خانهاخبار
اینتل اخبار مبنی بر توقف توسعه تراشه‌های 10 نانومتری را رد کرد

اینتل اخبار مبنی بر توقف توسعه تراشه‌های 10 نانومتری را رد کرد

اینتل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پردازنده در جهان است اما اخیرا در امر توسعه تراشه 10 نانومتری با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.
۱۳۹۷/۸/۱

روزهای گذشته، اینتل در پاسخ به ادعاهای مبنی بر توقف توسعه و ساخت پردازنده‌های 10 نانومتری Cannon Lake، در صفحه توییتر خود اعلام کرد که پیشرفت‌های خوبی در طی روند ساخت پردازنده‌های 10 نانومتری حاصل شده است.

این اعلامیه در پی اخباری غیر موثق اخیر منتشر شده است؛ پیش‌تر برخی از خبرگزاری‌ها مدعی شدند که اینتل پروژه ساخت پردازنده‌های 10 نانومتری را به طور کامل متوقف کرده است. پردازنده‌های 10 نانومتری اینتل قرار بود در سال 2016 روانه بازار شوند اما از آن زمان تا کنون تاریخ عرضه آن‌ها چندین بار به علت مشکلات پیش آمده در بخش تولید، به تعویق افتاده است. بنا بر گفته‌های اینتل، میزان تولید پردازنده‌های 10 نانومتری به خوبی پیش می‌رود و مطابق زمانبدی‌ای است که در آخرین گزارش درآمد سالیانه منتشر شد. بنابراین دیگر خبری از تاخیرهای بیشتر نیست و اینتل تراشه‌ها را در سال 2019 عرضه خواهند نمود.

در ادامه اعلامیه‌ای را مشاهده می‌کنید که اینتل در توییتر خود به اشتراک گذاشته است:

اخباری که امروز مبنی بر توقف توسعه پردازنده‌های 10 نانومتری اینتل منتشر شده، صحت ندارد. میزان تولید پردازنده‌های 10 نانومتری به خوبی پیش می‌رود و مطابق زمانبدی‌ای است که در آخرین گزارش درآمد سالیانه منتشر شد.

شرکت اپل از پردازنده‌های اینتل برای رایانه‌های رومیزی و مک‌بوک‌های خود استفاده می‌کند و تعویق‌های پی در پی اینتل در سال‌های اخیر مشکلات فراوانی برای غول کوپوتینویی ایجاد کرده است.

در نتیجه، اپل عنوان کرده که قصد تغییر این پروسه را دارد و در حال برنامه‌ریزی برای جایگزینی پردازنده‌‌های اینتل است و تلاش دارد در سال 2020 یا 2021 از پردازنده‌های اختصاصی خود استفاده کند. شرکت TSMC به عنوان تامین‌کننده و سازنده این تراشه‌ها در کنار اپل حضور خواهد داشت.

با استفاده از تراشه‌های سفارشی مک، اپل دیگر مجبور نیست به علت مشکل‌های تولیدی اینتل، بروزرسان‌های خود را به تعویق بیندازد، همچنین پردازنده‌های اختصاصی به اپل این اجازه را می‌دهند تا کنترل بیشتری بر روی طراحی دستگاه‌های خود داشته باشد و در نتیجه سود بالاتری نیز عایدش خواهد شد. علاوه بر این، محصولات اپل از طریق این تراشه‌های اختصاصی نسبت به دیگر رقبا متمایز می‌شوند.

اکنون مدت طولانی‌ای است که اپل از پردازنده‌های اختصاصی سری A‌ در پرچمداران آیفون خود استفاده می‌کند، بهینه‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای را برای آیفون‌ها رقم زده است به طوری که دیگر حریفان توانایی رقابت با آن را ندارند و در برابر عملکرد آیفون‌ها سر خم می‌کنند. اگر اپل کنترل بیشتری بر روی طراحی تراشه‌ی مک‌ها داشته باشد، سرنوشتی مشابه آیفون‌ها در انتظار این دست از محصولات‌اش خواهد بود.

اپل تا سال 2019 آمادگی به کارگیری پردازنده‌های اختصاصی‌ خود را ندارد و به احتمال فراوان از تراشه‌های Cannon Lake استفاده خواهد کرد، از این روی تاریخ عرضه‌ی آن‌ها اهمیت بسیاری برای اپل دارد. پردازنده‌های Cannon Lake قرار است عملکرد کلی را بهبود ببخشند و مصرف برق کمتری داشته باشند و همچنین از حافظه‌های رم LPDDR4 سریع‌تر و کارآمدتری پشتیبانی خواهند کرد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)