خانهاخبار
لوازم مورد نیاز برای تعمیر موبایل

لوازم مورد نیاز برای تعمیر موبایل

یکی از پرسش های متداول افرادی که به دنبال شغل حرفه‌ای هستند این است که تعمیرات موبایل چگونه شغلی است؟ یا تعمیرات موبایل را از کجا شروع کنیم؟ در این مطلب نه تنها می‌خواهیم درباره لوازم تعمیرات موبایل صحبت کنیم، بلکه می‌خواهیم در خصوص موارد بسیار دیگری مانند درآمد تعمیرات موبایل نیز صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.
۱۴۰۰/۴/۱۴

image

 

شما می‌توانید ابزارهای لحیم کاری مانند سیم لحیم، روغن لحیم، هویه هوای گرم، هویه قلمی، نوک هویه، خمیر فلکسی، مولتی متر، دستگاه اولتراسونیک و پایه نگهدارنده را از آوازک تهیه نمایید. آوازک با بیش از 40 سال سابقه در عرصه تجهیزات الکترونیک، نماینده رسمی معتبرترین برندهای الکترونیکی و تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی است.

ابزار تعمیرات موبایل

لوازم مورد نیاز برای تعمیرات موبایل، شامل ابزارهای تعمیر بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری می‌شود که در این مطلب، عمده توجه ما به ابزارهای تعمیرات سخت افزاری است. مهم‌ترین این ابزارها شامل هیتر هوای گرم، هویه، ست پیچ گوشتی، منبع تغذیه، پنس، سیم قلع کش، خمیر قلع، روغن لحیم کاری، روغن فلکس، گیره کار، مولتی متر، دستگاه اولتراسونیک، پایه نگهدارنده، مکنده، پولکی، شابلون، دستگاه لوپ، دستگاه اولتراسونیک و ... می‌شود.

در این صفحه، درباره تمامی این ابزارها به صورت مفصل با شما صحبت می‌کنیم.

شما می‌توانید بسیاری از این ابزارها مانند هویه هوای گرم، خمیر فلکسی، سیم لحیم آساهی و روغن لحیم را از آوازک تهیه نمایید.

هیتر هوای گرم

یکی از اولین و ضروری‌ترین ابزاری که تعمیرکاران موبایل باید تهیه کنند، هیتر هوای گرم است. با استفاده از این ابزار، می‌توان دقت را در زمان تعمیر افزایش داد. به این دستگاه هویه هوای گرم یا بلوور نیز گفته می‌شود.

هر هیتری برای این کار مناسب نیست و بهتر است در زمان خرید به مواردی نظیر مدت زمان داغ شدن المنت هیتر، نازل هیتر، پرتاب باد و توانایی کنترل حرارت هیتر و هویه توجه نمایید. پیش از آنکه استفاده از هیترها متداول شود، از هویه به عنوان لوازم تعمیرات موبایل حرفه ای استفاده می‌شد که مشکلات خاص خود را داشت.

از آنجایی که در زمان کار بر روی بردها، درجه حرارت هویه‌ها حدودا مابین 250 تا 350 درجه است، اصول ایمنی باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

این محصول از یک دسته هیتر و یک دستگاه مرکزی تشکیل شده است. کمپرسور کار تولید باد را انجام می‌دهد و المنت حرارتی نیز که در دسته هیتر قرار دارد، دما تولید می‌کند.

مهمترین کاربرد هویه هوای گرم به عنوان ابزار تعمیر موبایل، کار با بردهای SMD است. قطعات SMD قطعاتی کاملا مسطح محسوب می‌شوند که برای اتصال بردها نیازی به پایه سیمی ندارند. اصلاح اتصال پایه‌ها، اصلاح قطعاتی که به درستی در جایگاه خود مونتاژ نشده‌اند، مونتاژ کوچکترین قطعات SMD، مانند خازن‌ها و مقاومت‌ها و بالا بردن استحکام اتصال قطعات ضعیف از جمله دلایلی است که از هویه هوای گرم به عنوان یکی از ابزارهای تعمیرات موبایل استفاده می‌شود.

