خانهاخبار
ابزار جدید اپل اکانت‌های جعلی را شناسایی می‌کند

ابزار جدید اپل اکانت‌های جعلی را شناسایی می‌کند

اپل در بخشی از رویداد چهار روزه WWDC 2019 ابزار جدیدی را معرفی کرد که برای شناسایی اکانت‌های جعلی ساخته شده است. این ابزار به توسعه‌دهندگان نشان می‌دهد که کدام اکانت‌ها ممکن است توسط بات‌ها ساخته شده باشند.
۱۳۹۸/۳/۱۶

اپل می‌گوید مشغول ساخت ابزار جدیدی به نام Real User Indicator به معنای «شاخص کاربر واقعی» است که می‌تواند تعداد بات‌هایی را کاهش دهد به صورت مخفیانه در سرویس‌های وب، موبایل و دسکتاپ اکانت‌های جدید می‌سازند.

این قابلیت در خلال رویداد Platforms State of the Union از کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC معرفی شد. Real User Indicator طراحی شده تا به دنبال رفتارهایی باشد که در بات‌ها بیشتر از انسان‌ها دیده می‌شود. این ابزار می‌تواند توسعه‌دهندگان را از رفتارهای مشکوک آگاه کند تا آن‌ها دقیق‌تر بتوانند هویت اکانت‌های جدید را بررسی کنند.

یکی از سخنگویان اپل در این مراسم روی صحنه آمد و گفت: «این ابزار برای این که ببیند رفتار دستگاه طبیعی است یا نه از هوش درون-دستگاهی استفاده می‌کند. دستگاه‌ها بدون ارسال اطلاعات مشخص و خصوصی برای اپل داده می‌فرستند. این داده‌ها با یکدیگر ترکیب شده و در هنگام ثبت اکانت با سرویس میزبان به اشتراک گذاشته می‌شوند. اکنون بسته به داده‌ای که دریافت می‌کنید، می‌توانید مطمئن شوید که کاربر یک کاربر واقعی است یا رفتار مشکوکی از سوی او وجود دارد که نیازمند بررسی‌های بیشتر است.»

در حال حاضر مشخص نیست که اپل چگونه این داده‌ها را می‌سازد، ولی می‌توانیم حدس‌هایی در این زمینه داشته باشیم. هوش درون-دستگاهی شاید به معنای این باشد که اپل بررسی می‌کند تا ببیند بعضی از فیلدها در فرآیند ثبت نام با چه سرعتی پر می‌شوند و از این طریق تشخیص دهد که عامل انسانی پشت این اتفاق بوده یا نه. علاوه بر این، مؤلفه‌های دیگری مثل سرعت تایید اکانت از طریق ایمیل می‌تواند به سیستم‌های این شرکت در تشخیص ماهیت اکانت‌های ثبت نام کمک کند.

صرف‌نظر از دقت عملکرد این سیستم، Real User Indicator می‌تواند تاثیر بزرگی بر میزان اکانت‌هایی داشته باشد که توسط بات‌ها ساخته می‌شوند و امروزه در سطح اینترنت در حال زیاد شدن هستند. اگر این ابزار مطابق هدفش عمل کند و به خوبی قادر به شناسایی رفتارهای مشکوک باشد، احتمالا شاهد انقلابی در زمینه مقابله با فعالیت اکانت‌های جعلی در سراسر فضای آنلاین باشیم. در حال حاضر بسیاری از بات‌های ساده و عادی با کمک کپچاها عملا بلااستفاده شده‌اند. اما اگر توسعه‌دهنده نداند که برای مقابله با اکانت‌های جعلی باید از این تدابیر پیشرفته استفاده کند، بات‌ها قادر خواهند بود تا بی‌سروصدا کار خود را انجام دهند.

image

مجله نیویورک در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در مقاله‌ای به صورت مفصل به این موضوع پرداخت که عنوان آن بدین شرح بود: «چه مقدار از اینترنت جعلی است؟ ظاهرا بخش عمده‌ای از آن.» نویسنده این مقاله اعتقاد داشت که ما به وضعیتی رسیده‌ایم، یا حداقل در حال نزدیک شدن به شرایطی هستیم، که از آن با نام «وارونگی» یاد می‌شود. یعنی اکثر سیستم‌های تشخیص کلاهبرداریِ شرکت‌های بزرگ فعالیت بات‌ها را با فعالیت انسان‌ها و فعالیت کاربران واقعی را با فعالیت بات‌ها اشتباه می‌گیرند.

علت این اتفاق این است که اکثر فعالیت‌ها – نظیر بازدید از صفحات، ویدیوها، نام اکانت‌ها، دیدگاه‌ها، لایک‌ها، ری‌توئیت‌ها و غیره – به جای انسان‌های واقعی از سوی ربات‌ها انجام می‌شوند. و بدون وجود قابلیتی که بتواند میان انسان‌ها و ربات‌ها تمایز قائل شود، سطح رفتارهای جعلی دائما بیشتر و بیشتر می‌شود. در این میان نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از اقتصاد اینترنت مبتنی بر سیستم‌های تبلیغاتی بزرگی می‌چرخد که اهمیتی برای این تفاوت قائل نیستند.

اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل فیسبوک و توئیتر سیستم‌های داخلیِ مبتنی بر هوش مصنوعی دارند که به طور اختصاصی برای مقابله با بات‌ها طراحی شده‌اند. با این حال برای این که درک بهتری از وسعت این فعالیت‌ها داشته باشید باید به شما بگوییم که خود فیسبوک چند وقت پیش اعلام کرد که ۲.۲ میلیارد اکانت جعلی را در یک بازه زمانی سه‌ماهه، از ژانویه تا مارس ۲۰۱۹، حذف کرده است.

اطلاعات منتشره از سوی فیسبوک نشان می‌دهند که این وضعیت دائما در حال بدتر شدن است، و با توجه به اهمیت مؤلفه‌های دخیل در این مبحث نباید از اهمیت این موضوع غافل ماند، چرا که بات‌ها می‌توانند اعمال مختلفی از اثرگذاری در فرآیندهای انتخاباتی گرفته تا انتشار اطلاعات غلط و دستکاری در کمپین‌های تبلیغاتی را به انجام برسانند.

فعلا معلوم نیست که ابزار جدید اپل چه تاثیری بر این فضا خواهد داشت. این شرکت می‌گوید Real User Indicator نه فقط در اپلیکیشن‌های iOS بلکه برای اپ‌های مربوط به watchOS, tvOS, macOS و حتی اپلیکیشن‌های تحت وب نیز کار خواهد کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)