خانهاخبار
جمع‌بندی کنفرانس WWDC 2017؛ هنرنمایی اپل از iOS 11 تا iMac Pro

جمع‌بندی کنفرانس WWDC 2017؛ هنرنمایی اپل از iOS 11 تا iMac Pro

مراسم جهانی توسعه‌دهندگان اپل WWDC 2017 شب گذشته برگزار شد تا به یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌های تاریخ این کمپانی مبدل شود. در ادامه نگاهی اجمالی به رویدادهای مراسم دیشب خواهیم داشت. با جی‌اس‌ام همراه باشید.
۱۳۹۶/۳/۱۷

پس از گذشت 15 سال این دومین باری بود که اپل مراسم جهانی توسعه‌دهندگان خود WWDC را در شهر سن خوزه برگزار کرد. مراسم با پخش ویدیوهایی از اتاق سرورهای اپل شروع شد و پس‌ازآن مدیرعامل اپل، تیم کوک به روی صحنه آمد تا از WWDC 2017 به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تاریخ اپل یاد کند. تیم کوک اعلام کرد که تعداد توسعه‌دهندگان حال حاضر این کمپانی به بیش از 16 میلیون نفر رسیده است و طی سال گذشته 3 میلیون توسعه‌دهنده جدید به اپل اضافه‌شده‌اند. جالب است بدانید که جوان‌ترین توسعه‌دهنده اپل که در مراسم دیشب این کمپانی حضور داشت تنها10  سال دارد و 5 اپلیکیشن را تاکنون در اپ استور منتشر کرده است، همچنین پیرترین توسعه‌دهنده کاپرتینونشینان 83 سال دارد که به‌نوبه خود جالب‌توجه است.

image

اپل مراسم خود را به‌صورت رسمی با معرفی tvOS و سرویس جدید این سیستم‌عامل به نام آمازون پرایم شروع کرد. کاربران Apple TV ازاین‌پس با استفاده از سرویس آمازون پرایم قادر خواهند بود تا برنامه‌های آمازون را  بر روی پلتفرم خود تماشا کنند. صحبت در مورد اپل تی وی و سرویس جدید این پلتفرم را به همین‌جا ختم می‌کنیم چراکه صحبت‌های زیادی در مورد سیستم‌عامل‌های جدید اپل و محصولات سخت‌افزاری این کمپانی داریم. نوبت به اپل واچ و سیستم‌عامل این گجت پوشیدنی به نام watchOS می‌رسد. اپل بر اساس گزارش‌های منتشرشده بیان کرد که اپل واچ پرفروش‌ترین ساعت هوشمند طی سال‌های گذشته است. شب گذشته اپل از جدیدترین سیستم‌عامل اختصاصی خود برای ساعت هوشمندش یعنی watchOS 4 رونمایی کرد. کوین لینچ (Kevin Lynch) در مورد نسخه جدید سیستم‌عامل اپل واچ چنین می‌گوید:

یکی از تغییرات عمده4  watchOS اضافه شدن واچ‌ فیس‌های مختلف به این سیستم‌عامل است. ازاین‌پس واچ فیس ها بر اساس مناطق مختلف به‌صورت خودکار انتخاب خواهند شد. اضافه شدن واچ فیس سیری یکی دیگر از تغییرات جذاب watchOS 4  است، چراکه کاربران اپل واچ ازاین‌پس می‌توانند اطلاعات مربوط به آپدیت‌ها و تصاویر گوگل ناو را از طریق واچ فیس سیری مشاهده کنند.

image

اکنون نوبت به معرفی نسخه جدید macOS می‌رسد، سیستم‌عاملی که تیم کوک آن را قلب و روح اپل می‌خواند. اپل سیستم‌عامل جدید OS X را macOS High Sierra نام نهاده است چراکه این سیستم‌عامل در واقع نسخه بهبود یافته‌ی macOS Sierra است. اپل در این نسخه از سیستم‌عامل مک تلاش کرده تا به‌جای افزودن قابلیت‌ها و امکانات جدید، مشکلات فنی گذشته را بهبود بخشیده تا عملکرد این سیستم‌عامل بیش‌ازپیش افزایش یابد. یکی از تغییرات بسیار مهم نسخه جدید مک ‌او ‌اس جایگزین شدن فایل سیستم جدید اپل با عنوان AFPS به‌جای HFS است. فایل سیستم AFPS می‌تواند به‌صورت طبیعی فایل‌ها را رمزنگاری کرده و از اپلیکیشن ها در برابر کرش های ناگهانی محافظت کند، همچنین کپی کردن فایل‌های در AFPS نسبت به HFS از سرعت بسیار بیشتری برخوردار است.