 

هویه

هویه یک ابزار لحیم کاری پر کاربرد است که اغلب برای تعمیرات به کار می‌رود. اگر در فرآیند تعمیر، نیاز به تعویض یک قطعه یا ظریف کاری داشته باشید، استفاده از هویه‌های با توان متغیر به شما توصیه می‌شود.

از جمله هویه‌هایی که به عنوان لوازم تعمیرات موبایل استفاده می‌شود می‌توان به هویه SMD دوبل و هویه قلمی اشاره کرد. از هویه SMD دوبل، برای برداشتن قطعاتی مانند سلف، مقاومت، دیود و خازن استفاده می‌کنند.

image

 

 

نکته مهم در هنگام استفاده از این هویه این است که فقط قطعاتی را می‌توانید با آن تعویض کنید که دو پایه دارند و برای تعویض قطعاتی با پایه‌های بیشتر نمی‌توان از آن استفاده نمود. دو نوع هویه قلمی نیز به عنوان ابزار تعمیر موبایل استفاده می‌شود، هم هویه قلمی معمولی و هم هویه قلمی قابل تنظیم (SMD). از مدل قابل تنظیم این هویه می‌توان برای ظریف‌کاری‌هایی مانند انجام لحیم قطعات ریز و پایه‌ها استفاده نمود. هویه معمولی قلمی نیز می‌تواند مناسب برای انجام کارهایی مانند لحیم کاری پایه نگهدارنده سوکت شارژ استفاده کرد.

نوک هویه

نوک هویه، انواع مختلفی دارد. مانند نوک هویه سر صاف، سرکج، تبری، T شکل، چاقویی (کاتری)، ماتیکی و ....

اما از کدام یک از آن‌ها می‌توان برای تعمیر قطعات SMD و تلفن همراه استفاده کرد؟ مهم‌ترین موردی که باید در هنگام خرید این وسیله به آن توجه کنید، ضخامت آن است. ممکن است در روند کار به نوک هویه مفتولی یا سرکج احتیاج پیدا کنید. برخی از انواع هویه، چندین نوک دارند که خرید و استفاده از آن‌ها برای شما بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. در صورتی که از نوک هویه باکیفیت استفاده کنید می‌توانید برای مدت‌ها از آن استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما، خرید نوک هویه آلمانی یا ژاپنی اصل است.

هر نوک هویه‌ای ممکن است نیاز به احیا داشته باشد، برای این کار توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از سیم ظرفشویی استفاده نکنید. برای این کار باید از تمیزکننده نوک هویه و رفرشر نوک هویه (احیاکننده) استفاده کنید تا آسیبی به سر هویه شما نرسد.

 

روغن لحیم کاری

 

روغن لحیم را به عنوان ماده‌ای برای جلوگیری از اتصالات ضعیف در لحیم کاری به کار می‌برند. این ماده برای جلوگیری از اکسیداسیون در فرآیند لحیم کاری استفاده می‌شود و می‌تواند مانع تشکیل پیوند متالورژی شود. پیش از لحیم کردن باید محل اتصال را آغشته به روغن لحیم کرد. در صورتی که از سیم لحیم روغن دار استفاده کنید، دیگر نیازی به استفاده از روغن لحیم نیست.

سیم لحیم

قیمت سیم لحیم بسته به برند تولید کننده و کیفیت آن متفاوت است. شما می‌توانید سیم لحیم ارزان و باکیفیت را از آوازک تهیه کنید. این محصول در ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شود و برای تعمیر موبایل، استفاده از نوع نازک آن متداولتر است. خرید بسته‌های کیلویی بیشتر مقرون به صرفه است.

