خانهاخبار
با قابلیت‌ها و تاریخ عرضه ColorOS 11 آشنا شوید

با قابلیت‌ها و تاریخ عرضه ColorOS 11 آشنا شوید

در نسخه جدید پلتفرم ColorOS با ویژگی‌های جدیدی روبرو هستیم.
۱۳۹۹/۱۱/۲۸

کمپانی اوپو به عنوان یکی از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در دنیا به حساب می‌آید که در سال‌های جاری، توجه ویژه‌ای به مارکت کشورهای اروپایی کرده است. در نیمه دوم سال گذشته میلادی (2020) میزان فروش محصولات اوپو در کشورهای اروپایی حدودا 41 درصد نسبت به سال گذشته‌اش افزایش پیدا کرد و فروش جهانی آن نیز تقریبا با نرخ مثبت 10 درصدی روبرو شد.

پرچمداران این کمپانی در کنار سایر شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی نامی برای خود دست و پا کردند. از آن جا که محصولات اوپو هم اینک در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا مهندسان و طراحان این کمپانی چینی دست به کار شده و تغییراتی را در هسته سیستم عامل اختصاصی خود با نام ColorOS ایجاد کرده‌اند. ColorOS 7.0 که در اوایل سال جاری به همراه Find X2 Pro عرضه شد، از ظاهری مدرن و ویژگی‌های بصری جذابی برخوردار بود و حالا طراحان اوپو قصد دارند تا ColorOS 11 را بر اساس اندروید 11 طراحی و توسعه دهند.

مسئولان اوپو اعلام کردند که برای سازگاری بیشتر با گوگل، نسخه‌های 8، 9 و 10 را فراموش کرده و به صورت مستقیم، به سراغ کالر او اس 11 می‌روند. به این ترتیب کاربران این پلتفرم به راحتی متوجه خواهند شد که هر نسخه از این سیستم عامل، بر اساس کدام ورژن اندروید طراحی و توسعه یافته است.

در ColorOS 11 شاهد قابلیت‌ها و امکانات جدیدی هستیم که حاصل همکاری اوپو و گوگل است، اما طراحان این شرکت چینی سعی کرده‌اند تا سلایق و اعتبار شرکت خود را حفظ کرده و این قابلیت‌ها را همگام با سیاست‌های خود شخصی سازی نمایند.

امکانات جالبی به صورت اختصاصی توسط طراحان اوپو برای کاربران در نظر گرفته شده است که در ادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. سیستم عامل ColorOS در حال حاضر در سراسر جهان، حدودا 370 میلیون کاربر را به خود اختصاص داده است و همین موضوع باعث شده تا مسئولان OPPO دست از تلاش برنداشته و بهترین امکانات را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

اضافه شدن کلیه قابلیت‌های اندروید 11 به ColorOS 11

image

 

گوگل در اندروید 11، امکانات و ویژگی‌های جدیدی را اضافه کرد که تمامی آن‌ها، در نسخه جدید کالر او اس 11 نیز دیده می‌شوند. حالت Conversations در ابتدای منوی نوتیفیکیشن‌ها، حباب‌های چت و منوی جدید Power برای دسترسی به لوازم منزل از طریق سیستم خانه هوشمند، از جمله این قابلیت‌ها به حساب می‌آید.

امکانات امنیتی و حریم شخصی نیز به صورت کامل در دسترس قرار گرفته‌اند. به این ترتیب شما می‌توانید تنها با یک بار اجازه دادن، دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به دوربین، میکروفون و لوکیشن را به آن‌ها بدهید. همچنین قابلیت دسترسی محدود اپلیکیشن‌ها به فایل‌ها نیز فراهم شده است و اپلیکیشن‌ها دیگر امکان دسترسی به تمامی فایل‌های شما را نخواهند داشت. امکان ریست شدن خودکار دسترسی‌ها برای اپلیکیشن‌هایی که به مدت طولانی از آن‌ها استفاده نکرده‌اید، از جمله امکانات دیگر ColorOS 11 به حساب می‌آید.

