خانهاخبار
25 نشانه از عدم علاقه کارمندان به کار و تمایل به ترک شرکت

25 نشانه از عدم علاقه کارمندان به کار و تمایل به ترک شرکت

در ادامه 25 نشانه‌ای را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که به وسیله آنها می‌توانید بفهمید که کدام کارمندتان دیگر مانند گذشته دل به کار نمی‌دهد و تمایلش برای ترک شرکت افزایش یافته است.
۱۳۹۶/۴/۶

عدم تمایل کارمندان به کار در یک شرکت می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر کسب‌وکار تحمیل کند و کنار آمدن با این موضوع، فرآیندی زمان‌بر، هزینه‌بر و طاقت‌فرساست. بر اساس مطالعات انجام‌شده، هزینه‌های از دست دادن یک نیروی کار، می‌تواند از چند ده هزار دلار تا 2-1.5 برابر حقوق سالیانه متغیر باشد.

افزایش هزینه‌ها بعد از ترک یا اخراج یک نیروی کار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از استخدام افراد جدید گرفته تا آموزش، کاهش بازدهی و یا مشکلات ایجادشده در کسب‌وکار به دلیل ناآشنا بودن فرد جدید به الزامات موقعیت شغلی.

اما مالکان کسب‌وکارها و سوپروایزرها باید با نشانه‌هایی که از عدم تمایل کارمندان به فعالیت در شرکت خبر می‌دهند، آگاه باشند. Tim Gardner از دانشگاه یوتاه، روی کارمندانی که پیش‌ازاین به دلیل عدم تمایل به کار، کار خود را رها کرده‌اند، مطالعاتی را انجام داده است. این دست از کارمندان 25 نشانه دارد که در ادامه آن‌ها را باهم مرور خواهیم کرد.

۱. عدم تعهد به پروژه‌های بلندمدت

وقتی‌که یک کارمند، تصمیمش برای ترک شرکت قطعی شده باشد، قطعا تمایل او برای مشارکت در پروژه‌های بلندمدت نیز کاهش خواهد یافت؛ زیرا طبعا با فعالیت در پروژه‌های بلندمدت، کارمند مذکور مجبور است که مدت‌زمان بیشتری را در شرکت به کار ادامه دهد.

۲. فعالیت بیشتر در لینکدین

جنیفر وینتر که یک مشاور شغلی است، دراین‌باره می‌گوید:

وقتی می‌بینید که کارمندی مدام در لینکدین فعال است، احتمالا نباید هیچ پرچم قرمزی را بلند کرد. بااین‌حال، افزایش ناگهانی ارتباطات جدید، به پیوستن به گروه‌ها و یا به اشتراک‌گذاری مقالات می‌تواند خود یک نشانه باشد. درواقع کارمند شما سعی می‌کند تا پروفایل اجتماعی خود را غنی‌تر کرده و به شغل بعدی خود دست پیدا کند.

۳. مشارکت کمتر در جلسات

اگر یک کارمند بسیار فعال، به‌صورت ناگهانی تمایلش به فعالیت و مشارکت در جلسات را از دست می‌دهد، این می‌تواند نشانه‌ای از تصمیم او برای ترک شرکت باشد. البته خیلی نمی‌شود روی این نشانه حساب باز کرد؛ زیرا فعالیت کمتر در جلسات می‌تواند دلایلی مانند مشکلات شخصی یا خانوادگی نیز داشته باشد؛ اما به‌صورت کلی، باید به کاهش فعالیت کارمندان در جلسات اهمیت دهید.

۴. افزایش تمایل به شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی

قطعا همه افراد تمایلی به شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ندارند؛ اما کارمندی که پیش‌ازاین تمایلی به شرکت در این دست جلسات از خود نشان نمی‌داده و اکنون به‌صورت ناگهانی تصمیم به حضور متوالی در این محل‌ها می‌گیرد، ممکن است قصد داشته باشد تا مهارت‌ها و دانش خود را تقویت کند و یا بیشتر در معرض دید قرار بگیرد.

اما اگر یکی از کارمندانتان، پیش‌تر به‌صورت مداوم در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی حضورداشته و اکنون به شرکت در آن‌ها تمایلی ندارد، این می‌تواند زنگ خطری برای شرکت باشد؛ زیرا ممکن است این شخص تمایلش به توسعه مهارت‌هایی که می‌توانند سازمان شمارا منتفع کنند را ازدست‌داده است.

