خانهاخبار
آیفون‌های ساخت آمریکا 100 تا 200 دلار گران‌تر خواهند بود

آیفون‌های ساخت آمریکا 100 تا 200 دلار گران‌تر خواهند بود

اپل یکی از شرکت‌هایی است که از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور به هیچ وجه خوشحال نیست. تهدید ترامپ به اعمال واردات بالا برای واردات، اپل را به فکر فرو برده است که آیفون‌هایش را در خاک آمریکا تولید کند.
۱۳۹۵/۱۱/۱۰
image

ترامپ پیش از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس‌های تبلیغاتی‌اش وعده‌هایی می‌داد که کمتر کسی باور می‌کرد پس از انتخاب شدن او به واقعیت تبدیل شوند. ممنوعیت اعطای ویزا به ساکنین برخی کشورها و احداث دیوار در مرز مکزیک از جمله این وعده‌ها بود که در کمال تعجب عملی شد. یکی از موضوعاتی که ترامپ در دوره کاندیداتوری‌اش از آن اعلام نارضایتی کرده بود، تولید محصولات آمریکایی در خارج از خاک آمریکا، عمدتا در چین، بود. ترامپ در آن دوره مشخصا به اپل اشاره کرده بود که محصولاتش را در چین تولید می‌کند و کمکی به اشتغال‌زایی کشورش نمی‌کند.

اپل و دیگر شرکت‌های آمریکایی به دو دلیل محصولاتشان را در خارج از خاک آمریکا تولید می‌کنند: اول اینکه هزینه کارگر و مالیات در آمریکا بسیار بالاست و دوم اینکه امکان تولید برخی قطعات تنها با همکاری شرکت‌های خارجی ممکن است. ترامپ برای حل مشکل اول وعده داده است که مالیات‌ها را تا 75 درصد پایین می‌آورد که البته این اتفاق مستلزم تایید کنگره آمریکا است. از طرف دیگر ترامپ برای اینکه بتواند به اپل و شرکت‌های مشابه برای تولید محصولاتشان در آمریکا فشار بیاورد، قصد دارد مالیات بالایی، تا 45 درصد، برای محصولات وارداتی اعمال کند. یکی از بازارهای اصلی اپل آمریکاست و این موضوع می‌تواند به ضرر این شرکت تمام شود. به همین دلیل مدتیست اپل و تامین‌کنندگانش به دنبال راهی برای تولید آیفون‌ در خاک آمریکا هستند. در صورتی که این موضوع عملی شود، اپل یا باید برای حفظ سودش قیمت‌ها را بالا ببرد و یا با ثابت نگه‌ داشتن قیمت‌ها، از سودش بکاهد.

image

اخیرا یکی تحلیل‌گران وال‌استریت، برایان وایت، به اپل پیشنهاد داده است که سهم آیفون از بازار آمریکا را در داخل آمریکا تولید کند و این آیفون‌ها را با عنوان آیفون‌های ویژه «ساخت آمریکا» با قیمتی حدود 100 تا 200 دلار گران‌تر به فروش برساند. به گفته وایت این افزایش قیمت که می‌تواند هزینه‌های اضافی اپل را جبران کند، برای خریداران آمریکایی قابل هضم است و با وجود آن همچنان درخواست برای خرید محصولات این شرکت آمریکا وجود خواهد داشت. از طرفی با این کار می‌توان ترامپ را راضی نگه داشت و از مالیات واردات آیفون فرار کرد. مزیت دیگر این کار آن است که قیمت جهانی آیفون تغییر چندانی نمی‌کند و اپل می‌تواند در سایر کشورها نیز بازار خود را حفظ کند.

با این حال باید دید اپل سرانجام چه تصمیمی می‌گیرد. آیا کل خط تولید آیفون به آمریکا منتقل می‌شود؟ یا تنها بخشی از آیفون‌ها در آمریکا ساخته شده و تنها در بازار این کشور و با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسند؟ شاید هم اپل تصمیم بگیرد مالیات واردات ترامپ را بپذیرد و به تولید محصولاتش در چین ادامه دهد؛ تصمیمی که با توجه به روحیات ترامپ می‌تواند در آینده برای اپل مشکل‌ساز شود.

نظر شما در این زمینه چیست؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

ali as

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
lla یعنی سفارش امریکا اما ساخت تو کشور دیگه مثل چین
خیلی از شما اصلا نمیدونید ایفون چیه lla چیه فری سیم چیه ارتباطات چی هست 4g یا 5g یا رم چیه و سی پی یو چیه اصلا ساخت سی پی یو بر چه مبناست نانومتر در سی پی یو ینی چی هسته چیه اوور کلاک یا کلاک چیه ... چی هست مدعی اینم هستید که حالیتونه
فقط از ایفون اسمشو و lla رو شنیدید و همین شما ها هستید که کورکورانه از یک برند الکی گرون پیروی میکنید و تازه باعث گرون بودن اون تو بازار ایران هم میشید

aliasadi98

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
ali as
منسوخ شدن مثل یه چیزی ک سر نکسوز های گوگل و هواوی اومد و الان پیکسل رو میخرن بجاش/ درسته پیکسل پرچمداره بایدم زیاد بفروشن ولی نسبت به بقیه برند ها میشه گفت نکسوز دیگه فروخته نمیشه اصلا در حالیکه الان هم ایفون 5 خریدو فروش میشه و هم 7

حسین

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
فرهاد جان اپل فقط اسم جدید میزاره امکانات قدیم میده بیرون تاچ ایدی همون سنسور اثر انگشت تو 2004 استفاده شد 3d touch اول تو هواوی اومد. رزولوشن Retina hd از full hd پایین تره ولی هنوز تو ایفون7 استفاده شده! اپل تازه بعد از 7سال فهمیده پنل oled وجود داره! بعدش داره پول بیخود از مردم میگیره. صفحه اج سامسونگ هم که خریده برای ایفون جدیدش. یه زمانی میگفت فقط صفحه 3.5 اینج و سامسونگ رو مسخره کرد حالا خودش داره از ایده فبلت سامسونگ استفاده میکنه! تلخه ولی ایفون تو این چندسال اخیر غیر از تقلید چیزی نداشته‌.

مجید

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
اصلا اینو بیخیال .باید ببینیم اجازه میدند وارد ایران شه.اصلا خود ایران اپلی که ساخت امریکا باشه رو اجازه میده بیاد ایران یا نه

احسان

۱۳۹۵/۱۱/۱۱
كى گفته جنسى كه توليد چين يا كره باشه بى كيفيته؟!