خانهاخبار
آریا و شاهین با گیربکس اتوماتیک را در نیمه دوم سال خواهیم دید

آریا و شاهین با گیربکس اتوماتیک را در نیمه دوم سال خواهیم دید

علاوه بر آریا و شاهین اتوماتیک، خودروی جدید اطلس جایگزین تیبا نیز به زودی رونمایی و عرضه خواهد شد.
۱۴۰۰/۵/۲

در هفته‌های گذشته اخباری مبتنی بر آماده سازی آریا برای ورود به بازار خودروی کشور منتشر شده است. حالا مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا از عرضه ۳ محصول جدید توسط این شرکت خبر داده است.

مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا گفته است که آریا به عنوان اولین کراس اوور کاملا ایرانی، نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با گیربکس اتوماتیک به تولید انبوه می‌رسد و به بازار عرضه خواهد شد.

خودروی سایپا آریا

ایشان در ادامه از عرضه شاهین با گیربکس اتوماتیک در پاییز امسال خبر داد. سید جواد سلیمانی در مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ گفته بود که امیدوار هستیم خودرو شاهین با گیربکس اتوماتیک را در پاییز سال ۱۴۰۰ تولید و به بازار عرضه کنیم.

سلیمانی ادامه داد: به جز این دو محصول، محصول دیگری از شرکت سایپا در راه است. خودروی اطلیس نیز که یک محصول کراس بر پایه پلتفرم‌های خودروهای ساینا و کوییک است، جایگزین تیبا خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه یکسال از توقف تولید خودرو پراید می گذرد، افزود: «پراید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی نماد شرکت سایپا شده بود و تهدیدها و تخریب هایی برای برند سایپا و حتی صنعت خودرو به دنبال داشت».

سلیمانی در ادامه گفت: «منتقدان داخلی و رسانه‌های خارج از کشور نیز سطح ایمنی و تکنولوژی پراید را دستاویزی برای زیر سوال بردن خودروسازی کشور قرار داده بودند؛ از این رو توقف تولید این خودرو یکی از نخستین برنامه‌هایی بود که در سایپا در دستور کار خود قرار داد».

او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که با توجه به قیمت گذاری دستوری، تولید هر دستگاه پراید از لحاظ مالی برای سایپا ضرر را به همراه داشت به طوری که گزارش‌های مالی نشان میدهد اگر تولید پراید ادامه پیدا میکرد، در یکسال گذشته ۲۳۰۰ میلیارد زیان بیشتر برای سایپا به همراه داشت. از آنجایی که پراید سهم بزرگی از تیراژ و فروش این شرکت را گرفته بود، نگرانی‌هایی در خصوص توقف تولید این خودرو وجود داشت که با تلاش مدیران و کارکنان این شرکت در کمتر از دو ماه محصولات جدید جایگزین پراید را مشخص کرد و در پایان سال ۹۹ شاهد بودیم که سایپا بدون پراید نسبت به سال ۹۸ افزایش تولید را تجربه کرد.

سیدجواد سلیمانی در ادامه به تولید و عرضه محصول جدید شاهین نیز اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته خودروهایی به عنوان محصول داخلی تولید و عرضه شد اما بیشتر آنها نتیجه تغییر اندکی در طراحی یا امکانات خودروهای غیرایرانی بود اما شاهین محصولی است که از صفر تا صد طراحی و تولید آن کاملا داخلی و متعلق به گروه خودروسازی سایپا است. خودروی شاهین با تکنولوژی به روز و استانداردهایی که امکان عرضه آن به بازارهای صادراتی را فراهم کرده و با کمترین ایراد تولید و با استقبال قابل توجه به در بازار عرضه شد.

خودروی سایپا شاهین

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گزارش خود به سهامداران از رفع مشکلات در حوزه تولید خودروهای تجاری در شرکت های زامیاد و سایپا دیزل خبر داد و در ادامه اضافه کرد: تولید وانت زامیاد که همه آن را با نام نیسان آبی می‌شناسند نیز تا پایان سال متوقف و محصول پادرا پلاس با توان فنی و امکانات به روز جایگزین آن خواهد شد. همچنین پروژه تولید اتوبوس‌های برقی و دیزلی نیز در این دو شرکت آغاز و قراردادهای خوبی نیز در راستای آن منعقد شده و به زودی توان تولید خودروهای تجاری سایپا نیز احیا خواهد شد.

سلیمانی در بخش حساب های مالی سایپا نیز اظهار کرد:

در سه ماه نخست سال ۹۹ سایپا از زیان خارج و به سود عملیاتی نزدیک شد اما افزایش قابل توجه نرخ ارز و نهادهای تولید در کنار قیمت گذاری دستوری برنامه ریزی‌های ما را بهم ریخت و مجددا زیانده شدیم.  با تلاش های صورت گرفته در بخش های مالی و کاهش قابل توجه تعهدات ناشی از اجرای برنامه های دقیق در حوزه فروش، در سه ماه نخست امسال نیز زیانده نبوده‌ایم و اگر شاخص‌های اقتصادی تغییر نکند، امسال از زیان خارج خواهیم شد.

سلیمانی در تشریح بیشتر تلاش ها برای کاهش تعهدات اظهار کرد: در ابتدای سال ۹۸ بیش از ۵۴۰ هزار تعهد در سایپا داشتیم اما این عدد در حال حاضر به ۱۷۰ هزار تعهد رسیده که معادل چهار ماه تولید است. ضمن اینکه تعداد تعهدات معوق نیز کمی بیش از ۳ هزار دستگاه است و امیدواریم به زودی، صفر شود.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: تا پایان چهار ماه نخست سال، هیچ تعهدی برای سال ۱۴۰۱ ایجاد نکرده‌ایم که از نظر انضباط مالی امتیاز ویژه‌ای برای ما به حساب می‌آید.

گفتنی است، مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ با حضور بیش از ۷۳ درصد سهامداران صبح روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه برگزار شد و صورت های مالی به تصویب اعضا رسید.

در این مجمع، سهامداران  عملکرد مدیرعامل و اعضای هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا به ویژه در حوزه توسعه سبد محصولات را با توجه به شرایط سخت ناشی از تحریم ها و کرونا مطلوب ارزیابی کرده و خواستار پیگیری هیات مدیره برای رفع مشکل قیمت گذاری دستوری و زیان های ناشی از آن شدند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

wdwdwdwwddw

۱۴۰۰/۵/۳
باز هم آشغالی دیگر در راه است