 

خمیر قلع

خمیر قلع که این روزها در بعضی موارد جایگزین روغن لحیم شده است، در لحیم کاری قطعات SMD کاربرد زیادی دارد. در صورتی که بخواهید از هویه هوای گرم برای لحیم کاری قطعات SMD استفاده نمایید، نمی‌توانید از سیم لحیم استفاده کنید و بهترین کار استفاده از خمیر قلع است.

خمیر فلاکس یا همان خمیرفلکسی نیز ماده دیگری است با همان خواص روغن لحیم که مناسب برای مقابله با اکسیداسیون روی فیبر مدار چاپی و پایه قطعات است. زمانی که خمیر فلاکس با قلع تماس پیدا می‌کند، یک شکل کروی به آن می‌دهد و علاوه بر بالابردن کیفیت اتصالات و بهبود ظاهر، تحمل گرمایی قطعات را نیز بالا می‌برد و به همین دلیل ریسک سوختن قطعات را نیز کاهش می‌دهد.  

سیم قلع کش

از سیم قلع کش، که نوعی سیم مسی بافته شده است برای برداشتن قلع اضافه بر روی بردهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. این سیم، کاربرد بسیار زیادی در تعمیرات موبایل دارد، هم در جابجایی قیمت و هم در ترمیم قطعات. درواقع زمانی که می‌خواهیم قطعات را از روی برد برداریم، باید قلع را نیز به طور کامل از آن برداریم که این فرآیند به سادگی توسط سیم قلع کش انجام می‌شود.

از طرفی دیگر، ممکن است در زمان لحیم کاری، اشتباهاتی انجام شود و پایه‌های قطعات برد به یکدیگر متصل شوند (به اصطلاح پل پایه‌ای به وجود می‌آید). در صورتی که با مشکل پل پایه‌ای مواجه شویم، موبایل به درستی کار نمی‌کند و تعمیرکاران از طریق سیم قلع کش، محل را ترمیم کرده و قلع اضافی را از محل پاک می‌کنند.  

پایه نگهدارنده

داشتن پایه نگهدارنده شاید ضروری به نظر نرسد اما با داشتن آن هم سرعتتان بالا می‌رود و هم از خراب شدن و آسیب رسیدن به دستگاه (به دلیل حرکت برد و گوشی) جلوگیری می‌کند.

پنس

در صورتی که نیاز به تعویض قطعه‌ای در موبایل باشد، به پنس احتیاج داریم. پنس‌هایی که به عنوان لوازم تعمیرات موبایل از آن‌ها استفاده می‌شود، ضد مغناطیس هستند و الکتریسیته ساکن دست را نیز انتقال نمی‌دهند. (در این گونه موارد بهتر است از پابند و دست‌بند ارت استفاده کرد که الکتریسیته ساکن بدن را تخلیه می‌نماید).

 

منبع تغذیه

برای تست برد گوشی از ابزاری به نام منبع تغذیه استفاده می‌کنیم. منبع تغذیه‌ای که برای این تست‌ها مورد نیاز است، باید امکان تنظیم جریان داشته باشد. بهتر است از مدل جریان ثابت به عنوان ابزار تعمیرات سخت‌افزار موبایل استفاده نکنید، چون ممکن است جوابگوی کارتان نباشد.

عملکرد منبع تغذیه مانند باتری است و در دو نوع آنالوگ و دیجیتال به بازار عرضه می‌شود که خرید نوع دیجیتال بهتر است. در کار تعمیرات تلفن همراه و گوشی‌های هوشمند، می‌توانید خرید منبع تغذیه 15 ولت 2 آمپری کافیست اما اگر نیاز دارید تا از این دستگاه، برای موارد دیگر استفاده نماید، می‌توانید از مدل‌هایی خریداری کنید که 30 ولت و 5 آمپر هستند و یا 40 ولت 5 آمپر.