۵. غیبت‌های متوالی

غیبت‌های طولانی‌مدت کارمندان نیز می‌تواند نشانه‌ای از عدم تمایل آن‌ها به ادامه فعالیت قلمداد شود. شاید این فرد با درخواست مرخصی و عدم حضور در دفتر، به دنبال موقعیت‌های شغلی جدید می‌رود و یا اصلا به‌صورت کلی، علاقه‌اش به کار در سازمان را ازدست‌داده است.

image

۶. صحبت نکردن در جلسات

وقتی‌که کارمندی تصمیم به ترک یک سازمان می‌گیرد، معمولا توداری او بیشتر شده و یا ممکن است در طول جلسات یا سایر فعالیت‌های شرکت، تمایلی به صحبت کردن نداشته باشد.

۷. افزایش تماس‌های شخصی

آیا برخی از کارمندانتان برای دفعات متعدد، جلسات یا دفتر را برای برقراری تماس‌های شخصی ترک می‌کنند؟ این تماس‌های شخصی ممکن است به خاطر برخی مشکلات خانوادگی باشند، اما اگر تعداد این تماس‌ها به‌مرور افزایش یافت، این می‌تواند نشانه‌ای از تصمیم برای ترک سازمان تلقی شود.

۸. تمایل به ارتقای شغلی

کارمندی که احساس ناامیدی، دلسردی و کم‌توجهی می‌کند، طبیعی است که به دنبال جایی باشد که به مهارت‌ها و تخصص او اهمیت بیشتری می‌دهند.

۹. علاقه‌مندی کمتر به پیشرفت

همه افراد برای پیشرفت‌های شغلی تلاش می‌کنند؛ زیرا این کار می‌تواند آن‌ها را فردی باارزش‌تر نشان دهد؛ اما اگر این هدف والا ارزش خود را برای کارمندی ازدست‌داده است، احتمالا این شخص می‌خواهد درجایی دیگر مشغول به کار شود.

۱۰. رکود در موقعیت شغلی

بر اساس مطالعات انجام‌گرفته، هر 10 ماه رکورد در موقعیت شغلی می‌تواند تا حدود 1 درصد، احتمال ترک سازمان توسط کارمندان را افزایش دهد.

۱۱. تجربه کردن تغییرات عمده در زندگی شخصی

تغییرات عمده و اساسی در زندگی، مانند ازدواج، طلاق، بچه‌دار شدن، مراقبت کردن از افراد بیمار در خانواده یا خرید خانه، می‌تواند همه‌چیز را دچار تحول کند. تمامی این موارد می‌توانند روی تمایل یک شخص برای ادامه کار یا ترک یک شرکت تاثیرگذار باشند.

برای مثال، بچه‌دار شدن می‌تواند فرد را وادار کرده تا درجایی کار کند که حقوق بیشتری به او پرداخت می‌کنند؛ و یا مراقبت کردن از افراد بیمار در خانواده می‌تواند تمایل شخص برای دریافت یک شغل ریموت را افزایش دهد.

۱۲. کاهش بهره‌وری

آیا کارمندان کارآمد، دقیق و قابل‌اعتماد شما به صورتی کاملا ناگهانی، بازدهی و حس قابل‌اعتماد بودن خود را از دست می‌دهند؟ به عقیده، مایکل کر، سخنگوی کسب‌وکار بین‌المللی و نویسنده کتاب The Humor Advantage، هر تغییری در رفتار مرتبط با presenteeism می‌تواند یک نشانه منفی باشد.

۱۳. کاهش دوستی‌ها در فضای کاری

بر اساس نتایج مطالعات انجام‌گرفته در بریتانیا، 57 درصد از افراد اعلام کردند که داشتن دوستان خوب می‌تواند گذران زمان در فضای کاری را برای آن‌ها لذت‌بخش‌تر کند. تقریبا یک‌سوم افراد نیز اعلام کردند که بهره‌وری آن‌ها افزایش‌یافته است؛ و یک‌پنجم از پاسخ‌دهندگان نیز گفتند که داشتن دوستان خوب در فضای کاری می‌تواند خلاقیت آن‌ها را بالا ببرد.

