خانهاخبار
بازخوانی یک پرونده؛ آیا اچ تی سی دوباره احیا می‌شود؟

بازخوانی یک پرونده؛ آیا اچ تی سی دوباره احیا می‌شود؟

اچ تی سی یکی از مهم‌ترین سازندگان گوشی‌های همراه در سال‌های اخیر بود که مدتیست با مشکلات مالی مواجه شده است. از طرفی بسیاری از برندها با وضعیت مشابه تا به حال موفق شده‌اند دوباره به چرخه رقابت بازگردند اما آیا اچ تی سی هم می‌تواند مانند نوکیا دوباره احیا شود؟
۱۳۹۷/۵/۲۳

اپل و سامسونگ در دهه اخیر مهم‌ترین سازندگان گوشی‌های همراه در این صنعت مهم جهانی بوده‌اند اما این موضوع تا حداقل 7 سال پیش کمی متفاوت‌تر از حال حاضر بود و اگر نام 5 سازنده برتر جهان را در آن سال‌ها بشنوید، احتمالا شگفت زده خواهید شد.

image

روند پیشی گرفتن سامسونگ از اپل در سه ماهه سوم سال 2011 آغاز شد و نوکیا در آن بازه توانسته بود پس از مدت‌ها رقابت نزدیک به رتبه سوم صعود کند. در همان زمان کمپانی اچ تی سی حدودا 10% از سهم بازار را در اختیار داشت و در جایگاه چهارم دیده می‌شد و همچنین جایگاه پنجم هم به BlackBerry تعلق داشت.

اما چرا به این پیشینه تاریخی اشاره کردیم؟ همان‌طور که می‌دانید، برخی برندها مانند نوکیا دوباره احیا شده و به بازار رقابت بازگشته‌اند. به همین خاطر می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا ممکن است این اتفاق خوشایند برای اچ تی سی هم رقم بخورد؟ منظور از این برندها دقیقا دو برند نوکیا و BlackBerry هستند که باز هم با معرفی چند گوشی تازه توانسته‌اند در میان کاربران به محبوبیت برسند اما هر دو همچنان باید به تلاش خود ادامه دهند تا موفق شوند دوباره به جایگاه رفیع قبلی خود دست یابند. اچ تی سی مدتیست که با مشکلات جدی مالی در بخش موبایل مواجه شده و همان‌طور که می‌دانید، قصد دارد گوشی‌های کمتری را روانه بازار کند؛ اما آیا موفق می‌شود مانند نوکیا و BlackBerry دوباره قدرتمندانه بازگردد؟

نقطه آغاز و گسترش محبوبیت 

همگی به خوبی می‌دانیم که مشکلات مالی اخیر اچ تی سی کاملا جدی هستند. این کمپانی تایوانی به قدری با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده که مجبور شده است یکی از تیم‌های خوب خود را در زمینه تحقیق و طراحی به قیمت 1.1 میلیارد دلار به کمپانی گوگل واگذار کند.

image

کمپانی تایوانی اچ تی سی به عنوان برند طراحی و تولید لپتاپ در سال 1997 رسما تأسیس شد. این سازنده خیلی زود دریافت که صنعت موبایل می‌تواند صنعت پولسازی برای آن باشد و موفقیت‌های چشمگیری برایش به بار آورد و به همین خاطر اچ تی سی وارد بازار طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند شد.

کمپانی اچ تی سی پس از عرضه چند گوشی موبایل ویندوزی با همکاری گوگل به ترند ترویج گوشی‌های اندرویدی شتافت و البته نقش مهمی هم در محبوبیت این سیستم عامل تازه ایفا کرد. اولین گوشی اندرویدی حاصل همکاری اچ تی سی و گوگل Dream نام داشت که توسط اپراتور T-Mobile به نام G1 روانه بازار شد. از طرفی این سازنده پس از آن با همکاری گوگل گوشی Nexus One را تولید کرد که گوگل آن را با نام برند خود در دسترس کاربران قرار داد. HTC Dream که سال 2008 به بازار راه یافت، درواقع اولین گوشی اندرویدی دنیا بود اما Evo 4G که اچ تی سی از آن در سال 2011 رونمایی کرد را باید اولین گوشی اندرویدی پرسرعت‌ دانست.

image

اچ تی سی با نوآوری‌های فنی و همچنین طراحی‌های چشمگیر و زیبا توانست سال‌ها جلوتر از سایر رقیبان خود حرکت کند. این سازنده مایل بود تصمیمات پرریسک اتخاذ کند و البته نباید نقش ارتباط نزدیک آن را با بسیاری از اپراتورها نادیده گرفت.