 

مولتی متر

از جمله لوازم تعمیرات موبایل حرفه ای که بیشتر برای عیب‌یابی از آن استفاده می‌کنند می‌توان به مولتی متر اشاره کرد. مولتی مترها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال به بازار عرضه می‌شوند که نوع آنالوگ آن قدیمی‌تر اما ارزان‌تر است اما اغلب افراد از نوع دیجیتال آن که امکانات بیشتری ارائه می‌دهد، استفاده می‌کنند. با استفاده از این ابزار می‌توان مقاومت، خازن، دیود، ترانزیستور، ولتاژگیری باتری و ارتباط میان دو نقطه را تست نمود.

ست پیچ گوشتی

برای باز و بسته کردن گوشی به ست پیچ گوشتی نیاز دارید. برای این کار از آچارهای سری T4، T5، T6 و T8 استفاده می‌شود. برخی از پیچ گوشتی‌ها، سر قابل تعویضی دارند که ممکن است سریعا خراب شوند، بنابراین ما به شما استفاده از آن‌ها را پیشنهاد نمی‌دهیم اما استفاده از پیچ گوشتی هایی که خاصیت آهنربایی دارند بسیار مناسب است.

برای باز کردن گوشی‌های آیفون، به آچار آیفون نیاز دارید. آچار چهارسو برای باز کردن همه گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آچار T6 و T5 مناسب برای گوشی‌های ساده و قدیمی است. آچار 2 سو برای بعضی از پیچ‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و آچار 3 سو (آچار آیفون 7) برای باز کردن یکی از پیچ‌های آیفون 7.

دستگاه لوپ

لوپ دستگاهی شبیه میکروسکوپ است و عملکردی شبیه ذره بین دارد. از آنجایی که اجزای داخلی موبایل‌ها بسیار کوچک هستند با استفاده از دستگاه لوپ تعمیرات موبایل می‌توان این اجزا را به صورت زوم شده و با ابعاد بسیار بزرگتر ببینید. این دستگاه به شکل آنالوگ و دیجیتال به بازار عرضه می‌شود و بدون آن دقت تعمیر شما بسیار بسیار پایین خواهد بود. لوپ‌های دیجیتال، تاخیر زمانی دارند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها زیاد توصیه نمی‌شود.

دستگاه اولتراسونیک

دستگاه اولتراسونیک یا برد شور از دیگر تجهیزات و ابزار لازم برای تعمیرات موبایل است. معنی لغوی اولتراسونیک، فرا صوت است، دلیل نامگذاری این دستگاه، این است که از طریق امواج فراصوت، مایع داخل آن را به ارتعاش می‌آورند و آن را گرم می‌کنند.

 ارتعاشات دستگاه (اغلب 40 کیلوهرتز)، سبب ایجاد ارتعاش در قطعه می‌شود و باعث جدا شدن اکسیدها و آلودگی‌ها از قطعات و آی سی می‌شود. شستشوی بردهایی که به تازگی مونتاژ شده‌اند، شسته شدن مادربوردهایی که به خاطر نفوذ مایعات خراب شده‌اند و قطعات و بوردهای الکترونیکی که با آلودگی‌ها و گرد و خاک‌ها مختل شده‌اند نیاز به اولتراسونیک دارند.

برای استفاده از این دستگاه، نیاز به الما (یک نوع محلول خاص) دارید و پس از انجام شستشو نیز توجه کنید که نباید  هیچ گونه رطوبتی در قطعات باقی بماند. (پس از انجام عملیات، قطعات بورد باید با آب مقطر شسته شده و با کمپرسور باد به صورت کامل خشک شود).

شابلون تعمیرات موبایل

شابلون تعمیرات موبایل یا شابلون آی سی از جمله تجهیزات تعمیر موبایل است که برای تعویض آی سی و ریبال پایه آی سی از آن استفاده می‌شود. آی سی ها برای کاهش وزن و اندازه، اشکال متفاوتی دارند و به همین علت، شابلون آن‌ها نیز در اندازه‌های مختلف طراحی و به بازار عرضه می‌شوند.

