شبکههای اجتماعی تریبونی منحصربهفرد در اختیار هر یک از افراد قرار میدهد. این موضوع سبب شد مردم از این پلتفرمها برای برقراری سبک جدیدی از ارتباطات استقبال کنند. حضور مردم در این شبکهها و امکان تحلیل، بررسی و اندازهگیری اطلاعات، این پلتفرمها را محل مناسبی برای کسبوکارهایی کرد که به دنبال ترویج برند و محصولات خود هستند. اما این تنها کارکرد شبکههای اجتماعی نبوده و نیست. امروزه با تاثیرگذاران اجتماعی متفاوتی روبهروییم که نه بازیگر، نه خواننده و نه شخصیت مهم ورزشی و سیاسی هستند. شاهد حضور فروشگاههای آنلاین خانگی و کوچکی هستیم که از طریق پلتفرمهایی نظیر اینستاگرام و تلگرام به ترویج محصولات و کسبوکار خود مشغولاند. همه اینها نشان میدهد که شبکههای اجتماعی اکنون جزء لاینفک زندگی انسانها و صد البته کسب و کارهاست و به همین منظور برای حضور در این شبکهها باید استراتژی خاص و هدفی یکتا را دنبال و از نرمافزارها و اپلیکیشنها برای مدیریت این شبکهها استفاده کرد تا بتوان بیشترین بازخورد را به دست آورد. مهم نیست که استفاده شخصی از شبکههای اجتماعی میکنید یا دنبال ترویج و تبلیغ کسب و کاری کوچک در این پلتفرمها هستید یا ادمین شبکههای اجتماعی یک برند معروفید، مهم این است که به هرحال شما به یکی از ابزارهایی که ما برای مدیریت شبکههای اجتماعی بهتان معرفی میکنیم نیاز دارید.
روی دکمه جوین بزنید
تلگرام اپلیکیشن پیامرسانی با قابلیتهایی شبیه شبکه اجتماعی، از پرکاربردترین اپلیکیشنها نزد کاربران ایرانی است. به جرئت میتوان گفت تلگرام شبکهای اجتماعی خاص کاربران ایرانی است و اشخاص و کسب و کارها در این پلتفرم تنها با کاربران ایرانی مواجهند و کمتر کاربری با فرهنگ متفاوت از فرهنگ ایرانی در آن دیده میشود. همین موضوع سبب شده خیل عظیمی از گروهها، سوپرگروهها و کانالهای فارسی زبان در این شبکه وجود داشته باشد که البته به همان نسبت که تعداد تربیونها بالاست، به همان نسبت هرزنگاری (Spamming) نیز بالاست. همین موضوع کار را برای کسب و کارها و اشخاص سخت میکند و فعالیت در تلگرام را نیازمند برنامهریزی درست و استراتژی مدون میکند.
برای پوشاندن جامه عمل به برنامهریزی خود، ما تولگرام را به شما معرفی میکنیم. تولگرام ابزاری برای مدیران کانالهای تلگرام است و به آنها اجازه میدهد از روی کامپیوتر و از طریق اپلیکیشن تحت وب، کانال (های) تلگرامی خود را مدیریت کنند. امکان ارسال هرنوع پست بر اساس زمانبندی، تغییر حالت فونت (ایتالیک و بولد) و ضمیمه کردن لوگو به تصاویر از جمله قابلیتهای تولگرام است. البته در کنار این قابلیتها، تولگرام به کسب و کارها اجازه میدهد تا از تریبون اجتماعی خود کسب درآمد کنند و تبلیغات بگیرند. شاید تنها مشکلی که هنگام استفاده از تولگرام با آن برخورد میکنید، از دسترس خارج شدنهای گاه و بیگاه در حین مدیریت کانالهایتان باشد. اگر چنین اتفاقی برایتان افتاد، نترسید، تنها کافی است که صفحه را مجددا اجرا کنید.
سلفی با برنامهریزی منظم
قبل از هرچیز، اگر قصد فعالیت جدی، برندسازی شخصی و یا برندسازی یک کسب و کار را دارید، اگر صفحه فیسبوک ندارید، یک صفحه فیسبوک بسازید و حساب اینستاگرام خود را از حالت شخصی (Personal) به کسب و کار (Business) تغییر دهید. با این کار اطلاعاتی در مورد پستها، نحوه تعامل با مخاطب، دفعاتی که کاربران پست شما را دیدهاند و اطلاعاتی از این قبیل توسط اینستاگرام به شما ارائه میشود که کمک میکند پستها و زمانهای طلایی را پیدا کنید تا بتوانید بیشترین بازخورد را از هر پست خود در اینستاگرام به دست آورید.