افول

2011 سال اوج موفقیت‌های اچ تی سی بود اما متاسفانه در اواخر سال بعد از آن شاهد بودیم که نام اچ تی سی دیگر در فهرست 7 سازنده برتر گوشی‌های هوشمند قرار نگرفت. به نظر می‌رسد اتخاذ همان تصمیم‌های پرریسک باعث شدند اچ تی سی از قله موفقیت سقوط کند. برای مثال، گوشی Evo 3D که در سال 2011 به بازار راه یافت دیگر خلاقانه توسعه نیافته بود؛ مدل ChaCha هم به نقل از بسیاری از کاربران و تحلیل گران تنها کپی بدون تغییری از طراحی‌های BlackBerry به نظر می‌رسید. همچنین اولین گوشی HTC Facebook Phone که سال 2013 معرفی شد، اصلا گوشی موفقی نبود و با آمار فروش تنها 15000 دستگاه رکورد بسیاری بدی از خود به جای گذاشت.

image

زمانی که اچ تی سی موفق شد گوشی سطح بالای HTC One خود را معرفی کند، دیگر بازار موبایل اعتماد خود را به این برند برای تولید و طراحی گوشی توانمند از دست داده بود. همین بی اعتمادی باعث شد بسیاری به گوشی مذکور بی توجهی کنند در حالی که HTC One واقعا سطح بالا و شایسته بود. پس از این گوشی اچ تی سی دوباره مدل‌ها و نسخه‌های ارتقا یافته دیگری از آن را معرفی و روانه بازار کرد که گران‌تر از HTC One ابتدایی قیمت گذاری شده بودند اما تفاوت چندانی با آن نداشتند.

اچ تی سی حتی به کمپین‌های تبلیغاتی بسیار گران قیمت هم روی آورد و از آن‌ها برای ترویج این سری نه چندان موفق استفاده کرد.

آیا هنوز هم امیدی هست؟

البته که هنوز هم امید هست. برای مثال اجازه دهید به وضعیت سازنده‌ای مانند هوآوی در 3 یا 4 سال پیش اشاره کنیم. این غول تکنولوژی چینی حالا دومین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته شده و ظاهرا به دنبال کسب مقام اول در تلاش است. در این مورد همچنین می‌توان به کمپانی شیائومی هم اشاره کرد. این سازنده چینی با قدرت و تلاش از ابتدای فعالیت درصدد کسب موفقیت بود و اگرچه در سال 2016 با مشکلاتی مواجه شد، حالا همچنان رو به پیشرفت است و رقیبی جدی برای برترین‌ها به شمار می‌رود.

image

نوکیا مثال معروف دیگری از برندهایی است که در سال‌های اخیر باتوجه به مشکلات متعددش از صنعت موبایل دور شد اما حالا با قدرت و دست پر بازگشته است. باتوجه به مثال‌های مذکور، اچ تی سی هم قطعا قادر خواهد بود مشکلات خود را پشت سر بگذارد و به دست کاربران و علاقه مندان خود بازگردد

اچ تی سی باید دقیقا چکار کند؟

پیش از هر چیز، اچ تی سی باید تصمیم تازه اتخاذ کند. این تصمیم و برنامه ریزی استراتژیک قطعا برای سازنده مذکور دشوار است اما هر چه زودتر باید به فکر بیفتد و مسیر تازه‌ای در پیش بگیرد. این کمپانی اخیرا بسیاری از کارمندان و کارگران خود را تعدیل کرده و همان‌طور که گفتیم، تیم طراحی و توسعه را هم به گوگل واگذار کرده است. با این تفاسیر آیا اچ تی سی همچنان قادر خواهد بود گوشی‌های تازه طراحی کند و بسازد؟

image

در حال حاضر تنها راهکار مفید امضای توافقنامه اعطای لیسانس برند به سایر سازندگان است. منظور از این توافقنامه همان قراردادی است که BlackBerry با TCL و نوکیا با HMD Global امضا کرده‌اند.

مشخصا ارزش برند اچ تی سی برای کسانی که همچنان گوشی‌های T-Mobile G1، Evo 4G یا حتی HTC One (M7) را به یاد می‌آورند، اثبات شده است. از طرفی به نظر می‌رسد همه کسانی که این کشتی در حال غرق شدن را ترک کردن، هیچ ایده مفیدی برای نجاتش نداشتند. گوشی‌های تازه این سازنده مانند U12+ و U11+ هم نتوانستند اچ تی سی را دوباره احیا کنند.