در صورتی که ارتباط برد و پایه‌های آی سی قطع شود باید تعویض و یا ترمیم شود. دلایل زیادی ممکن است تعمیرکار موبایل را به شابلون زدن وادار کند: آب خوردن، ضربه و جابجایی، تعویض آی سی.

چسب ضدآب

یکی از مهمترین تجهیزات تعمیر موبایل، چسب ضدآب است. از این چسب برای چسباندن تاچ ال سی دی و درب پشت موبایل، چسباندن و بستن قطعات مختلف و ... استفاده می‌شود.

نقشه دستگاه و مادربورد

برای پیدا کردن عیب تلفن همراه می‌توان از دستگاه مادر بورد استفاده نمود. می‌توانید این نقشه‌ها را در اینترنت پیدا کنید.

دستگاه جداکننده گلس از تاچ و نمایشگر

برای جدا نمودن گلس از گوشی، به دستگاه جداکننده نیاز دارید. در صورتی که می‌خواهید گلس اصلی را از صفحه نمایش‌های غیر تخت جدا نمایید، این دستگاه مناسب شما نیست. دستگاه جداکننده گلس از تاچ و نمایشگر، یک سینی تخت است که قابلیت گرم شدن دارد. شما می‌توانید این گرما را تنظیم کنید، دمای بین 80 تا 100 درجه سانتی گراد برای جدا کردن گلس، مناسب و کافیست.

یک دستگاه دیگر برای جدانمودن تاچ و نمایشگر از گلس وجود دارد که از روش فریز کردن به جای گرم کردن استفاده می‌کند. روش فریز کردن مناسب گوشی‌های تلفن همراهی است که صفحه نمایش تخت ندارند. برای استفاده از این دستگاه، تاچ و نمایشگر باید از گوشی جدا شوند و درون آن قرار بگیرند.

پس از آن درب دستگاه بسته می‌شود و دمای دستگاه تا منفی 180 درجه کم می‌شود. پس از آنکه نمایشگر یخ زد، چسب گلس، خاصیت چسبندگی را از دست می‌دهد و ریسک شکستن نمایشگر بسیار بسیار کم می‌شود.

دستگاه لمینت گلس

از دستگاه لمینت گلس برای چسباندن و پرس نمودن گلس استفاده می‌شود. این دستگاه دارای دو بخش است که بخش اول برای پرس کردن و چسباندن گلس به کار می‌رود و کاربرد بخش دوم آن از بین بردن حباب‌های زیر گلس از طریق به وجود آوردن خلا در محیط و تخلیه هوا است.

میز کار

یکی از ضروری‌ترین تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای تعمیر موبایل، میز کار استاندارد است. میز کار استاندارد برای انجام کارهای مربوط به تعمیرات، ابعاد یک در دو متری دارد. بهتر است این میز، پیشخوان داشته باشد و روی آن بتوان هویه هوای گرم، ابزار و منبع تغذیه گذاشت.

image

 

نور کافی بهتر است روی سطح میز وجود داشته باشد اما به گونه ای طراحی شود که نور بازتابانیده نشود. عایق کردن میز با سفره عایق نسوز، یک راه خوب برای جلوگیری از مشکلات است. پیشنهاد می‌کنیم  اقدام به نصب پریز چندراهی برق صنعتی و چند منظوره روی میز نمایید و به دلیل جریان کشی زیاد، برای هیتر و منبع تغذیه، یک سه راهی مطمئن نصب کنید.

مکنده

برخی اوقات برای جدا نمودن صفحه نمایش از برد گوشی از دستگاه مکنده استفاده می‌شود.

پولکی

 قطعه فلزی یا پلاستیکی ظریفی است که از آن برای جدا کردن قاب و بازکردن آن استفاده می‌کنند.