برای مدیریت پستها و زمانبندی ارسال چند سرویس محبوب وجود دارد اما همگی این سرویسها تنها برای مدت محدودی امکان استفاده رایگان را میدهند و پس از مدتی باید یکی از برنامههای ماهانه یا سالانه آنها را خریداری کنید. از بهترین برنامههای مدیریت حسابهای اینستاگرام، نرمافزار IconSquare است. این سرویس به شما اجازه ۱۴ روز استفاده رایگان را میدهد، که در آن میتوانید پستها را مدیریت کنید، تحلیلهای دقیقی ببینید و زمانهای طلایی را، که کاربران بیشترین تعامل را با پستهای حسابتان دارند، مشاهده کنید.
دیگر سرویس اینستاگرام برای مدیریت، که رابط کاربری بسیار سادهای نیز دارد، سرویس Later است که با ثبتنام رایگان اجازه ارسال ۳۰ پست زمانبندیشده را میدهد و پس از آن باید سرویسهای پریمیوم آن را خریداری کنید. رابطکاربری این سرویس تحتوب بسیار ساده و کارآمد است و در مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه میتوانید با همه قسمتهای آن آشنا شوید و به راحتی کارهایتان را با کمک آن انجام دهید. این سرویس به تقویم ویندوز شما متصل میشود و به شما اجازه میدهد حتی پستها را برای یک هفته آینده برنامهریزی کنید و نگران انتشار پستها در زمان مقرر نباشید.
استفاده از این سرویسها در کنار کمپینهای انفجاری و بازاریابی تاثیرگذاران (Influencer Marketing) شبکههای اجتماعی کمک شایانی به برندسازی شخصی یا برندسازی کسب و کار شما میکند.
جیک جیک مستان
اشخاص و کسبوکارهای متعددی هستند که علاقه زیادی به فعالیت در شبکه اجتماعی توئیتر دارند. برای این منظور به شما پیشنهاد میکنیم از TweetDeck استفاده کنید که به شما اجازه مدیریت بهتر حسابهای توئیتر را میدهد. همچنین این سرویس امکان زمانبندی و یا حتی ارسال پیامهای دایرکت را نیز میدهد و سبک جدیدی از تعامل با کاربران و ارسال توئیت در توئیتر را در اختیار شما میگذارد.
انجمن اجتماعی تجمیعکنندگان
برخی دیگر از سرویسهای آنلاین هستند که امکان مدیریت حسابهای شبکههای اجتماعی را به شما میدهند. یکی از برنامههای پرطرفدار در این حوزه سرویس مدیریت شبکههای اجتماعی HootSuite است. با استفاده از این ابزار میتوانید کمپینهایی روی شبکههای اجتماعی مختلف اجرا کنید و از طریق اپلیکیشن تحت وب، حواستان به همه کمپینها روی همه شبکهها باشد. با استفاده از این ابزار میتوان شبکهها را مدیریت، گفتوگوها را نظاره و نتایج کمپینها را بررسی و اندازهگیری کرد. سرویس HootSuite همچنین سیستمی برای ساخت آنالیزور در اختیار کاربران قرار میدهد و با کمک این ابزار میتوانید پستهای برنامهریزیشده روی تمام حسابهای اجتماعی خود ارسال کنید.
این ابزار در سه برنامه رایگان، پرو و انترپرایز عرضه میشود تا نیازهای اشخاص، کسبوکارهای کوچک و سازمانهای بزرگ را پاسخ دهد.
مدیریت شبکههای اجتماعی، هنر تازهای است که نیازمند دانشهای متفاوتی است؛ از تسلط به طراحی، ذوق هنری و تولید محتوای صحیح گرفته تا شم اقتصادی، تبلیغاتی و بازرگانی. پس اگر شما هم در حال مدیریت حسابها هستید یا قصد انجام این کار را دارید، بهتر است قبل از هر چیزی برنامهریزی مدونی برای این کار داشته باشید.