در این مطالعه، 6 نفر از هر 10 نفر اعلام کردند که شادی از دستمزد برای آن‌ها مهم‌تر است. اگر یک کارمند، سازمانی را ترک کند، برخی از دوستانش نیز ممکن است به همراه او از سازمان استعفا دهند. در برخی موارد، کارمند حتی ممکن است دیگران را تشویق کند تا در محیط کاری جدید به او بپیوندند.

image

۱۴. عدم تمایل به راضی‌نگه داشتن سرپرست

یکی دیگر از موارد تغییر رفتار می‌تواند عدم یا کاهش تمایل کارمند به راضی نگه‌داشتن سرپرست واحد خود باشد. اگر کارمند، پیش‌ازاین تا دیروقت برای انجام کارها در دفتر می‌ماند و یا پرونده‌ها را با خود به خانه می‌برد، اما اکنون تمایلی به انجام این کار ندارد، این تغییرات رفتاری می‌تواند نشانه‌ای از تصمیم او برای ترک سازمان تلقی شود.

۱۵. جدل با دیگر کارمندان

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم، ارتباطات در فضای کاری مهم است. به همین خاطر، اگر جدالی بین کارمندان به وجود می‌آید، به‌احتمال بسیار زیاد، یکی از آن‌ها سازمان را ترک خواهد کرد.

۱۶. اجتناب از تعاملات اجتماعی

آیا کارمندتان از ارتباطات اجتماعی با سرپرست یا سایر مدیران شرکت امتناع می‌ورزد؟ خب پس باید آماده‌باشید که نامه مرخصی دائمی او را امضا کنید!

۱۷. واگذار کردن کارها به دیگران

اگر از یکی از کارمندانتان به صورتی ناگهانی، تصمیم گرفته است تا مسئولیت‌ها و کارهای خود را به دیگران تفویض کند، به‌احتمال بسیار زیاد، او دیگر علاقه‌ای به کار کردن در شرکت شما ندارد.

۱۸. عدم ارائه پیشنهادات خلاقانه

وقتی‌که یکی از کارمندان، اقدام به ارائه پیشنهادات و ایده‌های خلاقانه می‌کند، مشخص است که او به تعامل و ادامه فعالیت در سازمان تمایل دارد؛ اما اگر این سرچشمه ایده‌های ناب به‌صورت ناگهانی خشکید، نشانه چیست؟ در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که کارمند مذکور به‌زودی شرکت شمارا ترک خواهد کرد.

۱۹. استراحت‌های طولانی‌مدت

استراحت بین فعالیت‌های کاری برای تمامی کارمندان، ضروری و موردنیاز است؛ اما اگر یکی از کارمندان در استفاده از این استراحت‌های بین کاری، زیاده‌روی می‌کند و یا زمان‌های استراحت خود را بیش از مقدار معمول طول می‌دهد، احتمالا این شخص دیگر به فعالیت در سازمان تمایلی ندارد.

۲۰. ورود و خروج در زمان‌های مقرر

معمولا کارمندانی که به کارکردن در یک شرکت تمایل دارند، قبل از سایر کارمندان در محیط کار حاضر شده و بعد از همه آن‌ها نیز از دفتر خارج می‌شوند؛ اما اگر کارمندی با این خصوصیات، به صورتی ناگهانی تصمیم می‌گیرد تا فقط در زمان‌های مقرر، ورود و خروج داشته باشد، این می‌تواند زنگ‌های خطر را به صدا درآورد.

۲۱. شکایت کردن

شکایت کردن مداوم کارمندان از کارفرما، سیاست‌های کاری و تصمیمات مدیریتی می‌تواند نشانه‌ای منفی قلمداد شود. کارمندی که تمایلش را به کار در یک سازمان ازدست‌داده است، ممکن است بخواهد نارضایتی را در بین سایر کارمندان نیز گسترش دهد.

۲۲. دریافت مدرک، درجه یا گواهینامه

گاهی اوقات، کارمندان برای اینکه خود را فردی ارزشمندتر نشان دهند، تصمیم به دریافت اعتبارنامه می‌گیرند؛ اما همیشه به این صورت نیست. گاهی نیز برخی از کارمندان موفق به دریافت یک درجه یا گواهینامه مهارتی شده‌اند اما در مورد آن سکوت می‌کنند.

