خانهاخبار
پردازنده Helio X30 کارایی و مصرف انرژی بهتری نسبت به بنچمارک‌ها دارد

پردازنده Helio X30 کارایی و مصرف انرژی بهتری نسبت به بنچمارک‌ها دارد

پردازنده ۱۰ هسته‌ای مدیاتک، Helio X30، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ آماده می‌شود و کارایی بیشتری از بنچ‌مارک‌ها دارد.
۱۳۹۵/۱۰/۱۴

ماه سپتامبر ۲۰۱۶ بود که شرکت مدیاتک نسل جدید پردازنده‌های پرقدرت خود را با نام Helio X30 معرفی کرد. این پردازنده اولین قطعه‌ای بود که با تکنولوژی لیتوگرافی 10 نانومتری شرکت تایوانی TSMC ساخته می‌شد. همچنین این پردازنده اولین پردازنده ساخته‌شده با ساختار معماری ۳ کلاستری هیبریدی است.

طبق اعلام مدیاتک، پردازنده Helio X30 از ۱۰ هسته مجزا تشکیل شده است که شامل ۲ پردازنده ۲.۸ گیگاهرتزی Cortex-A73، چهار پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی Cortex-A53 و چهار پردازنده ۲.۰ گیگاهرتزی Cortex-A35 می‌شود. این هسته‌های پردازشی در کنار ۴ هسته گرافیکی PowerVR 7XTP مسئول پردازش عملیات محاسباتی و گرافیکی در پردازنده هستند.

چیپ Helio X30 می‌تواند از ۴ گروه حافظه موقت ۱۶ بیتی LPDDR4X-1866 با حداکثر ظرفیت ۸ گیگابایت، حافظه داخلی پرسرعت UFS 2.1، دوربین با رزولوشن ۲۸ مگاپیکسل و شبکه ارتباطی Cat. 10 LTE با سرعت بالاتر از ۴۵۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند.

در کنار تمام مشخصات بالا باید این نکته را اضافه کنیم که این محصول مصرف انرژی بسیار پایین‌تری نسبت به نسل گذشته خود دارد. در بنچمارکی که مدتی قبل از آزمایش X30 به دست آمده بود، این پردازنده به سختی می‌توانست با امتیاز پردازنده‌های اسنپ‌دراگون 820 و 821 رقابت کند. اما بعضی منابع اعلام کرده‌اند که هنگام انجام بنچمارک این تراشه روی پایین‌ترین قدرت خود تنظیم شده بود و محصول نهایی قدرت بالاتری خواهد داشت.

image

بر اساس گزارش منتشرشده در Taiwan’s Economic Daily تراشه X30 در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ آماده استفاده خواهد بود. احتمالا شرکت‌های میزو، اوپو یا ویوو اولین شرکت‌هایی خواهند بود که از این تراشه در گوشی‌های خود استفاده و در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهند کرد.

تراشه‌های ساخت شرکت مدیاتک به دلیل قیمت بسیار کمتری که نسبت به اسنپ‌دراگون دارند معمولا مورد استقبال شرکت‌های چینی قرار می‌گیرند. اما شرکت‌های دیگر هم برای ساخت گوشی‌های میان‌رده خود سراغ تولیدات این شرکت می‌روند.

شما از عملکرد تراشه‌های کدام شرکت رضایت بیشتری دارید: مدیاتک، اسنپ‌دراگون یا تراشه‌های اختصاصی مانند اگزینوس سامسونگ؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

rs76

۱۳۹۵/۱۰/۱۴
اسنپ دراگون و مدیاتک و tsmcعالیی هستند

ali.gorji

۱۳۹۵/۱۰/۱۴
من اینپدراگن رو بیشتر قبول دارم.
اگزینوس هم جدیدا داره از اسنپ جلو میزنه ولی اسنپ یه برند معتبره.
امریکا هم همیشه از اسنپدراگن استفاده میکنه که به سفارش شرکت تی موبایل از اسنپ استفاده میشه که قابلیت های بیشتری به گوشی میده مثل pay

سعید

۱۳۹۵/۱۰/۱۴
کایرین هواوی خوبه من مه راضی هستم

h4m1d

۱۳۹۵/۱۰/۱۴
برای گوشی های میان رده استفاده از پردازنده های مدیا تک مناسبتر هست ولی برای پرچمداران مردم بیشتر به کوالکام اعتقاد دارند

babak

۱۳۹۵/۱۰/۱۴
هر پردازنده بسته به قیمتش کارایی خاصِ خودش رو داره ، همونطور که در متن هم اومده قیمت چیپ‌ست‌های مدیا تک ارزون قیمت‌تر هستن ، اما اگر فاکتور قیمت رو در نظر نگیریم چیپ‌ست های اختصاصی مثل apple a10 یا اگزینوس سامسونگ عملکرد بهتری دارن