image

اپل در مراسم WWDC 2017 برخلاف سال گذشته از چند محصول سخت‌افزاری جدید نیز رونمایی کرد تا هیجان شرکت‌کنندگان در این مراسم به اوج خود برسد. آی‌مک های جدید اپل نخستین بخش از معرفی سخت‌افزارهای این کمپانی را به خود اختصاص داد. آی‌مک جدید اپل به نمایشگر قدرتمندی نبست به نسل پیشین خود مجهز شده و می‌توانند تا 43 درصد روشنایی بیشتری را ارائه کند. نمایش رنگ‌ها در آی‌مک های جدید دقیق‌تر شده تا محصولات All in One اپل به‌راحتی تصاویر HDR را پخش کنند. اپل با مجهز کردن این آی‌مک ها به پردازنده نسل هفتم کمپانی اینتل Kaby Lake تلاش کرده تا قدرت پردازشی آن‌ها را تا حد چشمگیری افزایش دهد. آی‌مک های جدید اپل در مدل 21 اینچی با قیمت پایه 1100 دلار و در مدل 27 اینچی با قیمت پایه 1800 دلار عرضه خواهند شد.

image

اکنون اپل با اقتدار از محصول جدید خود به نام iMac Pro و با عنوان قدرتمندترین کامپیوتر مک پرده‌برداری می‌کند. نمایشگر قدرتمند این ابرکامپیوتر کیفیت 5K را ارائه می‌کند تا چشم طراحان بازی‌ها و انیمیشن‌ها را به خود خیره کند. آی‌مک پرو به پردازنده 8 هسته‌ای Xeon مجهز شده که می‌تواند 22 ترافلاپس قدرت پردازشی ایجاد کند و پردازشگر گرافیکی آن با حافظه رم 16 گیگابایت و پهنای باند 400 گیگابایت در ثانیه از خانواده Radeon Vega است. وجود 4 درگاه تاندربولت، اترنت 10 گیگابایت بر ثانیه‌ای، دسترسی به 4 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD، دوربین فیس تایم با کیفیت 1080p و پشتیبانی از کارت‌خوان حافظه‌ی SD از دیگر قابلیت‌های آی‌مک پرو هستند. این محصول بی‌نظیر با قیمت پایه 4999 دلار از ابتدای ماه دسامبر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

image

کم‌کم صحبت از سیستم‌عامل iOS و میزان موفقیت آن در رقابت با سایر سیستم‌عامل‌ها به میان می‌آید. اپل اعلام می‌کند که سیستم‌عامل اختصاصی‌ این کمپانی توانسته 96 درصد رضایت کاربران را بدست آورد. همچنین طبق آمارها اعلام می‌شود که 86 درصد از کاربران اپل به iOS 10 به‌روز رسانی کرده‌اند و این در حالی است که تنها 7 درصد از کاربران اندروید به نسخه 7  از این سیستم‌عامل به‌روز رسانی کرده‌اند. تیم کوک اعلام می‌کند که iOS 11 با تغییرات و ویژگی‌های جدیدی عرضه خواهد شد تا رضایت کاربران از عملکرد این سیستم‌عامل بیش‌ازپیش افزایش یابد. از چشمگیرترین تغییرات iOS 11 می‌توان به بازطراحی فروشگاه اپلیکیشن های اپل App Store اشاره کرد. اپ استور با رابط کاربری جدید و بسیار ساده‌ای عرضه می‌شود که در آن شاهد اضافه شدن تب‌های جدیدی ازجمله تب Today خواهیم بود. اپل در طراحی نسخه جدید اپ استور تلاش کرده تا کار توسعه‌دهندگان برای معرفی اپلیکیشن ها و کار مشتریان برای جستجو بین نرم‌افزارها بسیار آسان شود.

image

در iOS 11 دستیار صوتی اپل موسوم به Siri نیز دستخوش تغییر و تحولات فراوانی شده است. ازاین‌پس سیری قادر خواهد بود تا با استفاده از قابلیت Type To Siri هر آنچه میگویید را تایپ کند! امکانات مربوط به ترجمه زبان‌های غیر انگلیسی نیز بهبودیافته تا مشکلات قبلی این دستیار صوتی هنگام ترجمه برخی از زبان‌ها مانند چینی، ایتالیایی و اسپانیایی برطرف شوند. سیری در iOS 11 می‌تواند اطلاعات کاملی در مورد وضعیت پرواز و موقعیت مکانی را در اختیار کاربران قرار دهد. گوگل پیش‌ازاین در دستیار صوتی هوشمند خود به نام Google Assistant از این قابلیت استفاده کرده بود. از دیگر قابلیت چشمگیر iOS 11 می‌توان به تشخیص کدهای QR از طریق دوربین و انتقال پول به‌وسیله سرویس آی‌مسیج اشاره کرد.

image

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کنفرانس دیشب، بخش معرفی آیپد پرو بود. نسل جدید آیپد های اپل از یک نمایشگر 10.5 اینچی بهره خواهند برد که می‌تواند به‌راحتی ویدیوهای HDR را پخش کند. پردازنده A10X Fusion آیپد پرو از 6 هسته پردازشی قدرتمند بهره می‌برد که 30 درصد از نسل قبلی خود یعنی A9X سریع‌تر بوده و 40 درصد قدرت گرافیکی بالاتری را ارائه می‌کند. جالب است بدانید اپل ادعا کرده که سرعت ویرایش عکس‌ها در آیپد پرو بسیار بیشتر از پردازنده Core i7 اینتل است. باتری آیپد پرو می‌تواند طی 10 ساعت کار مداوم دوام بیاورد و انرژی لازم برای کار کردن دوربین 12 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی آیپد پرو را فراهم کند. آیپد پرو در مدل 12.9 اینچی با قیمت پایه 799 دلار از هفته آینده برای کاربران عرضه می‌شوند.