به‌صورت طبیعی، دریافت اعتبارنامه‌های بیشتر به این معنی است که کارمند می‌خواهد خودش را برای کارفرماها موجه‌تر نشان دهد؛ اما وقتی‌که هنوز هم بعد از دریافت این اعتبارنامه‌ها، خبری ارتقای شغلی نیست، چرا یک کارمند باید در سازمان شما بماند؟

۲۳. انجام کارهای رمزآلود

اگر یکی از کارمندانتان برای کامپیوترش رمز می‌گذارد، برگه‌هایی را مخفی کرده و بیشتر از حد معمول در اتاقش را قفل می‌کند، احتمالا از حضور در سازمان خسته شده و تصمیم به استعفا گرفته است.

۲۴. عدم پاسخ به ایمیل‌ها و تماس‌ها

لین تیلر، می‌گوید که اگر یکی از کارمندانتان به استعفا فکر می‌کند، احتمالا میزان ارتباطات او نیز کاهش خواهد یافت. به گفته این متخصص فضای کاری، این دسته از کارمندان با خود فکر می‌کنند که هرچقدر کمتر در دسترس باشند، در معرض خطر کمتری نیز قرار می‌گیرند.

۲۵. احساس بد کارفرما در مورد کارمند

اگر به‌عنوان یک کارفرما، به‌تازگی نسبت به یکی از کارمندان خود احساس بدی پیداکرده‌اید، احتمالا احساستان اشتباه نمی‌کند.

چند ترفند برای منصرف کردن کارمندان از استعفا

همان‌طور که در ابتدا هم گفتم، استعفای کارمندان می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر یک کسب‌وکار تحمیل کند. به‌عنوان مالک یا مدیر یک کسب‌وکار باید از 25 نشانه گفته‌شده در بالا آگاهی داشته باشید تا بتوانید از عواملی که باعث بروز آن‌ها می‌شوند، جلوگیری کنید. در ادامه، ده نکته را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید کارمندانتان را از استعفا منصرف کنید.

۱. سعی کنید از همای ابتدای راه، افراد درستی را برای سازمان خود انتخاب کنید. برای این کار، می‌توان از تست‌های مبتنی بر رفتار و غربالگری صلاحیت نیز استفاده کرد. باید از همان ابتدا اطمینان حاصل کنید که شخص مذکور، بافرهنگ سازمان شما همخوانی دارد.

۲. باهوش‌ترین افرادی که می‌توانید را استخدام کنید و به آن‌ها اختیار تام بدهید.

۳. مزایایی جذاب، رقابتی و جامع، مانند بیمه عمر، بیمه معلولیت و ساعات کاری منعطف را به کارمندان پیشنهاد دهید.

۴. حتی با یک نوشته ساده، از کارمندان قدردانی کنید و پیروزی‌های تیمی را جشن بگیرید.

۵. امکانی را فراهم کنید تا کارمندان بتوانند دانش خود را به اشتراک بگذارند. برای مثال، نوشتن در وبلاگ شرکت را به
آن‌ها پیشنهاد دهید و یا پیشنهادهایی مانند توسعه و ارتقای شغلی از طریق آموزش و تحصیل را ارائه کنید.

۶. محیط کاری را به فضای امن و سرگرم‌کننده تبدیل کنید. همچنین قبل از ایجاد هرگونه اختلاف جدی بین کارمندان، سعی در حل آن داشته باشید.

۷. کارمندان را در فرآیند اتخاذ تصمیمات مهم دخیل کنید.

۸. در بیان اهداف، نقش‌ها و مسئولیت‌ها با شفافیت کامل عمل کنید.

۹. سیاست «درهای باز» را دنبال کنید.

۱۰. کارمندان را به داشتن دوست در محیط کار تشویق کنید.

شما چه راه‌هایی را برای جلوگیری از استعفای کارمندان پیشنهاد می‌کنید؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۴/۷
عمده ترین دلیلش اینه که همکاران زیرآب همدیگرو میزنن
طرف هم حوصلهء فضای مسموم اونجا رو نداره
و درخواست عدم همکاری میده:
بسمه تعالی
اینجانب فلانی بدلیل پاره ای از مشکلات شخصی قادر به ادامه همکاری با شرکت محترم فلان نمی باشم. لذا خواهشمند است اقدام مقتضی در این خصوص انجام پذیرد. باتشکر: فلانی

محمد

۱۳۹۶/۴/۶
بی خیال بابا ... این اداها مال خارجیاست ! ما همه بیکاریم و تمام فکر و ذکرمون استخدام شدنه نه استعفا دادن !!