دیگر انواع لوازم تعمیرات موبایل

بسیاری از مواردی که در بالا به آن اشاره شد، ممکن است در تمامی تعمیرات به کار شما نیاید اما برای برخی از موارد خاص می‌تواند مفید باشد. اما آیا لازم است در ابتدای کار، همه آن‌ها را خریداری کنید؟ خیر! اما سعی کنید هر آنچه را که خریداری می‌کنید باکیفیت باشد تا نیاز به هزینه مجدد برای خرید آن نداشته باشید. یکی از سوالاتی که افراد می‌پرسند که آیا خرید ست تعمیرات موبایل بهتر است یا بهتر است هر کدام از این موارد را جداگانه تهیه کنیم؟ پیشنهاد ما خرید جداگانه این تجهیزات است. چرا که برای مثال، خرید ابزار لحیم کاری از نمایندگی‌های معتبر می‌تواند هزینه خرید شما را به شدت کاهش دهد.

در اینجا لیست برخی دیگر از وسایل مورد نیاز برای تعمیرات را برای شما نوشته‌ایم: اسپری فریز، شلنگ نسوز، انبردست، کف چین، تینر 10000، اسفنج نسوز، اسیلوسکوپ، انواع پیچ گوشتی معمولی، قاب بازکن کوچک فلزی، حلال چسب ال سی دی، دم باریک، چسب نسوز، اسپری چسب، اسپری خشک، احیاکننده نوک هویه، تمیزکننده نوک هویه، اسپاتول فلزی، خمیر سیلیکون، ست آچار ستاره‌ای، کشوی مخصوص نگهداری از قطعات الکترونیک، شلنگ نسوز، سیم لاکی، گیره برد و چسب ۱۲۳.

 

هزینه خرید ابزار تعمیر موبایل

در صورتی که به دنبال کار پردرآمدی هستید که نیاز به هزینه زیادی نداشته باشد، شغل تعمیرات موبایل می‌تواند مناسب شما باشد. بسیاری از افراد بدون اینکه در ابتدای کار، دفتر یا کارگاهی را اجاره کنند و یا بدون آنکه ابزارهای پیچیده را خریداری نمایند، کار خود را آغاز کرده و پس از مدتی آن را گسترش می‌دهند.

از آنجایی که استفاده از گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان رایج است و تقریبا همه افراد از آن استفاده می‌کنند نیاز به تعمیرات موبایل نیز رشد روزافزونی داشته است.

ما توصیه می‌کنیم برای افزایش درآمد از طریق تعمیرات موبایل، سعی کنید،  علاوه بر تسلط کافی به تعمیرات سخت افزاری، خود را در زمینه مشکلات نرم‌افزاری نیز به روز نگه دارید تا بتوانید اعتماد و اطمینان مشتریان را بیشتر به سوی خود جلب کنید.

سخن آخر

در صورتی که نیاز به خرید ابزار تعمیرات موبایل ارزان هستید، فروشگاه اینترنتی آوازک یک گزینه مناسب برای شماست. در فروشگاه اینترنتی آوازک می‌توانید تمامی ابزارهای لحیم کاری مانند هویه هوای گرم، هویه قلمی، سیم و روغن لحیم، قلع کش، المنت و نوک هویه، مولتی متر، منبع تغذیه و ... را با بهترین قیمت خریداری نمایید.

در صورتی که نیاز به مشاوره خرید دارید کافیست با شماره 02191016050 تماس بگیرید تا کارشناسان ما به صورت رایگان شما را راهنمایی کنند.

ما مفتخریم توانسته‌ایم پس از سال‌ها فعالیت، نمایندگی برندهای معتبر مانند ارسا آلمان، گات ژاپن، یاکسون، گرداک، ولر و ... را به دست آورده و بتوانیم بدون واسطه، نیازهای مشتریان خود را برطرف نماییم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)