خانهاخبار
هرآن‌چه باید درباره فیلم سینمایی Dune بدانید

هرآن‌چه باید درباره فیلم سینمایی Dune بدانید

فیلم سینمایی Dune جدیدترین اثر دنی ویلنوو اقتباسی از کتاب معروف ژانر علمی تخیلی موسوم به «تل‌ماسه» است که تا چند ماه دیگر اکران می‌شود.
۱۳۹۹/۶/۲۲

کارگردان مشهور سینما و تلویزیون، دیوید لینچ، قبلا در سال ۱۹۸۴ اقتباسی از رمان Dune را روی پرده سینما برده بود، ولی اثر جدید دنی ویلنوو ارتباطی به آن فیلم ندارد. این فیلم اقتباسی گران قیمت از نیمه نخست رمانی به همین نام نوشته فرانک هربرت است که از بهترین آثار علمی تخیلی تاریخ به حساب می‌آید. به‌تازگی تریلری از این فیلم منتشر شده و به همین مناسب می‌خواهیم نگاهی مختصر به اطلاعات موجود درباره Dune داشته باشیم.

فیلم سینمایی Dune مطابق اعلام قبلی قرار است در تاریخ ۱۸ دسامبر مصادف با ۲۸ آذر اکران شود. با این حال، احتمال داده می‌شود که همه‌گیری ویروس کرونا اکران این فیلم را به تاخیر بیندازد. Dune در مجارستان و اردن فیلم‌برداری شده و کار تولید آن پارسال به پایان رسیده است. منتها فرآیند طولانی اعمال جلوه‌های میدانی در مرحله پساتولید باعث شده این فیلم هنوز برای پخش آماده نباشد.

image

بازیگران اصلی فیلم تیموتی شالامه، اسکار آیزاک، ربکا فرگوسن، جاش برولین، استلان اسکارزگارد، دیو باتیستا، زندایا، جیسون موموآ، خاویر باردم و شرون دانکن بروستر هستند. Dune به‌معنای «تل‌ماسه» توسط دنی ویلنوو کارگردانی می‌شود که پیش‌تر آثار درخشانی مثل Arrival و Blade Runner 2049 را کارگردانی کرده است.

فیلم‌نامه این اثر با همکاری اریک راث، جان اسپیتز و خود ویلنوو نوشته است. هانس زیمر موسیقی متن این فیلم را ساخته و برای حضور در این پروژه مجبور به انتخاب میان جدیدترین اثر کریستوفر نولان یعنی Tenet و Dune بوده است.

تل‌ماسه اثری در ژانر اپرای فضایی است که ما را به ۱۰ هزار سال بعد می‌برد. داستان این فیلم در عصر یک پادشاهی فئودالی رقم می‌خورد که با نام امپریوم شناخته می‌شود. پل تنها پسر دوک لئو آتریدس است که باید به نبرد بارون هارکونین شرور برود و در عین حال برای حفظ زندگی خود در سیاره نامهربان آراکیس تقلا کند. آراکیس پوشیده از تل‌ماسه و میزبان کرم‌های ماسه‌ای غول‌آساست.

image

فیلم سینمایی Dune با ورود پل و خانواده‌اش به آراکیس شروع می‌شود. آن‌ها وظیفه سخت مدیریت استخراج مهم‌ترین ماده جهان هستی یعنی ملانژ را برعهده می‌گیرند. ملانژ دارویی یکتاست که نه تنها باعث افزایش طول عمر می‌شود و از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند بلکه امکان سفرهای فضایی با سرعت بالاتر از نور را به وجود می‌آورد.

پل با رسیدن به آراکیس قدرت‌هایش را به نمایش می‌گذارد و به‌عنوان ناجی ساکنان بومی آراکیس شناخته می‌شود. او همراه با بومیان آراکیس به دنبال سرنگونی پادشاه می‌رود تا نه تنها انتقام خودش و خانواده‌اش را بگیرد، بلکه مردم را از شر امپریوم نجات دهد.

image

فیلم سینمایی Dune محدود به یک قسمت نخواهد بود و قرار است دنباله‌هایی داشته باشد. علاوه بر این، سریالی به‌عنوان پیش‌درآمد این اثر برای سرویس HBO Max ساخته می‌شود که کارگردانی پایلوت آن را خود ویلنوو برعهده خواهد داشت. وی همچنین در نگارش فیلم‌نامه سریال همراهی می‌کند. نام این سریال The Sisterhood خواهد بود و فعلا اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست.

با توجه به کارنامه جذاب ویلنوو انتظار می‌رود که اثر جدید او اقتباسی لایق کتاب پرطرفدار «تل‌ماسه» باشد. تصمیم سازندگان این اثر برای تقسیم‌بندی کتاب نویدبخش به نظر می‌رسد و می‌تواند ما را امیدوار کند که این فیلم لایه‌های جدی‌تر و متفاوت‌تر کتاب را هدف قرار داده باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)