خانهاخبار
علم داده‌ها تا سال 2030 مانع از مرگ 6 میلیون نفر می‌شود

علم داده‌ها تا سال 2030 مانع از مرگ 6 میلیون نفر می‌شود

برنامه بنیاد راک‌فلر تحت عنوان پروژه Precision Public Health می‌خواهد با استفاده از علم داده‌ها تا سال 2030 از مرگ اجتناب‌پذیر و قابل پیش‌بینی حدود 6 میلیون نفر جلوگیری کند.
۱۳۹۸/۸/۱۴

برنامه‌ای به منظور بهبود وضعیت سلامتی کارگران که از فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی استفاده می‌کند قرار است به‌زودی راه‌اندازی شود و وعده داده که می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ جان حداقل ۶ میلیون زن و کودک را نجات دهد. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

برنامه بنیاد راک‌فلر فاز نخست خود را از امسال تا سال ۲۰۲۲ در اوگاندا و هند اجرا خواهد کرد. این برنامه تا سال ۲۰۳۰ در هشت کشور دیگری اجرا می‌شود که نیاز زیادی به این طرح دارند یا مرگ و میر مادران در آن کشورها زیاد است.

پروژه Precision Public Health که با سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری توسط بنیاد راک‌فلر و شرکای آن حمایت می‌شود، سعی دارد با استفاده از داده‌های اطلاعاتی مداخلات موثری به منظور پیش‌گیری و درمان بیماری‌های خطرناک، خصوصا برای مادران، داشته باشد.

برای مثال، این پروژه سعی می‌کند زنان باردار را با فعالان حوزه سلامت پیوند داده و مراکز درمانی را به محل اقامت مردم نزدیک کند. با این کار افراد راحت‌تر می‌توانند به بیمارستان‌ها یا متخصصانی که آموزش‌های پزشکی دیده‌اند دسترسی داشته باشند.

مدیر برنامه سلامت بنیاد راک‌فلر، مانیش بینج، می‌گوید: «بزرگ‌ترین هدف ما پایان دادن به مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قابل پیش‌گیری از جمله مالاریا، اسهال، ذات‌الریه نوزادان، بیماری‌های عفونی و حصول اطمینان از دسترسی به دریافت خدمات ضروری و اولیه است. ما می‌دانیم که کمک‌های مردمی چقدر حیاتی هستند.»

image

بینج می‌گوید توانمندسازی جوامع ضروری است تا مطمئن شویم که مردم به‌راحتی می‌توانند به خدمات درمانی باکیفیت و ارزان دسترسی داشته باشند. او اضافه می‌کند: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که مددکاران اجتماعی اطلاعات صحیح را در زمان مناسب برای افراد مناسب به کار می‌گیرند.»

او می‌گوید مداخلاتی مثل شناسایی بیماری‌ها در مراحل ابتدایی باعث می‌شود میزان شیوع مریضی‌هایی مثل وبا کاهش پیدا کند. در نتیجه ویروس‌هایی مثل ابولا نمی‌توانند قبل از آن که از منابع موجود پیشی بگیرند شیوع گسترده داشته باشند.

بنیاد راک‌فلر با کمک سازمان‌هایی مثل سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و دولت‌ها قصد دارد این پروژه را پیاده‌سازی کند. گزارشات سازمان بهداشت جهانی در ماه گذشته میلادی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۹۵ هزار زن به خاطر بارداری و زایمان جان خود را از دست داده‌اند و ۹۴ درصد این مرگ و میر در مناطقی رخ داده که منابع پایینی در اختیار داشته‌اند.

طبق اعلام بنیاد راک‌فلر، کشورهای در حال توسعه کمبودهای زیادی در حوزه علم داده دارند و این مسئله موجب گسترش نابرابری‌ها نسبت به کشورهای توسعه‌یافته می‌شود. ولی این برنامه با تحلیل داده‌ها به پیش‌بینی مشکلاتی نظیر مشکلات بهداشتی و پیش‌گیری از بیماری‌هایی مثل وبا و اسهال کمک خواهد کرد.

جین آسنگ، وزیر بهداشت اوگاندا، می‌گوید آن‌ها با به‌کارگیری اطلاعات در سطح جامعه می‌توانند به بهبود وضعیت دسترسی به خدمات درمانی در کشورشان کمک کنند. او اضافه می‌کند: «اطلاعات به ما کمک می‌کند ببینیم چه کسانی بیشترین نیاز را دارند و چه مسئولیت‌هایی برای برآورده‌سازی آن نیازها داریم. ما مشتاق همکاری با شرکای بین‌المللی، شرکت‌های فناوری و استفاده این کمک‌ها برای نجات زندگی افراد و بهبود شرایط هستیم.»

فردی سنگوبا، استادیار حوزه اقتصاد سلامت و مدیریت سیستم‌های سلامتی در دانشگاه ماکریری اوگاندا، می‌گوید تمرکز این برنامه‌ها باید بیشتر از سیستم‌های سلامت روی خود مردم باشد: «سیستم‌های سلامت مهم هستند اما زمانی می‌توانند اثرگذار باشند که مداخلات آن‌ها سلامتی مردم را بهتر کند.» به باور او اطلاعات باید به خود جوامع یعنی همان جایی برگردانده شود که نیازمند اقدامات عملی برای چالش‌های پیش روی مردم است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)