اگر اچ تی سی بتواند سازنده‌ای را مانند HMD Global پیدا کند که مایل باشد برای احیای این برند و همچنین موفقیت خودش هزینه کند، احتمالا بخش Vive VR هم با سرعت بیشتری توسعه می‌یابد و به دیگران اثبات می‌کند که VR چه توانایی‌های پیشرفته‌ای دارد. البته HMD Global مثال به خصوصی است چراکه برخی اعضای مایکروسافت و نوکیا آن را مشخصا با هدف احیای محصولات نوکیا تأسیس کردند. این کمپانی در دسامبر 2016 رسما راه اندازی شد اما از همان ابتدا هم شبیه استارتاپ‌های معمولی به نظر نمی‌رسید. HMD Global از ابتدای آغاز فعالیت مانند نوکیایی کوچک دیده می‌شود و این راهکار دقیقا همان چیزیست که اچ تی سی به آن نیاز دارد. اچ تی سی باید کمپانی تازه‌ای با اهداف بزرگ، رهبران باتجربه و چشم اندازی متمرکز روی خلاقیت و نوآوری تأسیس کند.

image

کمپانی TCL تجربه قابل قبولی در این زمینه دارد و موفق شده است آگاهی از برندش را در سال‌های اخیر به خوبی تقویت کند. این سازنده فروش خود را در سطح بازارهای جهانی توسعه داده است و حتی می‌تواند طرف قرارداد مناسبی برای اچ تی سی باشد.

راهکار مفید دیگر برای اچ تی سی به منظور حفظ حیات آن است که همچنان به همکارب با گوگل ادامه دهد و برند خود را در گوشی‌های آن زنده نگه دارد. هنوز مشخص نیست که آیا گوگل قصد دارد بخش دیگری را هم از اچ تی سی خریداری کند یا خیر اما لازم است یادآوری کنیم که این غول تکنولوژی قصد دارد پاییز امسال از Pixel 3 و Pixel 3 XL پرده بردارد و این دو گوشی حتما ردپای بسیاری از کمپانی‌ها و سازندگان تایوانی را با خود به همراه خواهند داشت. البته تنها ردپای اچ تی سی احتمالا برای بسیاری از علاقه مندان این برند کافی نیست اما همچنان بهتر از آن است که این سازنده دیگر در تولید هیچ گوشی هوشمندی دخیل نباشد.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

Rreezzaa

۱۳۹۷/۶/۱۸
من خودم الان وان اس9دستمه..به نظر من اچ تی سی اگه باطری پرچمدارش درحد یابالاتر از میت10پرو باشه واقعا فروشش بیشتر میشه..اچ تی سی سرعتش عالیه دوربینش عالیه واقعا خیلی خوبه اما نمیدونم چطور اینقد فروشش پایین اومده..که واقعا ب خاطر تبلیغاتشه

reza.mllt

۱۳۹۷/۵/۲۵
از نظر من که کاربر اچ تی سی هستم یعنی تا چند وقت پیش بودم یکی از دلایل اصلی که دیگه حاضر نشدم این سری اچ تی سی بگیرم ،رابط کاربری تکراری آن بود ،یادم نمیره تا چند وقت قبل تر بهتر و زیباتر از رابط کاربری اچ تی سی وجود نداشت ولی دیگران خیلی زود پیشرفت کردند و اچ تی سی هم بجای تغییرات مثبت همه چی را به اندروید خام نزدیک کرد و همچنان تکراری و نکته دیگه که امسال شاهدش بودیم بحث آپدیت گوشیها بود ،
خیلی از گوشیها را که بیخیال شدو یکسری را هم مانند A9 فقط یک آپدیت بهش تعلق گرفت و دارندگان گوشی‌های 10 ,ultra بسیار از آپدیت اوریو ناراضیند.
آنچه که دیده میشود،
اچ تی سی هم حاضر نیست تلاشی برای بقا انجام دهد ،
در هر صورت حیف این برند که نباشد هنوزم که M8 ،one X و خیلی از مدلهای دیگه این برند را در دست میگیرم ،از هر لحاظ لذت میبرم

Milad arz

۱۳۹۷/۵/۲۳
جی اس ام عزیز من نمیدونم چی گیرت میاد از این همه مطلب که علیه اج تی سی میذاری،
این رو همه مطمئن باشید گوشی های پرچم دار اچ تی سی جز 2,3 گوشی پرچم دار از نظر کیفیت تو هر سال هستند ولی به دلیل اطلاعات کم مردم فروش پایینی داره

حسینیان*

۱۳۹۷/۵/۲۳
اولین مشکل اچ تی سی پشتیبانی ضعیفشه
دوم اینکه مثلا یک نوع گوشی که تولید میکنه با سخت افزار متفاوت وارد بازار میکنه مثلا یکی با صفحه نمایش ساخت شارپ یکی دیگه از همون گوشی با صفحه نمایش ساخت یه شرکت چینی. که این باعث میشه خریدار ریسک نکنه.

Tohid

۱۳۹۷/۵/۲۳
خخخخ احیا هنوز ک هنوز شرکت های موبایل سازی از تکنولوژی های اچ تی سی کپی میکنن همون طوری بمونه بهتره هیچ برندی گرد پاش نمیرسه اونی ک میدونی برند اچ تی سی ارزشش چیه میره میخره بنجول ساز نیست مثل بقیه برند ها.