خانهاخبار
جمع‌بندی: در رویداد توسعه‌دهندگان گوگل چه گذشت

جمع‌بندی: در رویداد توسعه‌دهندگان گوگل چه گذشت

گوگل دیشب در کنفرانس توسعه دهندگان از سرویس‌ها، ابزارها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای زیادی رونمایی کرد. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی اجمالی به رویدادهای این کنفرانس داشته باشیم.
۱۳۹۸/۲/۲۰

فیسبوک و مایکروسافت هفته گذشته با برگزاری کنفرانس‌های توسعه‌دهندگان خود به نمایش بخشی از تلاش تیم نرم‌افزاری‌شان پرداختند. حالا دیروز گوگل هم با I/O 2019 دست به اقدام مشابه‌ای زد و شماری از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.

تا پیش از آغاز این مراسم اخبار متعددی درباره محصولات گوناگون این شرکت از جمله اندروید Q و سری جدید پیکسل 3a که ارزان‌ترین میان‌رده گوگل است منتشر شده بود. این شرکت دیشب بالاخره با اخباری جذاب طرفداران خود را به وجد آورد. اگر نرسیده‌اید که اخبار را دنبال کنید، در این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی اجمالی داشته باشیم به همه چیزهایی که در مراسم I/O 2019 توسط گوگل معرفی شد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) نقش مهمی در اکثر مراسم‌های مهم شرکت‌های تکنولوژی ایفا می‌کند، و مراسم دیشب گوگل هم از این قاعده مستثنی نبود. گوگل حدود ۶ ماه پیش اعلام کرد که قصد دارد ۲۵ میلیون دلار را به ۱۲ برنده مسابقه‌ای تقدیم کند که بتوانند در از پیش رو برداشتن چالش‌های بزرگ دنیا به سیستم یادگیری ماشینی این شرکت کمک کنند.

گوگل دیشب با معرفی سه پروژه جدید گام جدیدی در حوزه هوش مصنوعی برداشت: پروژه یوفونیا (Euphonia) که به افراد ناتوان در تکلم کمک می‌کند؛ Live Relay که به افراد ناتوان در حس شنوایی کمک می‌کند؛ و پروژه دیوا (Diva) که آمده تا امکان استفاده از گوگل اسیستنت را بدون نیاز به فرمان‌های صوتی میسر نماید.

image

گوگل در مراسم توسعه‌دهندگان پارسال خود از کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) جدیدی به نام ML Kit رونمایی کرد. این کیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد هوش مصنوعی مورد نیاز خود را با استفاده از Firebase به اپلیکیشن‌هایشان اضافه کنند. این شرکت دیشب چند ویژگی جدید مثل ترجمه و شناسایی و ردیابی اشیا را به ML Kit اضافه کرد. علاوه بر این قابلیتی موسوم به AutoML Vision Edge به این کیت اضافه شد تا توسعه‌دهندگان بتوانند برای معماری‌های Edge TPU, ARM و Nvidia مدل‌های تصویری سفارشی بسازند.

در بخش دیگری از این کنفرانس اعلام شد که سرعت گوگل اسیستنت به زودی با کمک یادگیری ماشینی ۱۰ برابر می‌شود. علاوه بر این، در دنباله سال اسیستنتی ویژه با سرعت بالاتر برای تلفن‌های پیکسل به بازار می‌آید.

این شرکت برای سازندگان اپلیکیشن‌های صوتی در پلتفرم Actions خود چند آپگرید جدید معرفی کرد. برای مثال، توسعه‌دهندگان حالا می‌توانند با کمک زبان نشانه‌گذاری جدیدِ How-to سوالاتی با همین مضمون بپرسند. به این ترتیب، اپلیکیشن‌های مجهز به گوگل اسیستنت بهتر می‌توانند با کمک تصاویر و ویدیوهای آموزشی به سوالاتی مثل ?How do I tie a tie پاسخ دهند.

image

Lens یکی از دیگر سرویس‌ها و ابزارهای بصری گوگل است که تاکنون می‌توانست گیاهان، حیوانات، متن‌ها و سلبریتی‌ها را تشخیص دهد. گوگل دیشب اعلام کرد که اگر به رستوران بروید و دوربین دستگها خود را مقابل منوی غذاها بگیرید، این ابزار قادر است توضیحات مربوط به هر غذا را به همراه نظرات بقیه پیرامون آن غذا و تصاویر مربوط به آن به شما نشان دهد.

علاوه بر این، اگر دوربین را مقابل متنی بگیرید که زبان آن را بلد نباشید، سیستم می‌تواند به صورت خودکار ترجمه آن را برای شما بخواند. لنز همچنین می‌تواند اجزای مختلف یک صورت‌حساب را تقسیم کرده یا انعام مربوط به خدمات رستوران را برای شما محاسبه کند.

اگر تاکنون تردید داشتید که هوش مصنوعی چقدر می‌تواند پیشرفته باشد، گوگل Duplex یک بار و برای همیشه می‌تواند شک شما را برطرف کند. دوپلکس که از سال گذشته برای موبایل عرضه شده بود، یک رابط گفتگوی کلامی است که می‌تواند قرارهای ملاقات شما را از طریق تلفن برایتان ثبت کند. گوگل دیشب گفت که این سیستم دارد به محیط وب می‌آید و حالا می‌تواند کارهای بیشتری مثل درخواست کرایه خودرو را انجام دهد.