اوپو همچنین قابلیت‌های جدیدی مانند Private System در حوزه امنیت را به این سیستم اضافه کرده‌ است. این قابلیت یک اکانت کاربری دوم را در گوشی هوشمند شما ثبت کرده و اپلیکیشن‌ها و اطلاعات اختصاصی خود را در آن ذخیره می‌کند. برای ورود به این اکانت Private باید از رمز عبور یا اثر انگشت دیگری استفاده نمایید. این موضوع سبب می‌شود که اطلاعات شخصی و کاری شما از یکدیگر مستقل باشد. این قابلیت از ماه نوامبر سال جاری میلادی، در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

اوپو امکانات بهینه سازی شگفت انگیزی را برای نسخه جدید پلتفرم کالر او اس در نظر گرفته است که به کمک آن، استفاده از حافظه به اندازه 45 درصد افزایش یافته و حدودا 32 درصد افزایش نرخ پاسخ را مشاهده خواهید کرد. به این ترتیب نمایشگر دستگاه برای برخورداری از نرخ نوسازی بالا کاملا آماده خواهد شد.

حالت دارک مود با قابلیت شخصی سازی

image

 

دارک مود بیش از یک سال است که به سیستم عامل اندروید اضافه شده است و حالا کمپانی اوپو، امکانات شخصی سازی قابل توجهی را برای آن در نظر گرفته است. در سیستم عامل ColorOS 11، امکان انتخاب سه حالت رنگی برای Dark Mode وجود دارد:

  • Enhanced
  • Medium
  • Gentle

حالت پیش فرض همان Enhanced است که با پس زمینه مشکی همراه خواهد بود. در حالت مدیوم، رنگ‌های نسبتا روشن تری را شاهد خواهیم بود و در حالت Gentle، رنگ‌های تیره به سمت خاکستری خواهند رفت.

رابط کاربری به صورت خودکار، رنگ بندی سیستم عامل را بر اساس مورد انتخاب شده در نظر خواهد گرفت و اگر طرفدار حالت پیش فرض Dark Mode نیستید، می‌توانید یکی از دو گزینه دیگر را انتخاب و برای گوشی هوشمند خود در نظر بگیرید.

امکان انتخاب بکگراند، رینگتون و استایل دلخواه برای AOD

image

 

در راستای شخصی سازی بیشتر، اوپو امکاناتی مانند موارد عنوان شده در این قسمت را برای کاربران در نظر گرفته است:

  • طراحی والپیپر اختصاصی
  • طراحی تم اختصاصی
  • طراحی رینگتون اختصاصی
  • طراحی آیکون‌های اختصاصی
  • طراحی پترن‌های دلخواه برای Always-on Display

برای طراحی یک بکگراند بی نظیر، تمام کاری که باید انجام بدید، آپلود یک تصویر است. به این ترتیب الگوریتم‌های اختصاصی اوپو این تصویر را به صورت خودکار آنالیز کرده و یک تصویر پس زمینه جذاب را برای شما در نظر می‌گیرد.

ترجمه سریع متن به کمک قابلیتی جدید

image

 

در ColorOS 11 شما می‌توانید به کمک یک جسچر سه انگشته، محتوای نمایش داده شده روی صفحه گوشی هوشمند خود را به آسانی و در سریع ترین زمان ممکن به زبانی دیگر ترجمه کنید. ساز و کار این روش به این صورت است که از محتوای صفحه نمایش یک اسکرین شات گرفته شده، به Google Translate تحویل داده شده و متن ترجمه شده در اختیارتان قرار می‌گیرد. اوپو اعلام کرده است که این ویژگی حاصل همکاری با شرکت گوگل بوده و نیازی نیست تا برای ترجمه، وارد اپلیکیشن یا وب سایت Google Translate شوید.

دوام بیشتر باتری با حالت Super Power Saving Mode

image

 

سیستم عامل ColorOS 11 به صورت پیش فرض با حالت ذخیره باتری همراه است که عملکرد آن نیز شگفت انگیز به نظر می‌رسد. اما قابلیت Super Power Saving Mode این موضوع را دوچندان کرده و سیستم مصرف باتری را وارد فاز جدیدی می‌کند. در این حالت تنها شش اپلیکیشن قادر خواهند تا با حالت عادی به کار خود ادامه و بقیه موارد در محیط سیستم عامل به حالت غیر فعال درمی‌آیند.

به این ترتیب حتی اگر شارژ باتری گوشی هوشمند شما در وضعیت بدی قرار گرفته، می‌توانید با فعال کردن این ویژگی، مدت زمان بیشتری با گوشی هوشمند خود کار کنید. به گفته مقامات اوپو، اپلیکیشن واتس اپ حتی در صورتی که درصد باتری اسمارت فون شما روی 5 درصد باشد، پس از روشن کردن این حالت حدودا 90 دقیقه در اختیار شما خواهد بود.

