2021 مشخص نیست ولی نتیجه آن که رضایت‌بخش بوده است. در بخش پردازنده گرافیکی نیز شاهد پیشرفتی چشمگیر نسبت به آیپد مینی 2019 هستیم به طوری که پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای آن از پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای نسخه‌های معمولی آیفون 13 نیز قوی‌تر است. 

image

نتایج تست‌های بنچمارک‌های گیکبنچ نشان می‌دهد حتی نسخه‌های مختلفی از تراشه A15 بایونیک در دستگاه‌های مختلف اپل قرار گرفته است و همه آنها نتایج یکسانی را به همراه نداشته‌اند. در نهایت باید اشاره کرد که آیپد مینی امروز در بازارها و کشور‌های خاصی عرضه شده است و باید منتظر ماند تا برای همه کشورها عرضه آن آغاز شود. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)