image

مک‌بوک و مک‌بوک پرو های جدید بخش دیگری از مراسم WWDC 2017 را به خود اختصاص دادند. کمپانی اپل در سری جدید لپ‌تاپ‌های خود تلاش کرده تا به‌جای ایجاد تغییرات کلی، مشخصات فنی و قابلیت‌های سخت‌افزاری را ارتقا دهد. مجهز شدن مک‌بوک و مک‌بوک پرو به پردازنده‌های قدرتمند Kaby Lake سبب شده تا قدرت پردازشی آن‌ها افزایش یابد. مک‌بوک های 12 اینچی به پردازنده 1.3 گیگاهرتزی Core i7 مجهز شده‌اند و در طرف مقابل مک‌بوک پرو 13 اینچی و 15 اینچی  به ترتیب از یک پردازنده Core i7 با کلاک 3.5 و 3.1 گیگاهرتزی بهره خواهند گرفت. 

image

آخرین محصولی که اپل در کنفرانس WWDC 2017 معرفی کرد، اسپیکرهای هوشمند هوم‌پاد بود. کمپانی اپل با عرضه اسپیکرهای هوم‌پاد پا به عرصه رقابت در بازار اسپیکرهای هوشمند گذاشت چراکه به گفته اپل، هوم‌پاد می‌تواند بزرگ‌ترین رقیب برای گوگل هوم و آمازون الکسا باشد. این اسپیکر هوشمند که تنها 7 اینچ ارتفاع دارد، با 6 میکروفون قدرتمند خود می‌تواند تجربه‌ی بی‌نظیری از گوش دادن به موزیک را برای کاربران ایجاد کند. بهره‌گیری هوم‌پاد از پردازنده قدرتمند A8 سبب شده تا این محصول، هوشمندترین اسپیکر دنیا لقب گیرد. یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب هوم‌پاد، توانایی کنترل لوازم منزل شما است بدین‌صورت که با استفاده از دستیار صوتی سیری می‌توانید به این اسپیکرهای هوشمند فرمان انجام کاری مانند روشن کردن تلویزیون را بدهید. هوم‌پاد های اپل برخلاف سایر اسپیکرهای Wi-Fi از قیمت مناسبی برخوردارند. اسپیکرهای هوشمند اپل در ماه دسامبر سال جاری با قیمت 349 دلار در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت.

image

مراسم WWDC 2017 دوشنبه شب پایان پذیرفت اما همچنان بحث‌ها بر سر محصولات آتی اپل ادامه دارد. نظر شما در مورد مراسم توسعه‌دهندگان اپل چه بود؟ آیا اپل توانست انتظارات کاربران خود را در این مراسم برآورده کند؟ نظرات ارزشمندتان در مورد این مراسم و اتفاقات مربوط به آن را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

آیپد پرو 10.5 اینچی در برابر آیپد پرو 12.9 اینچی؛ چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟
چگونه از صفحه آیفون در iOS 11 فیلم بگیریم؟
اپل به توسعه هوش مصنوعی روی موبایل سرعت می‌بخشد
مدل جدید Magic Keyboard اپل معرفی شد؛ وایرلس و گران
آشنایی با 9 قابلیت جدید iOS 11 که در WWDC 2017 صحبتی از آن‌ها نشد
سرویس پرایم ویدیو آمازون در دسترس کاربران Apple TV
اپل از نسخه جدید اپ استور پرده برداشت: طراحی نو برای افزایش کارایی
ترامپ در پی خصوصی‌سازی سازمان کنترل ترافیک هوایی آمریکا
ویدیوهای تبلیغاتی محصولات معرفی شده در WWDC 2017
با HomePod، اسپیکر هوشمند اپل، آشنا شوید
آیپد با ویژگی‌های جدید iOS 11، به‌کلی دگرگون می‌شود
نسخه جدید macOS با نام High Sierra معرفی شد؛ قابلیت‌ها و زمان عرضه
ویژگی‌های جدید Siri در iOS 11: از بهبود گفتار تا ارایه پیشنهاد
آی‌پد پروهای جدید معرفی شدند: تولد آی‌پد پروی 10.5 اینچی از دل نسخه 9.7 اینچی
حمله کوپرتینو به ردموند با اپل پنسل‌های سریع‌تر
امکان اشتراک‌گذاری موسیقی به Apple Music اضافه می‌شود
آی‌مک‌های جدید معرفی شدند؛ سخت‌افزار قدرتمندتر و صفحه نمایش درخشان‌تر
اپل iMessage را به آی‌کلاد می‌آورد
خودنمایی دوباره اپلیکیشن Workout در watchOS 4
سرانجام کیبورد فارسی به iOS 11 اضافه شد (عکس)

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)