این شرکت در نهایت اعلام کرد که مشغول تولید ۱۰۰۰ تراشه TPU است. گوگل از چند سال پیش به تولید واحدهای پردازنده تنسور (TPU) دست زده بود؛ این واحدها تراشه‌هایی قابل برنامه‌ریزی هستند که توانایی خاصی در زمینه انجام پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشینی دارند. محققان و توسعه‌دهندگان می‌توانند از این تراشه‌ها در زمینه یادگیری مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کنند.

اندروید

حدود دو ماه پس از معرفی نخستین بتای دهمین نسخه از سیستم عامل اندروید، حالا گوگل دست به انتشار سومین نسخه بتا از اندروید Q زده است. این شرکت دیشب از چندین قابلیت جدید مثل زیرنویس همزمان رونمایی کرد که می‌تواند به صورت آنی متن مربوط به صحبت‌ها را نشان دهد. یعنی اگر به متن آهنگ، پادکست، تماس‌های تلفنی یا ویدیویی نیاز داشته باشید، با اندروید Q بلافاصله می‌توانید آن را دریافت کنید.

image

این شرکت همچنین اعلام کرد که اکنون تعداد کل دستگاه‌های فعال اندرویدی به ۲.۵ میلیارد عدد رسیده است. در حال حاضر مجموع سهم آخرین نسخه موجود از این سیستم عامل، یعنی اندروید پای، پس از حدود شش ماه از عرضه این نسخه، در میان تمام دستگاه‌های اندرویدی از مرز ۱۰ درصد عبور کرده است.

دستگاه‌ها

شاید گوگل در ابتدا کار خود را به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری آغاز کرده باشد، ولی آن‌ها حالا حرف‌های زیادی برای زدن در بازار سخت‌افزار دارند. ماونتین ویویی‌ها در I/O 2019 با هدف ترمیم وضعیت فروش تلفن‌های پیکسل دست به معرفی دو موبایل میان‌رده جدید به نام‌های پیکسل 3a و پیکسل 3a XL زدند.

در کنار گوشی‌های موبایل، این شرکت از یک دستگاه هوشمند خانگی با نام Nest Hub Max رونمایی کرد که نمایشگری ۱۰ اینچی دارد و با قیمت ۲۲۹ دلار از انتهای تابستان امسال وارد بازار می‌شود.

واقعیت افزوده

گوگل پارسال برای اولین بار از قابلیت مسیریابی AR در گوگل مپس رونمایی کرده و آن را به صورت آزمایشی در اختیار شماری از کاربران قرار داد. اما حالا این قابلیت با کمک دوربین دستگاه می‌تواند به وسیله واقعیت افزوده مسیر مورد نظر کاربر را به او پیشنهاد دهد.

image

مضاف بر این، گوگل پیش از این کیت توسعه‌ای برای اپلیکیشن‌های AR به نام ARCore معرفی کرده بود که اجازه می‌دهد دوربین دستگاه را به سمت تصاویر دو بعدی بگیرید و آن‌ها را زنده کنید. این API حالا قادر است به اپلیکیشن‌ها اجازه دهد تصاویر متحرک و چندگانه را به صورت همزمان ردیابی کنند.

این شرکت دیشب اعلام کرد که قابلیت دیگری برای بررسی مدل‌های سه بعدی AR به موتور جستجوی آن‌ها اضافه می‌شود تا اگر به دنبال شئ خاصی می‌گردید (مثلا کوسه)، بتوانید علاوه بر مشاهده تصاویر و محتواهای عادی، مدل‌های سه بعدی آن را هم ببینید.

image

موتور جستجوی گوگل همچنین ابزار جدیدی موسوم به Full Coverage دریافت کرده که به کاربران اجازه می‌دهد با کمک آن به دنبال پادکست‌های جدید بگردند و آن‌ها را بر روی دستگاه‌های خود ذخیره‌سازی کنند.

حریم خصوصی و امنیت

حریم خصوصی این روزها اهمیت زیادی در دنیای فناوری پیدا کرده، و گوگل نیز از I/O 2019 برای معرفی چند قابلیت جدید با تمرکز بر این حوزه غافل نمانده است. حتما تا به حال از حالت Incognito Mode بر روی مرورگر کروم استفاده کرده‌اید. این قابلیت حالا به گوگل مپس آمده تا به شما اجازه دهد بدون ذخیره شدن اطلاعات‌تان بتوانید از این اپلیکیشن به صورت ناشناس استفاده کنید.

image

حالا که صحبت از کروم شد بهتر است بگوییم که این شرکت برنامه‌هایی برای افزایش سطح حریم خصوصی این مرورگر و جلوگیری از ثبت ردپای کاربران توسط سرویس‌های ردیابی در نظر دارد. البته هنوز تاریخی برای معرفی این قابلیت‌ها اعلام نشده، اما می‌دانیم که در ادامه سال باید چشم‌انتظار آن‌ها باشیم. علاوه بر این، قرار است افزونه رایگانی برای کروم منتشر شود که نام همه شرکت‌های دخیل در نمایش تبلیغات مختلف را به ما نشان می‌دهد.

ابزارها و سرویس‌های دیگر

گوگل در مراسم دیشب خود از ابزارها و سرویس‌های زیادی رونمایی کرد که پوشش همه آن‌ها در این مطلب ممکن نیست. اما اگر به طور خلاصه بخواهیم به آن‌ها اشاره کنیم باید به اضافه شدن سیستم مانیتورینگ Firebase به اپلیکیشن‌های وب، گسترش کیت توسعه موبایلی Flutter به سطح وب، دسکتاپ و دستگاه‌های توکار، افزودن ۱۰ کتابخانه جدید به اندروید جت‌پک و معرفی جعبه ابزار Kotlin برای طراحی رابط کاربری اشاره کنیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)