قابلیت Battery Guard نیز باعث می‌شود تا باتری گوشی هوشمند شما دوام بیشتری داشته باشد. به این ترتیب 80 درصد ابتدایی به صورت عادی شارژ شده و 20 درصد باقی مانده، پیش از این که از خواب بیدار شوید شارژ می‌شود.

اگر این ویژگی برای شما آشنا به نظر می‌رسد، باید بدانید که این قابلیت پیش‌تر روی خانواده وان پلاس 8 دیده شده بود و حالا اوپو، آن را به ColorOS 11 آورده است.

پنجره‌هایی شناور برای مولتی تسکینگ بهتر

image

 

وجود پنجره‌های شناور روی صفحه نمایش، یکی از بهترین روش‌ها برای انجام چند کار به صورت همزمان است. اوپو نام این قابلیت را FlexDrop گذاشته است و به شما این امکان را می‌دهد تا پنجره‌های مربوط به اپلیکیشن‌ها را در سایزهای کوچک‌تر مشاهده کرده و به این ترتیب بتوانید چند کار را به صورت همزمان انجام دهید. این پنجره‌ها در صورت تمایل، امکان تبدیل شدن به صورت فول اسکرین را نیز دارا هستند. سامسونگ این قابلیت را در OneUI 2.0 و شیائومی نیز در MIUI 12 گنجانده است. این ویژگی در حال حاضر در دسترس نبوده و از ماه اکتبر، با ارائه یک آپدیت جدید در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

ریلکس شدن با OPPO Relax 2.0

image

 

اوپو ریلکس با صداهایی آرامش بخش، فکر و ذهن شما را تخلیه می‌کند. مشارکت اوپو با Music City باعث شده تا صداهای سطح شهرهای توکیو، بانگکوک و ریکجاویک به این اپلیکیشن راه پیدا کرده و در اختیار کاربر قرار گیرد. همچنین امکان انتخاب صداهای اختصاصی بر اساس نیازهای شما نیز فراهم شده است.

تاریخ رونمایی از نسخه آزمایشی

نسخه پابلیک بتای ColorOS 11 هم اینک برای محصولات زیر در دسترس است:

  • سری Finx X2
  • Reno 3
  • Reno 4 Pro 5G

مانند سایر کمپانی‌ها، اوپو نیز آپدیت اندروید 11 را ابتدا برای آخرین محصولات خود ارائه کرده است. در حالی که ColorOS 11 هم اینک به صورت آزمایشی در اختیار کاربران قرار گرفته است، اما این نسخه بر اساس ورژن پایدار اندروید 11 طراحی و توسعه یافته است.

نکته حائز اهمیت ماجرا اینجاست که اوپو این نسخه آزمایشی را در مارکت‌های اروپایی عرضه نکرده و تنها در کشورهای زیر، در دسترس کاربران قرار گرفته است:

  • هند
  • اندونزی
  • تایلند
  • مالزی
  • چین

به دلیل محدودیت‌ها و قوانین GDPR، امکان ارائه نسخه بتا در مارکت‌های اروپایی فراهم نیست. اما مطمئنا نسخه عمومی آن، در دسترس افراد ساکن در این کشورها قرار می‌گیرد.

سیستم عامل ColorOS 11 توسط کدام محصولات پشتیبانی می‌شود؟

image

 

اوپو در نظر دارد تا کالر او اس 11 را برای 28 محصول خود عرضه کند. گوشی‌های هوشمند اعلام شده در لیست زیر، در تاریخ های اعلام شده امکان دریافت نسخه آزمایشی را خواهند داشت:

  • از 14 سپتامبر 2020: Find X2، Find X2 Pro، Find X2 Pro Lamborghini Edition
  • از 30 سپتامبر 2020: Reno 3 4G، Reno 3 Pro 4G و F17 Pro
  • از اکتبر 2020: Reno 4 Pro 5G
  • از نوامبر 2020: Reno 4 5G و Reno 4 Pro 4G
  • از دسامبر 2020: Reno 4 4G، F11، F11 Pro، F11 Pro Avengers Edition، A9، A92، A72 و A52
  • از سه ماهه اول 2021: Reno 10X Zoom، Reno 2، Reno 2F، Reno 2Z، Reno 3 Pro 5G، A91 و F15
  • از سه ماهه دوم 2021: Reno، Reno Z، A5 2020 و A9 2020

هنوز اطلاعاتی در مورد عرضه نسخه پایدار و عمومی کالر او اس 11 در دسترس نیست. همزمان با اعلام این خبر، شما را در جریان خواهیم گذاشت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)